صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۵۴۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳

گروه اجتماعی ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین راشد یزدی با اشاره به اینکه مقیاس علمای اخلاق برای سنجش انسانیت برخورد با همنوعان است، گفت: واقفان انسان‌های وارسته‌ای هستند که از مال خود برای کمک به همنوع گذشته و در واقع وقف معیاری برای سنجش انسانیت افراد است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم راشد یزدی، خطیب و سخنران برجسته کشوری، بعدازظهر روز گذشته، 12 آبان‌ماه در همایش تجلیل از یاورن وقف در تالار نور مشهد، بیان کرد: همه آنچه در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف انجام شده و می‌شود برای رفاه مردم است.

وی با اشاره به آیه 96 آل عمران که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ» افزود: خداوند در این آیه نیز بیان فرموده که خانه را برای عبادت خلق آفریده است، این بدان معنی است که مردم در جایگاه بالایی قرار دارند.

راشد یزدی ابراز کرد: جامعه‌شناسان نیز می‌گویند: «هر انقلابی چهار رکن اساسی دارد که یکی از ارکان مهم و اساسی در انقلاب‌ها مردم هستند و تا وقتی مردم باشند همه چیز هم خواهد بود»، بر این اساس مردم برای جامعه مانند مصالح برای ساختمان هستند.

این خطیب و سخنران کشوری ادامه داد: خداوند در آیه 9 سوره توبه می‌فرماید: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ همانا رسولی از جنس شما برای (هدایت) شما آمد که فقر، پریشانی، جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید و بر آسایش و نجات شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است». بر همین اساس در اسلام نیز مردم مهم هستند و خداوند در تنها آیه‌ای که پیامبر خاتم را معرفی فرموده، پنج بار پای مردم را به میان آورده است.

وی اظهار کرد: ما باید نسبت به همنوع خود حساسیت داشته باشیم، همانند پیامبر(ص) که «عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ» بودند و تمام هم و غمشان کمک و هدایت مردم بود.

راشد یزدی با اشاره به آیه 159 آل عمران که خداوند فرمود: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» عنوان کرد: از امتیازاتی که خداوند به پیامبر(ص) عنایت فرمود خلق خوش بود؛ چرا که مردم از اطراف آدم زمخت و بد خلق پراکنده می‌شوند و در پایان نیز به حضرت فرمود که با وجود همه این کارها که انجام دهی باید توکل کنی که همه امور در دست خداوند است.

وی اضافه کرد: وقف نیز یک موضوع مردمی است که دارای مصادیق بسیاری از جمله امور خیریه، آزادی زندانیان، درمان بیماران نیازمند و... است که اصل همه این مصادیق به خدمت به مردم بر می‌گردد.

راشد یزدی بیان کرد: ما از لحاظ مالی در اسلام عناوینی داریم که براساس آن درآمدی که از راه ربا، غش در معامله، دزدی، اختلاس و یا هر راه نامشروع کسب شود مالکیت نمی‌آورد؛ لذا در این موارد حاکم شرع می‌تواند آن را مصادره کند از طرفی مال حلال نیز پنج قسمت دارد که شامل خمس، زکات، انفاق، صدقه و احسان می‌شود.

این خطیب و سخنران کشوری اظهار کرد: انفاق یعنی پر کردن اختلاف طبقاتی و احسان نیز از عدل بالاتر است. وقف موضوعش رسیدگی به مردم است؛ چرا که در جامعه مردم مهم هستند.

وی افزود: ما برای سنجش انسانیت انسان‌سنج نداریم که بگوییم فلان شخص چهار درجه انسانیت دارد و فلان شخص دو درجه انسانیت دارد، اما علمای اخلاق برای سنجش انسانیت مقیاس دارند و آن نیز مقایسه برخورد با همنوعان است.

راشد یزدی با اشاره به اینکه رأس همه فضائل اخلاقی صبر و رأس همه رذائل اخلاقی حسد است، تصریح کرد: برخی افراد «به شرط لا» هستند و این نمونه بارز حسد است و برخی افراد «لا به شرط» هستند که این نگاه نیز نگاه حیوانی و پست است، اما افرادی نیز هستند که می‌گویند آنچه ما داریم هم دیگران داشته باشند که این افراد در منطقه انسانیت قرار گرفته و نسبت به همنوع خود بی‌تفاوت نیستند، اما با نگاهی به سوره دهر و ماجرای بخشیدن افطاری حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) به فقیر، یتیم و اسیر در سه روز متوالی می‌بینیم انسان‌های ممتازی نیز هستند که می‌گویند می‌توانیم گرسنه بمانیم اما نمی‌توانیم افراد گرسنه را ببینیم و این یعنی تمام انسانیت و ایثار.

این خطیب و سخنران کشوری با بیان اینکه وقف یکی از بالاترین نوع خدمت به مردم محسوب می‌شود، ادامه داد: وقف‌کنندگان در واقع انسان‌های وارسته‌ای هستند که از مال و اموال خویش برای رفاه حال مردم و حل مشکلات جامعه می‌گذرند و نگاهشان به همنوع نگاه انسانی است.

عنایت خدا و خدمت به خلق

وی به متولیان و متصدیان امور وقفی و تمامی افرادی که در این حوزه فعال هستند با بیان اینکه موضعشان خدمت به مردم است نسبت به رعایت دو اصل صداقت و عدالت در انجام امور تأکید کرد.

راشد یزدی اظهار کرد: روایت است که روزی حضرت موسی(ع) به خدا عرض کرد که خدایا سؤالی دارم و آن این است که اگر تو بنده بودی برای جلب توجه و رضایت خدا چه می‌کردی که خداوند در پاسخ وی خدمت به خلق را توصیه فرمود.

انتهای پیام