صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۵۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حافظ بین‌المللی كشورمان خواستار توجه به رویكرد جوان‌گرایی در مسابقات قرآن شد و گفت: در مسابقات باید رویكرد جوان‌گرایی در سطوح مختلف داشته باشیم یعنی هم شرکت‌کنندگان جدید باشند و هم در تیم نظارت و داوری مسابقات قرآن از جوانان استفاده شود.

مجتبی فردفانی،‌ حافظ بین‌المللی كشورمان كه اخیراً نیز به‌عنوان ناظر ستاد عالی مسابقات در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان حضور داشت،‌ در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به شیوه برگزاری مسابقات قرآن گفت: مدتی است كه خود مسئولان و متولیان امر مسابقات به این فكر افتاده‌اند كه شیوه برگزاری مسابقات را تغییر دهند.

وی افزود: به عنوان مثال در مسابقات كشوری قرآن اوقاف به جای رتبه‌بندی اول تا سوم، امتیازبندی ممتاز، عالی و غیره می‌دهند و برخی از سال‌ها به 5 نفر و برخی از سال‌ها به 3 نفر جایزه می‌دهند.

در برگزاری مسابقات قرآن هیچ شكی نیست

فردفانی با تأكید بر اینكه در لزوم برگزاری مسابقات قرآن هیچ شكی نیست و مسلماً باید مسابقات قرآن برگزار شود، گفت: مسابقات قرآن انگیزه بسیار خوبی میان جوانان و اقشار مختلف مردم برای شركت در فعالیت‌های قرآنی ایجاد می‌كند ولی شیوه برگزاری مسابقات باید تغییر كند.

این حافظ بین‌المللی كشورمان ادامه داد: خوب است داوران، پیشكسوتان و اساتید قرآنی كشورمان جلسات‌هم‌اندیشی برای شیوه برگزاری مسابقات قرآن برپا كنند و با همدیگر به یك نظر نهایی برسند كه مسابقات كشوری و بین‌المللی باید چگونه برگزار شود و مسلماً این هم‌فكری‌ها نتیجه خواهد داد.

وی با بیان اینكه مسلماً باید نقص‌ها را برطرف و نقاط قوت را تقویت كرد، گفت: در مسابقات قرآن كریم باید رویكرد جوان‌گرایی در سطوح مختلف داشته باشیم یعنی هم متسابقان جدید باشند و هر ساله سعی كنیم تا چهره‌های جدید را معرفی كنیم و اگر چنین اتفاقی نمی‌افتد باید آسیب‌شناسی شود و هم در تیم نظارت و داوری مسابقات قرآن از جوانان استفاده شود.

فردفانی با تأكید بر اینكه در داوری مسابقات قرآن كریم هم از جوانان استفاده شود، گفت: داوران جوان می‌توانند در مسابقات قرآن در كنار سایر اساتید پیشكسوت و با تجربه قرار گیرند و از تجربیات آنان استفاده كنند و برای امتیازبندی متسابقان به‌عنوان مثال 90 درصد آن را داوران پیشكسوت و 10 درصد آن را داوران جوان بدهند.

مسئولان قرآنی باید متخصص این امر باشند

وی همچنین گفت: مسئولان قرآنی هم باید خودشان قرآنی باشند كه اكنون تعداد این‌گونه مسئولان كه خودشان هم قاری یا حافظ باشند، كم است البته افرادی مانند استاد قره‌شیخ‌لو و بحرالعلوم در این عرصه فعالیت می‌كنند كه متخصص این امر هستند ولی مسئولان قرآنی نظیر آنان كم داریم كه تخصص در عرصه فعالیت‌های قرآنی داشته باشند.

فردفانی در عین حال این نكته را یادآور شد كه در پست‌های حساس باید از نیروهای واقعاً قرآنی استفاده كرد كه البته باید مدیریت هم داشته باشند و تنها قرآنی بودن كافی نیست.

این حافظ بین‌المللی كشورمان اظهار كرد: شیوه برگزاری مسابقات قران باید بازنگری شود و این را بدانیم وقتی كسی می‌خواهد به مسابقات قرآن سایر كشورها اعزام شود، باید حتماً دوره‌های آموزشی لازم را بگذراند و متناسب با هر مسابقه‌ای كه به آن می‌خواهد اعزام شود، نكات آن مسابقات را آموزش ببیند.

وی با بیان اینكه به‌طور كلی در برگزاری مسابقات قرآن آزمون و خطا زیاد شده است، گفت: برخی‌ها می‌گویند در مسابقات كشوری قرآن باید به متسابقان سخت بگیریم و به آن‌ها استرس وارد شود تا برای مسابقات بین‌المللی آماده شوند و در آنجا مشكلی نداشته باشند، در صورتی كه من با این حرف موافق نیستم، قرآن خودش آرامش است و قرار نیست با چنین كارهایی بخواهیم كسی را به عرصه‌های بالاتر اعزام كنیم.

استرس به متسابقان وارد نكنیم

فردفانی اضافه كرد:‌ در مسابقات بین‌المللی قرآن مشاهده می‌كنیم متسابقان سایر كشورها وقتی به این مسابقات می‌آیند استرسی ندارند و راحت تلاوت می‌كنند؛ لذا قرار نیست هرچه سطح مسابقات بالاتر می‌رود، استرس‌ها هم بیشتر شود و رتبه آوردن در این عرصه نیازمند این نیست كه حتماً شرایط سختی به متسابقان وارد كنیم.

وی در پایان گفت: ستاد عالی مسابقات قرآن می‌تواند آیین‌نامه واحدی را تدوین كند كه مسابقات مختلف به یك شیوه واحد برگزار شوند تا متسابقان در هر سطحی كه می‌خواهند در مسابقات قرآن وارد شوند، اعم از دوران دانش‌آموزی، دانشجویی و غیره بدانند كه باید به چه نحو برای مسابقات آماده شوند، پس لازم است كه آیین‌نامه واحدی برای تمام مسابقات قرآن اجرایی شود.

انتهای پیام