صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۷۹۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

یک پژوهشگر در حوزه فقه و حقوق گفت: فقه ما در حقوق زن تحول خوبی داشته و با قاطعیت زن امروزی از امنیت بیشتری به لحاظ قانونی نسبت به گذشته برخوردار است و قوانین به سمت تسهیل حقوق زنان در طلاق پیش رفته است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا، پژوهشگر حوزه فقه و حقوق شامگاه گذشته، ۲۸ بهمن‌ماه در میزگرد تخصصی با موضوع «زنان، پیشرفت‌ها و چالش‌ها» که در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه این لایحه نتوانسته بین امنیت زنان و امنیت خانواده توازن برقرار کند، گفت: گاهی می‌خواهیم بر قواعد اخلاقی لباس قانون بپوشانیم که کار دشواری به نظر می‌رسد، دلیل طولانی شدن تصویب این لایحه نیز همین موضوع است، این لایحه مورد نقد قرار گرفته و مطمئن هستیم خروجی آن خوب است.

وی ادامه داد: آمار ۸۲ هزار ارتکاب به خشونت نسبت به همسر در پزشکی قانونی وجود دارد که ۹۰ درصد این خشونت‌ها زن‌آزاری و ۱۰ درصد آن مردآزاری است که با توجه به این آمار بحث امنیت زنان بسیار مهم است.

هدایت‌نیا بیان کرد: لایحه جدید حقوق زنان تغییر کرده است و یکی از تهدیدات جدی کودکان کار به‌خصوص کودکان دختر کار، تن‌فروشی و کودک‌همسری به‌شمار می‌رود، که قوانین فعلی به‌‌صورت جدی در این خصوص به‌ شدت نیاز به بازنگری دارند.

این پژوهشگر حوزه فقه و حقوق افزود: مباحث زن و حقوق به قدری گسترده است که تحولات فراوانی در این زمینه رخ داده و در شُرُف رخ دادن است، در خصوص لایحه جدید حقوق زنان نیز باید بگوییم که با وجود ویژگی‌های خوبی که این لایحه دارد اما کاستی‌های فراوان و ضعف کارشناسی نیز در آن دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: فقه ما در حقوق زن تحول خوبی داشته و زن امروزی از امنیت بیشتری به لحاظ قانونی نسبت به گذشته برخوردار است و قوانین به سمت تسهیل حقوق زنان در طلاق پیش رفته است.

هدایت‌نیا گفت: همچنین در خصوص سهمیه‌بندی طلاق باید گفت هدف از این قانون بستن دست دلالان بیشتر در بحث داوری و تدبیر صنفی برای سلامت کار دفاتر است، مسلماً اگر هدف این قانون کاهش آمار طلاق است باید متذکر شد که به این شکل کاهش آمار طلاق، صحیح و منطقی نیست.

انتهای پیام