صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۹۴۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه مهمترین رکن در بیانیه گام دوم تحقق عدالت است، افزود: قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند عدالت را ایجاد کند، بلکه باید با عدالت در رفتار، گفتار و عملکردمان به این مهم برسیم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی، امروز، 9 اردیبهشت ماه در جلسه شورای قضایی استان که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، این ماه را فرصتی برای عبادت دانست و با اشاره به اینکه روزه که یکی از مهمترین عبادات این ماه است تنها مختص به مسلمانان نیست، گفت: تمرین عملی مالکیت نفس فلسفه مهم روزه‌داری است.

وی تصریح کرد: تقوامداری ثمره روزه‌داری است، مگر می‌شود یک ماه روزه‌داری ما را به تقوای الهی نزدیک نکند، برای رسیدن به این مرحله باید علاوه‌ بر روزه جسمی روحمان نیز روزه باشد. در همه لحظات باید متوجه اثرات معنوی آن باشیم. در واقع باید به جایگاهی برسیم که فکرمان نیز از وسوسه خالی باشد.

لزوم برنامه‌های تحول‌محور در مجموعه دستگاه قضایی 

حجت‌الاسلام موسوی در ادامه لزوم برنامه‌های تحول‌محور در مجموعه دستگاه قضایی را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای ایجاد تحول نیاز به ورود همه مجموعه هستیم و لازم است همه ورود جدی داشته باشند. مقام معظم رهبری بر مبنای نگاه تحولی ۸ تذکر در امریه انتصاب رییس قوه قضاییه ارائه فرمودند.

این مقام مسئول بیان کرد: تغییر مدیریت به معنای تغییر مدیریت نیروی انسانی صرف نیست، بلکه تغییر در نگرش، باور و عملکرد است‌. از نظر رئیس قوه قضاییه نگاه تحولی با حرکت به سمت قوه پویا و پیشرو تعریف می‌شود. حرف و عمل ما در تحول باید به گونه‌ای باشد که همه مجموعه و حتی مراجعان متوجه تحول باشند.

حجت‌الاسلام موسوی بر لزوم حفظ کرامت انسانی و شأن همه مراجعه‌کنندگان حتی متهمان به دستگاه قضایی تأکید کرد و افزود: انتظار بر نگاه تحولی در همه مجموعه قضایی است، مدیران با بررسی لازم بیان دارند چه برنامه‌هایی باید پیش گرفته شود تا منتج به تحول و خروجی شود.

رئیس کل دادگستری استان برنامه‌ریزی و اهل فکر بودن را از شاخصه‌های بارز مجموعه دستگاه قضا خواند و تصریح کرد: برای رسیدن به نتایج مطلوب ارزیابی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت را مدنظر قرار دهید، مجموعه هدف را تا پایان سال ترسیم کند. حرکت طبق برنامه و نقشه راه مشکلات را برطرف خواهد کرد.

حیرت دشمنان با پرتاب ماهواره به فضا در شرایط کرونایی

وی به دسیسه‌های دشمن نسبت به اعلام بی‌برنامگی اداری ایران اشاره کرد و افزود: دشمن با برنامه‌ریزی قصد دارد به جهان القا کند اقتصاد، امور اجتماعی و ... ایران زمین خورده و بدون برنامه پیش می‌رود، اما عملکرد خوب همه مجموعه اداری در کشور گواهی بر خلاف نظر دشمنان دارد و پرتاب ماهواره از سوی سپاه در شرایط کرونایی که همه از آن به عنوان پرتاب غافلگیرانه نام بردند گواهی صادق بر عملکرد برنامه‌ریزی شده و اخلاص در عمل است.

حجت‌الاسلام موسوی لزوم دقت و نظارت بر پروژه‌های عمرانی را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به وظایف شورای نظارت و ارزشیابی از بخش‌های مختلف دستگاه قضایی اضافه کرد: عملکرد ۸ ماه گذشته مجموعه دقیق بررسی‌ شود تا نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف با آسیب شناسی رفع شود.

وی با اشاره به این نکته که از نظام تحول چه اهدافی دنبال می‌شود، اظهار کرد: مهمترین رکن در بیانیه گام دوم تحقق عدالت است، خود قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند عدالت را ایجاد کند. حرکت به سمت عدالت، عدالت در رفتار، گفتار، عملکرد و به ویژه در عمل باید رصد شود تا بدین نتیجه برسیم.

اعتمادسازی از اولویت‌های دستگاه قضایی 

وی از اعتمادسازی عمومی و افزایش رضایتمندی مردم به عنوان مهمترین رکن امنیت ملی یاد کرد و افزود: اقتصاد ما اقتصادی مبتنی بر نفت است و درآمدها پایین است، امروز با ایجاد تحول در دستگاه قضایی چراغی در دل مردم روشن شده است که باید سعی کنیم امید مردم در استان با کار و تلاش جهادی و انقلابی بیشتر شود. با تقویت پشتوانه مردمی تهدیدها و تحریم ها مانند گذشته ره به جایی نخواهد برد.

حجت‌الاسلام موسوی کاهش ورودی پرونده‌ها، کاهش جمعیت کیفری و پیشگیری از وقوع جرم را مورد تأکید قرار داد، افزود: با تشکیل و راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی ۱۰ جرم اول استان در بخش فراوانی، علل وقوع جرم و مناطق آلوده شناسایی و اعلام شود. همچنین ۱۰ خواسته اول استان با بررسی کارشناسانه اولویت قرار گیرد. باید ببینیم علل طرح دعاوی و نقض قوانین مدنی چیست که این ۱۰ خواسته ایجاد شده است.

وی مبارزه بی‌امان با فساد را از اولویت‌های رئیس قوه قضاییه برشمرد و اظهار کرد: با تمام قدرت این مهم را پیگیری خواهیم کرد، توسعه نظارت‌ها دلیل بر فساد نیست، نیروی انسانی، سرمایه نظام هستند و قصد داریم با نظارت از گستردگی دام‌های سر راه نیروهای خدوم، متعهد و متخصص جلوگیری شود. آبروی تمامی عوامل فعال دستگاه قضایی برای ما بسیار مهم است، برای حفظ مجموعه تمامی سعی خود را به کار می‌گیریم، برای مبارزه با فساد تمام برنامه‌های پیشگیری را انجام داده و در صورت لزوم تذکر و نصیحت انجام می‌شود اما در صورت تکرار قطعاً برخورد می‌شود.

وی احیای حقوق عامه، تکریم قضات، استفاده از جوانان صالح و انقلابی، افزایش روحیه انقلابی و جهادی و بصیرت‌افزایی با نگاه تحولی را از دیگر برنامه‌های پیشرو خواند و اظهار کرد: مشارکت توده‌های مردمی در برنامه‌های قضایی از تأکیدات رئیس قوه است. قرار بر این است بستری فراهم شود تا بتوانیم ارتباط مجازی گسترده‌ای با مردم داشته باشیم. ارتباط با اصحاب رسانه و مطبوعات، حوزه علمیه و دانشگاه، تقویت رسیدگی به اتقان آراء، تقویت ظرفیت ایجاد صلح و سازش، منظم سازی برنامه‌ها برای تحقق شعار سال، تکریم مراجعان از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

رئیس کل دادگستری استان برضرورت ایجاد دبیرخانه ویژه پرونده‌های مهم تأکید کرد و افزود: ایجاد این دبیرخانه به معنای دخالت در حکم قاضی نیست و تنها مدیریت و مشاوره است.

انتهای پیام