صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۵۱۹۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۳

گروه اجتماعی ــ سید مصطفی خمینی به لحاظ علمی جزو افراد کم نظیر در قرن اخیر بودند و در زمان تحصیل علوم به دلیل برخورداری از هوش و ذکاوت خاص، مراحل تحصیل و کسب علم را به سرعت طی کردند.

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین جواد مجتهد شبستری، نماینده آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: سیدمصطفی خمینی، اول آبان ماه سال ۱۳۵۶ به دست عوامل بعثی یا رژیم ستم شاهی به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به جایگاه شخصیتی سیدمصطفی خمینی، افزود: ایشان به واسطه اینکه فرزند امام خمینی(ره) هستند دارای شخصیت علمی و اخلاقی و عرفانی والایی بوده و چون ستاره‌ای در کنار خورشید، خیلی شناخته شده نبودند و بروز و ظهورشان در عرصه‌های علمی به چشم نیامد، سید مصطفی خمینی به لحاظ علمی جزو افراد کم نظیر در قرن اخیر بودند و در زمان تحصیل علوم به دلیل برخورداری از هوش و ذکاوت خاص، مراحل تحصیل و کسب علم را به سرعت طی کردند.

مجتهد شبستری ادامه داد: نبوغ و استعداد سیدمصطفی موجب شد که در فقه، اصول و تفسیر بدرخشند و آثار بجای مانده از ایشان گویای شخصیت  و نبوغ علمی او است و اگر به شهادت نمی‌رسیدند به عنوان مرجعی حاذق و قدرتمند در حوزه علمیه مطرح بودند ولی تقدیر جامعه اسلامی و حوزه را از بهره‌مندی از علم ایشان محروم ساخت.

وی به تعبیر امام خمینی(ره) از فرزندشان اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) مرحوم سیدمصطفی را امید آینده اسلام دانسته و مرگ ایشان را الطاف خفیه خداوند تبارک و تعالی می‌دانستند، گر چه ما و جامعه اسلامی از شخصیتی چون ایشان محروم شدیم ولی مرگ ایشان از الطاف خفیه الهی بود.

نماینده آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در سال ۱۳۵۶ سیدمصطفی به شهادت رسیدند و مجالس مختلفی برایشان برگزار شد که موجب گردید چهره محبوب امام خمینی(ره) و چهره منحوس و ستمگر رژیم طاغوت در میان مردم بیشتر شناخته شود.

وی ادامه داد: مرگ و شهادت سید مصطفی خمینی سبب شکل‌گیری و پایه‌گذاری انقلابی شد که از سال ۱۳۴۲ امام خمینی(ره) آغازگر آن بود و شهادت ایشان موجب قوی‌تر شدن انقلاب و نهضت و پایه‌های حضور مردم در صحنه و تظاهرات مردمی شده و باعث توجه بیشتر مردم به انقلاب گردید و در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسد و ماهیت رژیم پهلوی بر انسان‌ها آشکار گردد.

نماینده آذربایجان‌غربی مجلس خبرگان رهبری درپایان سخنان خود به حوزه‌های علمیه و جامعه فرهیختگان توصیه کرد که از آثار مرحوم سیدمصطفی خمینی استفاده کنند و ادامه داد: باید نوشته‌ها و افکار فرزند برومند امام خمینی(ره) مورد توجه قرار گیرد، زیرا ایشان دارای افکار و اندیشه والا بودند و شایسته است که مورد توجه دانشمندان و مجامع علمی قرار گیرد.

انتهای پیام