صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۲۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰

گروه فرهنگی- مدیر بنیاد نهج‌البلاغه استان اردبیل گفت: سرکشی و بحران‌زدگی دینی جوانان به دلیل این است که شناخت خوبی از خداوند ندارند، چرا که خداشناسی، انسان را از تحیر و سرگردانی نجات می‌دهد.

به گزارش ایکنا از اردبیل، رحیم انور، مدیر بنیاد نهج‌البلاغه استان اردبیل، امروز، ۱۷ آذرماه در سمینار «مهارت‌های زندگی» که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل و دانشگاه فرهنگیان(آزادگان نیر) برگزار شد، اظهار کرد: هنگامی که در انسان فکر و اندیشه بارور شود، رفتار متناسب با آن از خود بروز می‌دهد چرا که انسان آن‌گونه عمل می‌کند که می‌اندیشد.

وی افزود: اگر تربیت با امر و نهی آغاز شود تربیت سلبی خواهد بود و تاثیری در شخص نخواهد گذاشت، اما اگر این امر با هدف بارور کردن اندیشه و فکر صورت گیرد موثر خواهد بود.

انور بر وجود مباحث تربیتی در دین اسلام و نهج البلاغه تاکید و بیان کرد: حضرت علی(ع) نامه خطاب به فرزندش امام حسن(ع) را این گونه آغاز کرده است که «فرزندم اینگونه باشد» سپس آگاهی‌بخشی نسبت به فرزندش داده است و این نشان از بارور کردن اندیشه است.

مدرس دانشگاه‌های استان اردبیل یکی از آسیب‌های موجود در تربیت جوانان را ترساندن از عواقب کار و آخرت عنوان کرد و یادآور شد: اگر تربیت با ترساندن و عذاب شروع شود موفقیت‌آمیز نخواهد بود بلکه در تربیت باید با تبشیر اقدام کرد.

انور با بیان اینکه مهمترین راه تربیت، معرفت‌بخشی است، تصریح کرد: انسان نباید از رحمت خدا مایوس شود چراکه باورسازی، باوردرمانی و معنی‌درمانی یکی از بهترین روش‌های تربیت است.

وی با اشاره به اینکه از منظر نهج البلاغه شناخت خداوند اولین قدم در جلوگیری از تخریب ذهنی است، خاطرنشان کرد: علت سرکشی و بحران زدگی دینی جوانان بدلیل این است که شناخت خوبی از خداوند ندارند، چرا که خداشناسی، انسان را از تحیر و سرگردانی نجات می‌دهد و آن را به این باور می‌رساند که همه چیز در اراده خداوند است.

مدیر بنیاد نهج‌البلاغه استان اردبیل ادامه داد: یکی از علت‌های گسستگی و فاصله بین والدین و فرزندان خلاء عاطفی می‌باشد که این امر علت اصلی عدم موفقیت امر به معروف و نهی از منکر است.

انور دومین خلاء بین والدین و فرزندان را عقل و منطق عنوان کرد و افزود: باید تمام موارد تربیتی از طریق عقل و منطق منتقل شود، چرا که اهل منطق تحکم نمی‌کند، فریاد نمی‌زند و اگر این اتفاق بیافتد حتما در منطق کم آورده است.

وی تاکید کرد: بزرگواری و شخصیت خود را در برابر هیچ چیز کم نکنید و خودتان را از تمام قصورها، پستی‌ها و ناملایمات دور کنید.

انتهای پیام