وی با اشاره به نگاه حافظ به معرفتشناسی و قدرت انسان در دریافت حقایق با اقتباس از احادیث پیامبر اسلام، گفت: باید چارچوبی تعیین شود که چگونگی ادامه راه حافظ را نشان دهد، تا همانگونه که در گذشتههای تاریخی در قلههای رفیعی از علم، ادب، تمدن و فرهنگ بودیم در آینده هم به دامنه سقوط نکنیم.
امام جمعه شیراز با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا حافظ میخواسته تمام طریقها و فرقههای مختلف را تأیید کند و همدلی برای همدلی و صلح برای صلح و اینگونه مسائل که در روزگار ما مد شده را در کشف حقیقت دخالت دهد؟ گفت: این سؤال بر مبنای معرفتشناسی ما باید منجر به پاسخ یکسانی شود که عموم متفکران و نخبگان آن را قبول داشته باشند.
آیتالله دژکام با بیان اینکه پارادایم کار در فعالیت ادبی و هنری حافظ به لحاظ معرفتشناسی بر این قرار گرفته که حق را میتوان شناخت و باید آن را شناخت و به آن پایبند بود، گفت: اگر اشعار حافظ را در فضای فلسفه مبتنی بر شک بررسی کنیم، به تفسیر دیگر و متفاوتی از خواهیم رسید.
نماینده ولیفقیه در فارس با تأکید بر اینکه باید بدانیم که با کدام بستر و کدام رویکرد میخواهیم برای جهان صحبت کنیم، گفت: دین اسلام، دین سختگیرانهای نیست و قرآن صراحتاً میفرماید که خدا میخواهد تخفیف دهد و آسان بگیرد؛ لذا بنا نیست که پس از کشف حقیقت با دیگران به گونهای رفتار کنیم که نتوانند زندگی کنند، بلکه باید برعکس باشد.
آیتالله دژکام اظهار کرد: در فرآیند کشف حقیقت به تناسب استفاده از ابزار، گاهی بین خودمان اختلافاتی ایجاد میشود و این دعوای دراز دامن بین طریقت و شریعت، بین عقل و دل اگر بنا باشد روزی به پایان برسد باید آن روزی را فرص کنیم که فلسفه ما به اوجی رسیده باشد که عقل و نقل را کنار هم بگذاریم.
وی همچنین تأکید کرد که باید در جلسات حافظ شناسی، دغدغههای حافظ و دغدغههای پس از او در تاریخ معاصر که چه روند تکاملی را طی کرده است، مدنظر قرار گیرد.
انتهای پیام