صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۵۵۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

گروه فرهنگی - مدرس حوزه‌ و دانشگاه با اشاره به سفارش اکید یازدهمین پیشوای مسلمانان مبنی بر استوار ماندن در راه امامت و ولایت در عصر غیبت امام زمان(عج)، تصریح کرد: در نامه‌های آن حضرت به عنوان آخرین امام معصوم حاضر در جامعه اسلامی، داریم که زمین از حجت خدا خالی نمی‌ماند.

امامت امام حسن عسگری(ع) شش سال بیش‌تر نبود که در این زمان کوتاه حوادث مهمی رخ داد. اهمیت دوران امامت ایشان زمانی آشکار می‌شود که به مسئله غیبت و اهمیت آن پی ببریم، چرا که آن حضرت باید در این مدت کوتاه مقدمات لازم برای انتقال شیعه از مرحله حضور به مرحله غیبت را فراهم می‌کردند.

گرچه امام حسن عسگری(ع) به حکم اوضاع نامساعد و محدودیت بسیار شدیدی که حکومت عباسیان برقرار کرده بود، موفق به گسترش دامنه دانش خود در سطح جامعه نشدند، اما در عین حال، در همان فشار و خفقان شاگردانی تربیت کردند که هر کدام به سهم خود در نشر و گسترش معارف اسلام و رفع شبهات دشمنان نقش موثری داشتند.

به دلیل خفقان موجود در عصر امام عسگری(ع) شیعیان برای دیدن آن حضرت مشکل داشتند و محدودیت‌های شدید حاکم بر زندگی امام عسگری(ع) سبب شد که حضرت از نمایندگانی جهت ارتباط با شیعیان استفاده کنند. در شمار این افراد به‌ویژه باید از عقید یا ابوالادیان نام برد که حامل بسیاری از نامه‌های ایشان به شیعیان بودند.

از راه‌های ارتباطی شیعیان با امام مکاتبه بود. شیعیان در مسائل و موضوعات مختلف برای ایشان نامه می‌نوشتند و پاسخ آن را دریافت می‌کردند.

با توجه به پیچیدگی‌ها و ابهامات مربوط به تعیین امام در آن دوران، در سخنان و نامه‌های امام حسن عسکری، به این آموزه برمی‌خوریم که اگر امامت با انقطاع رو به رو شود و اتصال آن مخدوش گردد، امور خداوند مختل خواهد شد.

حجت خدا بر روی زمین نعمتی است که خدا به مؤمنان داده و آنان را با این هدایت، اکرام کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌محمد باقی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: آنچه در امامت به عنوان نکته مهم و اساسی باید مورد توجه قرار گیرد «الهی» بودن و «آسمانی» بودن آن است بدین معنا که امام نیز همچون پیامبر از جانب خداوند منصوب می‌شود.

وی در تشریح علت الهی بودن امامت، گفت: پیامبر جانشین و سفیر خداوند بر روی زمین و امام جانشین پیامبر است و چون پیامبر هر چه می‌گوید کلام خداست پس جانشین پیامبر نیز جانشین خداوند بر روی زمین است و در ادعیه نیز تعبیر «السَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الله» در مورد امام معصوم(ع) خوانده می‌شود.

حجت‌الاسلام باقی با اشاره به آیه شریفه «إنّی جاعِلٌ فیِ الأَرضِ خلیفَةً» از سوره مبارکه بقره، تصریح کرد: در این آیه بر ضرورت حضور خلیفه خدا بر روی زمین تأکید شده که امور را به دست بگیرد و بر اساس مبانی دین، امام وکیل و خلیفه مردم نیست که آن‌ها بخواهند او را تعیین کنند و در انتخابش نقش ایفا کنند بلکه امام وکیل خداوند است و از سوی موکلش تعیین می‌شود.

امامت؛ منت خداوند بر بشر

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه تأکید کرد: در خصوص آغاز امامت امام عصر(عج) دو نکته پر اهمیت مطرح است، نخست آنکه خداوند بر بشر منت می‌نهد و جانشینی از اولیای خود را به امامت می‌فرستد و هدایت انسان‌ها را به او می‌سپارد و وجود مقدس آن حضرت خلیفه خدا بر روی زمین شده است.

امام زمان(ع)؛ آخرین ذخیره الهی

حجت‌الاسلام باقی ادامه داد: نکته مهم دوم این است که امام زمان(عج) آخرین سفیر و جانشین الهی و آخرین ذخیره خداوند است و طبیعتاً آخرین ذخیره یا بقیَّةَ‌الله اهمیت و جایگاه ویژه‌ای نزد خدا دارد.

وی در ادامه با طرح این پرسش که اگر امام زمان(عج) به دست پدر بزرگوارشان امام حسن عسگری به امامت منصوب شدند آیا جانشین ایشان محسوب نمی‌شوند، گفت: امام زمان(عج) جانشین خداوند هستند و نه امام عسگری(ع)، چرا که به امر الهی ابلاغ امامت را از طریق پدر بزرگوارشان دریافت کردند و منصوب‌کننده خداوند است.

مدرس حوزه و دانشگاه با استناد به آیه اطاعت، آیه ۵۹ سوره النساء، بیان کرد: در این آیه مراد از «أولِی‌الأمر» امامان معصوم ما هستند که خلیفه پیامبر و درواقع خداوند می‌شوند و در تمام منابع شیعه و سنی به نام مبارک تک‌تک آن‌ها اشاره شده است.

حجت‌الاسلام باقی با اشاره به آغاز امامت امام عصر(عج) پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسگری(ع)، بیان کرد: این رویداد مهم از حیث اینکه لطف و رحمت عظیم الهی شامل حال بندگان الهی می‌شود باید گرامی و بزرگ داشته شود چرا که به مصداق آیه ۵ سوره مبارکه قصص، خدواند بر بشر منت می‌نهد و خلیفه‌ای از جانب خودش برای او می‌فرستد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به تعبیر زیبای «ربیعُ‌الأَنام» در مورد امام عصر(عج)، تصریح کرد: امام زمان(عج) بهار انسان‌هاست و همان گونه که بهار طبیعت را بزرگ می‌شماریم و جشن می‌گیریم آغاز امامت بهار انسان‌ها نیز گرامی داشته می‌شود.

حجت‌الاسلام باقی با بیان اینکه خداوند در دوران غیبت جامعه اسلامی را به حال خود رها نکرده است، تصریح کرد: روایات فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه انسان‌ها در زمان دسترسی نداشتن به پیامبر و امام، موظفند از فقها و علمایی که شبیه‌ترین افراد به امامان هستند پیروی کنند.

مدرس حوزه‌ و دانشگاه با اشاره به سفارش اکید یازدهمین پیشوای مسلمانان مبنی بر استوار ماندن در راه امامت و ولایت در عصر غیبت امام زمان(عج)٬ تصریح کرد: در نامه‌های آن حضرت به عنوان آخرین امام حاضر در جامعه اسلامی، داریم که زمین از حجت خدا خالی نمی‌ماند.

وی در پایان تأکید کرد: ولی‌فقیه عادل است یعنی عمداً مرتکب گناه نمی‌شود، آثار زندگی قرآنی و ایمانی در حیات او هویداست و در حد توانایی خودش در جهت رهبری مردم در عصر غیبت تلاش می‌کند.

انتهای پیام