صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۵۹۸۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

گروه فرهنگی ــ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: حوزویان با الهام از شخصیتی مانند شهید مدرس نباید رسالت خود را فراموش کنند، اگر افکار و شخصیت شهید مدرس تبیین نشود، افراد حوزوی و دانشگاهی نمی‌توانند رسالت خود را به‌خوبی انجام دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: شهید مدرس نه تنها الگوی امام راحل بود، بلکه در کمیسیون اقتصادی طرح‌های فراوان اقتصادی ارائه می‌داد.

وی عنوان کرد: روحانیت و حوزه همواره در طول تاریخ سه وظیفه عمده بر عهده‌شان بوده که اولین رسالت و مأموریت مهم حوزویان و روحانیت فهم درست از دین است، اگرچه دینی که سند حقانیتش قرآن باشد باید به‌درستی فهم شود، اما امروز یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها و چالش‌های موجود در دنیای معاصر کج‌فهمی از دین است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: برخی نه تنها از دین چیزی متوجه نمی‌شوند، بلکه مغرضانه آن را تحریف می‌کنند، اگر مکاتب مختلفی در حوزه‌های نظری می‌بینیم، چون نتوانستیم فهم و درک درستی از دین داشته باشیم، از زمان آغاز عصر غیبت صغری و کبری این علما و فقها بودند که دین را با فهم درست تبیین کردند و آن را به مردم ارائه دادند.

حسینی تثبیت و نشر معارف را دومین رسالت روحانیت و حوزویان دانست و اظهار کرد: اگر به‌درستی معارف را فهم کنیم اما آن را به گوش مردم نرسانیم و یا مبانی آن را از لحاظ نظری در محافل علمی، انجمن‌های دینی و علمی تقویت نکنیم، کاری انجام نداده‌ایم.

وی افزود: اگر یک طلبه و روحانی خود را از حوزه تبلیغ مبرا بداند، بخش مهمی از رسالت خود را انجام نداده است، یک طلبه نباید از کرسی درس، تدریس و منبر جدا شود. امام راحل مبانی و دکترین ولایت فقیه را که سال‌ها در کتاب‌ها ذکر می‌‏شد، تبدیل به یک نظام‌نامه اجرایی کرد و امروز بعد از چهل سال همواره مستحکم‌تر از قبل آن را ادامه می‌دهیم.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: اصل مترقی ولایت‌فقیه این نظام را سرپا نگه داشته است، هیچ طلبه و اهل علمی نمی‌تواند بگوید مبلغ خوبی هستم اما همان حوزه و منبر برایم کفایت می‌کند و از ورود به دیگر حوزه‌ها امتناع کند.

وی اظهار کرد: اشخاصی همچون شهید مدرس از جامعیت این چنینی برخوردار هستند که در تمامی بخش‌های جامعه حضور پیدا می‌کنند و در این خصوص شهید آیت‌الله سید‌حسن مدرس یک فقیه و مجتهد سرآمد بود. این شخصیت از اعضای 6 نفره مجتهدینی بود که در شورای ملی ناظر و در احکام نظارت می‌کرد، همچنین در فقه، قرآن و نهج‌البلاغه شاگردان بسیاری از علم و آگاهی او بهره می‌بردند.

حسینی عنوان کرد: حوزویان با الهام از شخصیتی مانند شهید مدرس نباید رسالت خود را فراموش کنند، اگر افکار و شخصیت شهید مدرس تبیین نشود، افراد حوزوی و دانشگاهی نمی‌توانند رسالت خود را به‌خوبی انجام دهند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: به‌مناسبت هشتاد و دومین سالگرد شهید آیت‎الله مدرس اسناد و نامه‌های شخصی شهید آیت‌الله سید‌حسن مدرس که در گنجینه موزه حرم مطهر امام رضا(ع) نگهداری می‌شد، در مدفن این شهید بزرگوار رونمایی شد.

وی عنوان کرد: به‌زودی یکی از ایستگاه‌های جامع مطالعاتی و دسترسی به منابع کتابخانه‌ای آستان قدس رضوی همانند آنچه در مشهد وجود دارد، با همان امکانات در کاشمر راه‌اندازی خواهد شد و تمامی منابع دیجیتالی، پایان‌نامه‌ها، مقالات، منابع چاپی و حتی نسخه‌های خطی برای استفاده در اختیار این کتابخانه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام