صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۳۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
یک هنرمند نقاشی‌خط بیان کرد:

گروه هنر ــ فرناز فرشچی هنرمند هنرهای تجسمی گفت:به هنر‌های تجسمی به ویژه آثاری که مضامین دینی و قرآنی دارند کم‌توجهی می‌شود و برگزاری نمایشگاه‌هایی چون نفس المطمئنه می‌تواند عاملی برای حمایت از هنرمندان این حوزه باشد.

فرناز فرشچی، هنرمند نقاشی‌خط، در گفت‌‌وگو با ایکنا با بیان این‌که نمایشگاه «نفس المطمئنه» رویداد مهمی در حوزه هنر دانشجویی است، اظهار کرد: در این نمایشگاه با یک اثر حضور دارم که تابلوی نقاشی‌خط با موضوع سوره فجر است. درباره آغاز کارم باید بگویم که از سال ۹۰ خوشنویسی خط سفیر را آغاز کردم و پس از دو سال که دوره ممتاز را طی کردم به حوزه نقاشی خط وارد شدم و تا امروز فعالیت می‌کنم. همچنین در حوزه نقاشی‌خط تدریس می‌کنم و از همین طریق کسب درآمد می‌کنم. غیر از خوشنویسی و نقاشی‌خط در حوزه تصویرسازی کتاب کودک هم فعالیت می‌کنم. تصویر‌سازی و نقاشی خط تشابه فراوانی دارند و اگر با هم تلفیق شوند حاصل آن به زیبایی در نقاشی خط عیان خواهد شد. 

این هنرمند در پاسخ به این سؤال که در آثارش بیشتر به چه موضوعاتی می‌پردازد، گفت: موضوعات قرآنی یکی از اولویت‌های ویژه من در نقاشی‌خط است، اما در کنار مفاهیم قرآنی به موضوعاتی چون سخنان ائمه(ع) و اشعار مولانا و حافظ نیز می‌پردازم و اگر قرار باشد اثری قرآنی خلق کنم، اولین گامم ایده‌پردازی است، زیرا نگارش زیبای یک آیه به خودی خود نمی‌تواند آن را به اثر هنری تبدیل کند. 
 
فرشچی تأکید کرد: در آثار سعی می‌کنم معانی آیات را نیز ترسیم کنم حتی گاهی اوقات پرداختن به یک بیت شعر هم می‌تواند نمود بارز یک اثر قرآنی باشد، زیرا برخی از اشعار عرفانی کاملاً همسو با آیات قرآن‌اند و تعبیر و تفسیر آن‌ها دقیقاً تداعی‌گر یک آیه خاص است.
 
وی با بیان این‌که حمایت‌ها از هنر‌های تجسمی به ویژه آثاری که موضوعات قرآنی دارند کافی نیست، بیان کرد: از هنر‌هایی که مضامین دینی دارند به خوبی حمایت نمی‌شود و هنرمندی که در این حوزه کار می‌کند، تنها متکی به باور‌های شخصی‌اش است. البته این عدم حمایت صرفاً از سوی دولت نیست، بلکه در بخش خصوصی هم به این دست موضوعات کم‌توجهی می‌شود.
از هنر‌هایی که مضامین دینی دارند به خوبی حمایت نمی‌شود و هنرمندی که در این حوزه کار می‌کند، تنها متکی به باور‌های شخصی‌اش است، البته این عدم حمایت صرفاً به دولت مختص نیست، بلکه در بخش خصوصی هم نسبت به این دست موضوعات کم‌توجهی صورت می‌گیرد

این هنرمند نقاشی‌خط درباره اطلاع‌رسانی و تبلیغات در حوزه تجسمی تأکید کرد: بسیاری از جوانان با هنرهایی چون نقاشی‌خط آشنا نیستند، درصورتی‌که اگر درباره این هنر‌ها تبلیغات خوبی صورت گیرد، نتیجه آن مطلوب خواهد بود و این اتفاق در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود عیان است. برای نمونه در نمایشگاه نفس‌المطمئنه اکثر مخاطبان جوان‌اند. آن‌ها از من درباره عناوین آثار و شیوه اجرای آن می‌پرسند و وقتی به آن‌ها توضیح می‌دهم علاقه‌مند می‌شوند و جالب است بدانید که بسیاری از هنرجویان از همین طریق به این هنر گرایش پیدا کرده‌اند. اگر تبلیغات شکلی منسجم و حرفه‌ای داشته باشد، قطعاً اتفاقات خوبی در این عرصه رقم خواهد خورد.

وی در ادامه اظهار کرد: متأسفانه در حوزه خوشنویسی از خطوط نو و ابداعی استقبال نمی‌شود زیرا این پیش‌فرض ذهنی وجود دارد که آن‌ها کیفیت کافی ندارند. این اتفاق در حوزه خط سفیر کاملاً عیان است. درصورتی‌که قدمت یک سبک هنری چندان مهم نیست، بلکه کیفیت اجرا و زیبایی آن به هنر جلوه می‌دهد. 

این هنرمند نقاشی‌خط در پاسخ به این سؤال که آسیب جدی خوشنویسی در سال‌های اخیر چیست، بیان کرد: تکراری شدن آثار بزرگترین آفت خوشنویسی در سال‌های اخیر است و این نکته برای همگان عیان است و کافی است گذرتان به نمایشگاه‌های خوشنویسی بیفتد. در چنین فضایی اگر خط‌وطی چون سفیر بخواهند با نوآو‌ری مخاطبان جدیدی جذب کنند، با مخالفت اساتید سنتی مواجه می‌شوند. این موضع‌گیری‌ها قابل درک نیست و یکی از عوامل به حاشیه راندن هنرهای تجسمی است. 
 
فرشچی برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی را یکی از اقدامات ضروری در حوزه خوشنویسی توصیف کرد و گفت: به هنر‌های تجسمی به ویژه آثاری که مضامین دینی و قرآنی دارند کم‌توجهی می‌شود و برگزاری نمایشگاه‌هایی چون نفس المطمئنه می‌تواند عاملی برای حمایت از هنرمندان این حوزه باشد به ویژه جوانانی که نمی‌توانند نمایشگاه انفرادی برگزار کنند. 

وی متذکر شد: نمایشگاه نفس المطئنه یک رویداد دانشجویی برای مخاطبان جذاب است و توانسته دانشجویان را برای بازدید از نمایشگاه ترغیب کند. نفس‌االمطئنه تاکنون عنوان دو دانشگاه بوده و همین موضوع ناخودآگاه سبب شده که قشر تحصیل‌کرده با هنرهایی چون نقاشی‌خط بیشتر آشنا شود. این اتفاق اثرات قابل توجهی دارد، هرچند ملموس نباشد، اما اگر چنین رویدادهایی تداوم یابد، قطعاً جامعه دانشگاهی به سمت چنین هنرهایی سوق می‌یابد.
 
گفت‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام