صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۹۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

مدیرکل اوقاف هرمزگان استفاده بهینه از موقوفات را راهی مؤثر برای تحقق «جهش تولید» و رفع مشکل بیکاری، بالا رفتن رشد اقتصادی و کاهش وابستگی‌ها و تهدیدات اقتصادی دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین مهدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: بهترین وسیله برای جاویدان ماندن نام یک شخص در یادها وقف است. خداوند در آیه 92 سوره آل‌عمران فرموده است: «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ؛ شما هرگز به مقام نیکوکاران و خاصان خدا نخواهید رسید مگر ازآنچه دوست می‌دارید و محبوب شماست درراه خدا انفاق کنید».

وی با اشاره به اینکه با گسترش فرهنگ وقف در جامعه، زمینه مناسبی برای رشد ارزش‌های معنوی و الهی ایجاد می‌شود، افزود: اسلام بر سنت حسنه وقف به‌عنوان یکی از اهرم‌های مؤثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه تأکید کرده است.

مدیرکل اوقاف هرمزگان گفت: از صدها سال پیش تاکنون واقفان خیراندیش با اختصاص بخشی از اموال خود برای خدمت به جامعه در قالب روش پسندیده وقف که بارزترین و روشن‌ترین مصداق احسان، انفاق، صدقه جاریه، تعاون و باقیات‌الصالحات است، منشأ خدمات فراوان علمی، فرهنگی، هنری، رفاهی و بهداشتی در جامعه بوده‌اند که وجود صدها درمانگاه، بیمارستان، مدرسه، دارالایتام، کتابخانه و هزاران مسجد، قنات، پل، آب‌انبار و غیره بهترین گواه و شاهد آن است.

فواید وقف

مهدیان به تشریح فواید وقف پرداخت و افزود: با توجه به اینکه در وقف، اصل مال باقی مانده و درآمد آن مصرف می‌شود، اموال و دارایی محفوظ می‌ماند و در توزیع عادلانه درآمد ملی بسیار مؤثر است؛ چراکه ثروتمندان قسمتی از اموالشان را وقف می‌کنند که عواید آن میان فقرا توزیع شود به‌این‌ترتیب این ثروت به تمام افراد جامعه می‌رسد.

وی تصریح کرد: تجلی روحیه انفاق، ایثار، فداکاری نیکوکاری در قالب سنت وقف یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به جایگاه مطلوب تمدن اسلامی است. ازآنجاکه وقف، سرمایه‌گذاری برای رفع نیازهای پایدار عام‌المنفعه است، یک هویت اجتماعی دارد و با ایجاد ساختارهایی بر اساس نیاز جامعه و تبدیل مالکیت خصوصی به مالکیت جمعی و عمومی در قالب یک نهاد کلان اجتماعی و در همه شئون جامعه از جمله فرهنگ، اقتصاد، سیاست، تعلیم و تربیت، امنیت و ... مؤثر است.

مدیرکل اوقاف هرمزگان اظهار کرد: شاید بتوان مهم‌ترین کارکرد و اثر وقف را از میان بردن فقر در جامعه اسلامی دانست، جایگاه این موضوع در متون اسلامی به‌خوبی روشن است. اسلام خواهان زدود‌ن همه جوانب و زوایای فقر در اقتصاد جامعه و نیز ایجاد رفاه عمومی در حد معقول و مشروع است.

مهدیان ادامه داد: اسلام برای اجرای عدالت اجتماعی، تعدیل و توزیع ثروت و از میان بردن مظاهر فقر در جامعه قوانینی چون خمس و زکات را وضع کرده و درعین‌حال ثروتمندان را تشویق به خیرات کرده تا به فقرا و تهیدستان کمک شود.

وی بیان کرد: گسترش فرهنگ وقف، میزان فقر و محرومیت را در جامعه کاهش می‌دهد. ازآنجاکه وقف یکی از راه‌های توزیع مجدد درآمد است، سرمایه‌های جامعه در اختیار همگان قرار می‌گیرد و با بهره‌مندی همگان از امکانات رفاهی و اقتصادی، زمینه تکامل در ابعاد فرهنگی و اجتماعی فراهم می‌شود.

مدیرکل اوقاف هرمزگان گفت: از دیگر کارکردهای وقف افرایش سطح اشتغال است، کارآفرینی و ایجاد اشتغال از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جوامع انسانی است. متون اسلامی نیز تلاش برای اداره معاش خانواده را هم‌سطح جهاد درراه خدا قلمداد کرده‌اند. یکی از کارهای وقف رویکرد اقتصادی آن بوده و استفاده بهینه از موقوفات در تحقق این هدف مؤثر است.

جهش تولید با افزایش بهره‌وری موقوفات

مهدیان گفت: بالا بردن بهره‌وری موقوفات راهکاری است که پرداختن به آن می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان بینجامد. «جهش تولید» یعنی باقی نماندن در شرایط گذشته و حرکت به سمت اوج، مقصد نهایی این حرکت نیز رفع مشکل بیکاری، بالا رفتن رشد اقتصادی و کاهش وابستگی‌ها و تهدیدات اقتصادی است.

انتهای پیام