صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۱۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴

گروه شهرستان‌ها ــ تولیت آستان قدس رضوی گفت: مجلسیان باید همانند شهید مدرس حرف حق را با شجاعت بگویند و از هیچ کس هراسی نداشته باشند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی امروز 11 آذرماه در مراسم هشتاد و دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس در کاشمر اظهار کرد:  مدرس الگوی اخلاق بود و هیچ نوع وابستگی به هیچ قدرتی نداشت و در بیان حق از هیچ قدرتی نمی‎‌ترسید، اما رعایت اخلاق را داشت.

وی عنوان کرد: اگر چه مدرس از نظر سیاسی اختلاف نظر داشت اما هیچ گاه توهین به مخالفان نمی‎کرد، مجلس باید عصاره اخلاق باشد، مردم باید اخلاق، ادب، انسانیت و کمال را از مجلس بیاموزند، مجلس جای دعوا، تهمت زدن و فراد کشیدن، پرخاشگری و اهانت کردن نیست.

مروی گفت: ملت ایران ملتی متدین و باادبی هستند، اگر نظر متفاوتی دارید با شجاعت بگوئید اما حرف حق گفتن نباید با فحاشی و تهمت زدن شود. اگر همه جناح‎ها یکدیگر را متهم به دزدی، خودفروشی، وطن فروشی، ضد انقلابی بودن کنند مردم چه قضاوتی باید بکنند؟ باید حرف حق را گفت اما این امر باید بدون توهین باشد.

مدرس؛ نماینده عصاره ملت

وی بیان کرد: اگرچه مدرس نماینده واقعی مردم و عصاره ملت بود اما متاسفانه امروز در کشور ما چنین رفتارهای آزادمردانه کمتر دیده می شود، برخی شجاعند اما به دلیل وابستگی‎ها و وامدار بودن شجاعت آنها کم می‎شود اما مدرس شجاع بود زیرا وامدار هیچ کس نبود و تنها از خدا می‌ترسید.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: به رغم اینکه مدرس عالم به زمان بود، در کنار زهد و پارسایی افق دید وسیعی داشت، همیشه حرف حق را می‎گفت و فقط خود را نیازمند خدا می‎دانست، اما برخی افق دید محدودی دارند و عالم به زمان نیستند.

مروی عنوان کرد: به رغم اینکه در آن زمان عده‎ای از مقدسین مدرسه ساختن را حرام‎ می‎دانستند، اما مدرس در مجلس از اینکه نیم درصد از بودجه را به ساخت مدرسه در روستاها اختصاص دهند به شدت دفاع کرد. این شخصیت در 110 سال قبل می‎گفت: «باید پولی که به خاطر خرید مشروبات الکلی و چیزهای مضر از کشور خارج می‎شود، صرف ساخت کارخانجات مختلف شود.»

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به نگاه مدرس به انتخابات افزود: اینکه طلبه‎ای بخواهد برعلیه برخی سخن بگوید دور از شآن او است، من نظری به هیچ کس ندارم و نظر مدرس را می‎گویم که برای ما الگو است.

مروی افزود: مدرس به نوع انتخابات می‌اندیشید چون می‎دانست سرنوشت کشور انتخابات و مجلس تعیین می‌کند، نقش مجلس را خوب می‌دانست و در جایی گفت؛ آن روز می‎کنم روزی را که از طرف مجلس به ملت اعلام انتخابات شود و هیچ شرایطی هم برای افرادی که می‎خواهند نامزد شوند نگذاریم و خود مردم بدانند چه کسی را باید انتخاب کنند و امیدواری هستیم روزی برسد که مجلس یا شورای نگهبان نگوید چه افرادی نام‌نویسی کنند، بلکه مردم خودشان تحقیق کنند و به بلوغ فکری برسند و درست انتخاب کنند و لازم نباشد کسی برای مردم فهرست بدهد. خودشان درست تشخیص دهند و انتخاب‌کنندگان بدانند چه کسی را باید انتخاب کنند و افراد هم بدانند که چه کسانی لایق این مقام هستند، زیرا بیشتر بار بر دوش خود مردم است.

توجه مدرس در موضع‌گیری‌ها به صحت و سقم اندیشه‌ها

مروی در ادامه با بیان اینکه مدرس در موضع‌گیری‌ها به صحت و سقم اندیشه‌ها توجه داشت و از طعن زدن خودداری می‌کرد، اظهار کرد: مدرس اساس را بر تبادل افکار و جستجوی مصلحت ملت می‌گذاشت و خودش را تنها نماینده مردم می‌دانست و همواره دستان پینه بسته را احترام می‌کرد و خودش را نماینده آنان می‌دانست.

وی عنوان کرد: مدرس نه در شعار و حرف بلکه در عمل به مردم احترام می‌کرد و برای آن‌ها ارزش قائل بود، این اقدام مدرس برای رأی نبود، بلکه گذاشتن  احترام برای اعتقاد به مردم داشتن بود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سیاست خارجی شهید مدرس اظهار کرد: زمانی سیاست خارجی شهید مدرس برای ما خوب فهم می‌شود که شرایط آن روز ایران را خوب بفهمیم و درک صحیح از شرایط آن روز کشور داشته باشیم.

وی افزود: روزی مدرس از استقلال حرف می‌زند و نه شرقی و نه غربی سخن می‌گفت که رجال و سیاستمداران ما وابسته به روسیه و انگلیس بودند و بر این وابستگی افتخار می‌کردند، به طوری که یک وزیر، یک وکیل، یک شخصیت سیاسی بزرگ اگر وابسته به روسیه یا انگلیس بود نه تنها ننگ آن را نمی‌کرد، بلکه این وابستگی را افتخار می‌دانست.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به موضع شهید مدرس نسبت به افتخار کردن مسؤولان آن زمان کشور به دو قدرت روسیه و انگلیس گفت: مدرس می‌گوید رابطه با تمام کشورها چه همسایه و چه غیرهمسایه، چه مسلمان و چه غیرمسلمان بر اساس صلح، صفا، صمیمت و برادری است و ما خواهان روابط حسنه با تمام ملت‌ها هستیم، در عین حالی که خواستار صلح هستیم، به کسی اجازه سلطه بر ایران را نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه سیاستمداران ما در آن زمان شرایط سلطه به کشور را پذیرفته بودند، عنوان کرد: در آن شرایط مدرس می‌گوید ما با همه ارتباط برقرار می‌کنیم، اما سلطه هیچ‌کس را نمی پذیریم. گفتن این حرف‌ها در شرایط امروز کشور بسیار آسان است و خریدار دارد، اما آن روز افتخار می‌کردند که یا به روسیه و یا به انگلیس وصل هستند، اما فردی مانند مدرس می‌آید و می گوید نه روسیه، نه انگلیس و نه هیچ کشور دیگری. ارتباط باید براساس احترام متقابل باشد نه سلطه قدرت‌ها بر ما، اینها همگی منحصر به مدرس و معدود افرادی در زمان خودش است.

برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدرس تعظیم شعائر الهی است

وی ادامه داد: وقتی زندگینامه این عالم بزرگ را مطالعه می‎کنیم، بر ارادات انسان بر این عالم افزوده می‎شود، افرادی که در کنار مدرس بودند اساتید و هم دوره‌ای‌های وی نشان می‎دهد که این شهید از یک جایگاه علمی حوزه‌ای برجسته‎ای برخوردار بود.

مروی اظهار کرد: زیارت این شهید جزو آرزوهای من بود، این روزها هشتاد و دومین سالگرد این مرد خداست، آنهایی که مدرس را به خواف و سپس به کاشمر تبعید کردند هیچگاه تصور نمی‌کردند روزی نام مدرس به نیکی و زیبایی بر تارک تاریخ درخشان ایران بدرخشد و نام آن‌هایی که روزی قدرت داشتند به عنوان سمبل ظلم و جنایت و زشتی بماند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: آن‌ها فکر می‎کردند با تبعید این مرد خدایی نام مدرس و مدرس‌ها را برای همیشه دفن می‌کنند، اما امروز شاهد برپایی بزرگداشت‌ها و تجلیل از این مرد بزرگ هستیم و این موجب شده روز شهادت این شخصیت به نام روز مجلس نامگذاری شده است.

وی عنوان کرد: این مراسم برای تجلیل از یک شخص، عالم و روحانی عادیو یک مراسم معمولی یادبود نیست، بلکه تجلیل از مدرس و مدرس‌ها تجلیل از فضیلت‌ها، آرمان‌ها، خوبی‌ها و ارائه آن‌ها به جامعه و الگو قرار دادن او در جامعه است.

مروی اظهار کرد: در واقع تجلیل از مدرس تجلیل از فضیلت‌های او و ارائه الگویی به جامعه است که به عنوان یک انسان شجاع، نترس، باتقوا و مسلمان واقعی و مردم دوست بود، لذا باید این مراسم تجلیل‎ها را داشته باشیم. برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدرس تعظیم شعائر الهی است و امام خمینی(ره) از معدود افرادی که از او به نیکی یاد کرد و بارها مورد تکریم و تجلیل قرار داد، مرحوم مدرس بود.

امام خمینی(ره) تربیت شده مکتب مدرس بود

وی در ادامه بیان کرد: مرحوم مدرس برای امام راحل الگو بود و درس‌های زیادی از آن شهید گرفته و به نوعی امام خمینی(ره) تربیت شده مکتب مدرس بود و اظهار علاقه و توجه ایشان به مدرس نشان‌دهنده این ارادت است. به گفته امام راحل مدرس الگو برای همه آزادگان و مجاهدان است، زیرا او زنده است و برای همه مبارزان الگوست و از نمایندگان مجلس می‎خواهد الگویی همانند مدرس پیدا کنند.

وی با اشاره به ویژگی‎های شخصیتی این فقیه بزرگوار و مجاهد نستوه گفت: ساده‌زیستی مرحوم مدرس چه در دوران طلبگی که در نجف به درس و بحث مشغول بود و چه زمانی که نماینده مجلس شد و منزل او محل رفت و آمد همه بزرگان، رجال، شخصیت‌ها و مردم بود.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: شهید مدرس در یک منزل محقر از حیث ساختمان و زندگی مادون عادی و لباس کرباس ایشان زبانزد بود، مدرس آزاده بود و آزاده و برای خدا سخن می‎گفت و حرف حق خود را بی پروا می‌زد، زیرا به گفته خودش چیزی نداشت که از دست بدهد و از کسی هم چیزی نمی‌خواست.

مروی افزود: مدرس نه توقع داشت، نه چیزی می‌خواست و نه چیزی داشت، اما انسانی به معنای واقعی آزاده بود، اگرچه امروز از آزادی بسیار می‌گوییم و از آزادگی تمجید می‌کنیم اما در عمل اینگونه نیستیم، اما مدرس وامدار کسی نبود و خود را در بند و اسیر مادیات، احترامات و عناوین نکرد و این ویژگی‌ها نشان‌دهنده آثار آزداگی او است.

افرادی که برای پست و مقام به هر ذلتی تن آزاده نیستند

وی اظهار کرد: افرادی که برای پست و مقام به هر ذلتی تن می‌دهند و خود را وامدار و محتاج دیگران می‌کنند آزاده نیستند، بلکه اسیرند و در هر مقامی و منصبی هم که قرار بگیرند اسیر خواهند بود، اما مدرس آزاده، حریت و مناعت‌طبع داشت، لحت صریحی داشت و در مجلس وامدار هیچ جناح، حزب، قبیله و قومی نبود و با صراحت سخن می‌گفت و ملاحظه هیچ کسی را نمی‌کرد.

مروی افزود: وقتی شهید مدرس به احمدشاه نامه نوشت گفت: «خدا دو چیز ترس و طمع را به من نداده است، هرکس با مصالح ملی و امور مذهبی با من همراه باشد در کنار او هستم و الا نیستم». همچنین مدرس در یکی از نطق‌های خود می‎گوید: «هیچ وزیری در مجلس نیست که بگوید مدرس یک تقاضا از من کرده است.»

زیارتگاه شهید مدرس؛ قطب فرهنگی منطقه
امام جمعه کاشمر، حجت الاسلام سید کاظم طباطبایی نیز در این مراسم بیان کرد: مجموعه زیارتگاه شهید مدرس که تحت مدیریت آستان قدس رضوی است به برکت اقدامات و فعالیت‌های مختلف فرهنگی، عمرانی و مذهبی به قطب فرهنگی بزرگی که در منطقه تبدیل شده است.

وی افزود: کاشمر با داشتن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مختلف دارای یک جایگاه ویژه نه تنها در استان، بلکه در کشور است. این شهرستان با داشتن مردمی مؤمن و ولایتمدار و وجود حوزه‌های علمیه کهن یک شهر ویژه است.

طباطبایی گفت: وجود بارگاه سه امامزاده واجب التعظیم و زیارتگاه شهید مدرس(ره) عنوان دومین شهر زیارتی استان را به خود اختصاص داده است، بدون شک سهم فرهنگی و دینی مردم این منطقه و لزوم توجه به خواسته‌هایشان بیش از این است.

امام جمعه کاشمر اقامه نماز عید فطر با حضور بیش از 30 هزار نفر در جوار زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره)، برگزاری همایش پیاده‌روی جاماندگان اربعین با حضور بیش از 50 هزار نفر مردم و حضور پرشور در راهپیمایی ها را جلوه‌ای از عظمت و حضور گسترده مردم در مراسم‌های مذهبی و ملی عنوان کرد.

زیارت مزار شهید مدرس، بازدید از کارگاه زنده خوشنویسی و زیارت قبور شهدای گمنام مدفو ن در زیارتگاه شهید مدرس از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام