صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۱۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس با اشاره به میزبانی این دانشگاه از سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان تأكید كرد كه این همایش قرآنی برای آن برگزار شده است كه بتواند رنگ خدا را در جامعه بپراكند.

به گزارش ایكنا از فارس، محمدكاظم كاوه پیشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس صبح امروز، 12 آذرماه در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان كه در مسجد پردیس واحد شیراز در حال برگزاری است، ضمن خوشامدگویی به قرآنیان و میهمانان این دوره از جشنواره گفت: شیراز، ملقب به شهر اولیا، شهری است كه از دیرباز محور و مكان قرآن بوده است و یكی از ویژگی‌های مكتب فرهنگی قرآن، توجه به رنگ خداست.
وی افزود: كاری كه در مكتب فرهنگی شیراز صورت گرفته و از حدود 700 سال پیش توجه شده این است كه رنگ خدا چیست زیرا خداوند فرموده است به رنگ خدا درآیید و رنگ چه كسی بهتر از رنگ خداست.
پیشقدم با بیان اینكه پیرامون اینكه رنگ خدا چیست، دیدگاه‌های متفاوتی ذكر شده است، گفت: از امام صادق(ع) روایت شده است كه رنگ خدا، رنگ اهل بیت(ع) است؛ عرفا معتقد هستند رنگ خدا، بی رنگی است كه انسان از تعلق دور شود، همان چیزی كه حافظ گفت از آنچه تعلق پذیرد آزاد است زیرا خداوند بدون تعلق است و همه جا هست بر همین اساس در برخی از تفاسیری كه در شیراز نوشته شده است از زوایه رنگ‌ها به قرآن نگریسته شده است، از جمله آن‌ها كتاب تفسیر عرایض البیان است و یكی از تأثیرپذیری‌های حافظ از قرآن توجه به رنگ است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس اظهار كرد: یكی از مساجدی كه بر پایه رنگ در شیراز طراحی و ساخته شده است كه توصیه می‌شود حتما از آن بازدید كنید، مسجد نصیرالملك است. این مسجدی است كه برای نخستین بار از رنگ‌های مختلف در كاشی‌كاری و آیین‌ها استفاده شده و طوری طراحی شده است كه نهایت همه این رنگ‌ها به سمت قبله است و این پراكندگی‌ها متوجه به صراط مستقیم می‌شود و بر همین اساس شیراز به شهر راز، شهر اولیا و عرفا مشهور شده است.
وی یادآور شد: در سال 792 هجری قمری یعنی حدود 800 سال پیش كتابی نوشته شده به نام هزار مزار كه بیش از 1000 سالك و عارف كه در این شهر دفن شده‌اند، در این كتاب معرفی شده است.
پیشقدم در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به میزبانی این دانشگاه گفت: خوشوقتیم كه با همت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین كلانتری و همكاران ایشان این افتخار نصیب دو مرتبه شد كه به سمت رنگ خدا برویم، صبغةالله زیر اگر رنگی به غیر از رنگ خدا در جامعه متجلی شود، درگیری و اختلاف و جنگ ایجاد می‌شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس گفت: همایش بزرگ قرآنی كه به‌همت همه مسئولان و دست‌اندركاران استان فارس در شهر شیراز در حال برگزاری است و اختتامیه آن در حرم شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد، برای این است كه رنگ خدا را در جامعه بپراكند.
وی در پایان از كسانی كه در برپایی این همایش یاری كرده‌اند نظیر استاندار فارس، امام جمعه شیراز، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، صدا و سیما، اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس، شهرداری شیراز، شورای شهر شیراز، دانشگاه علوم پزشكی شیراز، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره‌كل آموزش و پرورش فارس قدردانی كرد.

انتهای پیام