صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۹۵۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
یک معلم حافظ کل قرآن در گفت‌وگو با ایکنا:

يک معلم حافظ کل قرآن گفت: افرادی که حقیقت، جذابیت و لطافت قرآن را به خوبی درک باشند می‌توانند این جذابیت را به دانش‌‌آموزان انتقال دهند و آنان را به سمت قرآن جذب کنند. لذا اگر درس قرآن مدارس به یک نخبه قرآنی سپرده شود شاهد انس بیشتر دانش‌آموزان با قرآن خواهیم بود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، غلامحسین فاتحی، معلم زیست‌شناسی در آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری و حافظ کل قرآن کریم است که سال‌هاست در عرصه آموزش و پرورش نیروهای قرآنی در فرخشهر، در کنار معلم قرآن خودش، استاد بهنام شمس، در دارالقرآن الکریم این شهر به فعالیت می‌پردازد و چند سالی است که به عنوان معلم درس قرآن در مدارس مشغول فعالیت است.

نکته قابل تامل در مورد این چهره ممتاز قرآنی، تربیت قرآنی فرزندان در کنار همسر قرآنی و مشارکت پررنگ این خانواده در فعالیت‌های قرآنی شهر است که می‌تواند الگوی سایر حانواده‌ها قرار گیرد تا با سوق دادن فرزندان به سمت فعالیت‌های قرآنی، شاهد شکل‌گیری جامعه واقعی قرآنی باشیم.

به بهانه هفته بزرگداشت مقام معلم، گفت‌وگویی با این معلم قرآنی تنظیم شده است که با هم می‌خوانیم.

ایکنا - لطفا خودتان را بیشتر معرفی کنید.

غلامحسین فاتحی ۴۷ ساله، زاده و ساکن فرخشهر، به عنوان دبیر زیست‌شناسی و معلم قرآن در مدارس استان مشغول خدمت هستم. در سال ۷۷ با یک بانوی قرآنی ازدواج کردم و صاحب دو دختر و یک پسر می‌باشم.

ایکنا - ورود شما به فعالیت‌های قرآنی و حفظ قرآن کریم چگونه بود؟

از سال سوم ابتدایی، با شرکت در مسابقات قرآن و کسب مقام به سمت قرآن جذب شدم و کم‌کم احساس کردم که در حفظ قرآن استعداد دارم، لذا با حفظ سوره‌های کوچک و سوره‌های اخلاقی مانند سوره مبارکه حجرات کار حفظ را آغاز کردم.

ورود جدی بنده به کار حفظ از سال ۶۸ و در طی برنامه «شبی با قرآن» در مسجد جامع فرخشهر رقم خورد که زیر نظر استاد بهنام شمس به صورت جدی كار حفظ را آغاز کردم و در مدت ۴ سال به حفظ کل قرآن نایل شدم.

ایکنا - از حضورتان در مسابقات بگویید.

بنده در مسابقات زیادی شرکت کردم و بیش از ۲۰ مقام برتر کشوری دارم. نخستین موفقیتم در سطح کشور مربوط به سال ۷۰ است که در مسابقات دانش‌آموزی در رشته حفظ و مفاهیم حائز رتبه برگزیده کشوری شدم و پس از آن، دو بار رتبه نخست را در حفظ ۱۰ جزء کسب کردم.

همچنین در سال ۷۵، در جشنواره قرآن و عترت دانشجویی رتبه اول را کسب کردم. ۴ رتبه نخست کشوری در مسابقات حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء بسیج را نیز در کارنامه دارم.

در سال ۷۲ در مسابقات سراسری اوقاف که به میزبانی استانمان برگزار شد، رتبه سوم کشوری را در حفظ ۱۰ جزء کسب کردم. همچنین در مسابقات قرآن کریم هلال احمر عنوان دوم کشوری در سال ۷۱ نصیب بنده شد.

ایکنا - به جز حفظ قرآن، زمینه فعالیت قرآنی دیگری دارید؟

بله، از سال ۹۰ علاوه بر تقویت و مرور محفوظات، به صورت جدی به تفسیر قرآن روی آورده‌ام و تا کنون بر نیمی از تفسیر قرآن مسلط هستم.

در این زمینه نیز صاحب مقام‌های کشوری متعدد هستم که مهم‌ترین آن‌ها کسب رتبه نخست کشوری در تفسیر ۱۰ جزء در سال ۹۳ است.

ایکنا - در مورد خانواده قرآنی‌تان بگویید.

خوشبختانه به برکت انس با قرآن کریم، با یک بانوی قرآنی که در دارالقرآن فرخشهر به امر تربیت نیروهای قرآنی اشتغال دارد، ازدواج کردم و توانستیم فرزندانمان را به سمت قرآن سوق دهیم. ما صاحب دو دختر و یک پسر هستیم که از قرآن‌آموزان ممتاز دارالقرآن فرخشهر هستند، دختر بزرگ‌تر بنده حافظ ۱۵ جزء و دختر کوچکتر حافظ ۹ جزء هستند و تا توفیق حفظ کل قرآن کریم به تلاششان ادامه می‌دهند.

ایکنا - قدری در خصوص فعالیت دارالقرآن الکریم فرخشهر توضیح دهید.

این مرکز در سال ۶۶ توسط استاد قرآن، حاج بهنام شمس، تاسیس شد که همچنان تا امروز و پس از چند دهه فعالیت درخشان، توسط این چهره ممتاز قرآنی به خوبی مدیریت می‌شود.

در خصوص فعالیت‌ها باید بگویم که در حال حاضر با توجه به تعطیلی مراکز آموزش قرآن، فعالیت‌های خوبی به صورت مجازی و تلفنی در دست اجرا است. یک مسابقه روزانه روخوانی و روانخوانی برای شهروندان در حال برگزاری است که علاقمندان می‌توانند با شماره تلفن اعلام شده تماس بگیرند و ۵ صفحه از جزء مربوط به همان روز را قرائت کنند که در صورت تلاوت صحیح و روان و پس از طی مراحل بعدی، در پایان ماه رمضان تجلیل خواهند شد.

همچنین مسابقه اینترنتی حاوی پرسش‌هایی از بیان تفسیر ۵ دقیقه‌ای توسط امام جمعه فرخشهر برای روزه‌داران پیش‌بینی شده که به صورت روزانه در حال انجام است.

از دیگر فعالیت‌های شاخص دارالقرآن در ایام ماه مبارک، اهدای ثواب ختم قرآن به شهدا و گمنامان شهر است که این طرح از سه سال پیش با استقبال گسترده مردم اجرا می‌شود. امسال ثواب ختم قرآن کریم به روح ملکوتی شهید سلیمانی و یکی از شهدای شهر تقدیم می‌شود.

ایکنا - شما به عنوان معلم قرآن، سال‌هاست در زمینه آموزش قرآن کریم فعالیت دارید، قدری در این خصوص توضیح دهید.

بنده از سال ۷۳ کار آموزش حفظ را در دارالقرآن و در کنار استاد شمس آغاز کردم و در طی این سال‌ها تا کنون جمع کثیری از قرآن‌آموزان در این مکان آموزش دیده‌اند و تربیت چهار حافظ کل از افتخارات دارالقرآن است‌.

در سال ۹۳ توانستم مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم را از دارالقرآن کشور کسب کنم که معادل لیسانس علوم قرآنی است. همین امر باعث شد که علاوه بر تدریس زیست‌شناسی، به عنوان معلم قرآن نیز در مدارس مشغول فعالیت شوم.

به دلیل آشنایی با مبانی تفسیر و تسلط بر حفظ قرآن کریم، خوشبختانه در امر تعلیم قرآن به دانش‌آموزان موفق بوده‌ام و شاهد جذب و علاقه آنان به فراگیری قرآن هستم.

ایکنا - به عنوان معلم با سابقه قرآن، چه توصیه‌ای به معلمان جوان‌تر دارید؟

معلم قرآن باید الگوی عملی آیاتى باشد که به قرآن‌آموز یا دانش‌آموزش تعلیم می‌دهد. کودکان و نوجوانان هوشمندانه می‌خواهند بفهمند معلمی که آیات قرآن را برایشان تبیین می‌کند تا چه اندازه عامل و ملتزم به این آیات است و اگر معلم در سلوک و سبک زندگی‌اش تجلی‌گر آیات قرآن و مزین به اخلاق قرآنی باشد، تأثیر درسش بر دانش‌آموزان صدچندان خواهد شد.

معلم قرآن که بناست دانش‌آموز را به انس با قرآن دعوت و ترغیب کند، خودش باید مانوس با این کتاب آسمانی باشد و اگر دانش‌آموزان میزان تسلط معلم بر آیات و آموزه‌های قرآن را ببینند قطعاً تاثیرگذاری معلم چند برابر می‌شود و این امر از طریق انس با قرآن و دوره‌خوانی آیات و مفاهیم قرآن امکان‌پذیر است.

ایکنا - وضعیت آموزش قرآن در آموزش و پرورش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه حقش ادا نشده است، البته این تنها نظر شخصی بنده نیست بلکه چند سال پیش مقام معظم رهبری در دیدارشان با معلمان تاکید داشتند که قرآن در آموزش و پرورش حقيقتاً مهجور است. البته در سال‌های اخیر کارهای بسیار خوبی به ویژه در زمینه محتوای کتاب‌های قرآن انجام شده است اما در زمینه نیروهای آموزش قرآن در مدارس ضعف‌هایی وجود دارد که البته حرکت‌های خوبی نیز در زمینه جذب نخبگان قرآنی صورت گرفته است.

ایکنا - برای بهبود وضعیت آموزش قرآن در مدارس چه کارهایی باید انجام داد؟

نیروهای تخصصی قرآن باید امر آموزش را در مدارس به دست گیرند. منظور از نیروهای تخصصی، افراد نخبه قرآنی است که به صورت حرفه‌ای در مبحث یا مباحث قرآن مانند حفظ، قرائت، تفسیر و ... کار کرده و ممتاز باشند. چنین افرادی که حقیقت، جذابیت و لطافت قرآن را به خوبی درک باشند می‌توانند این جذابیت را به دانش‌‌آموزان انتقال دهند و آنان را به سمت قرآن جذب کنند. لذا اگر درس قرآن به یک نخبه قرآنی سپرده شود شاهد انس بیشتر دانش‌آموزان با قرآن خواهیم بود که در این صورت در تربیت دانش‌آموزان تمام‌ساحتی موفق عمل کرده‌ایم و برکات انس با قرآن همیشه با دانش‌آموز باقی می‌ماند.

با توجه به اینکه درس قرآن در متوسطه دوم با درس آیین زندگی ادغام شده است، پس تا سال نهم فرصت داریم که دانش‌آموزان را هر چه بیشتر با قرآن کریم و مبانی آن انس دهیم، متأسفانه به ندرت شاهد این اتفاق هستیم و حق مطلب به درستی ادا نشده است.

معلم قرآنی به مصداق حدیث امام صادق(ع) که فرمودند «إنَّ الحَسَنَ مِن كُلِّ أحدٍ حَسَنٌ و إنَّهُ مِنكَ أحسَنُ لِمَكانِك مِنّا، و إنَّ القَبيحَ مِن كُلِّ أحَدٍ قَبيحٌ، وَ هُوَ مِنكَ أقبَحُ لِمَكانِكَ مِنّا»، جایگاه خطیری دارد و زیر ذره‌‌بین است، لذا باید مراقب رفتار و سکنات خود باشد و اخلاق حسنه اسلامی و قرآنی به سجیه‌ای در او تبدیل شود.

ایکنا - نکته‌ای قرآنی در خصوص جایگاه معلم؟

در آیه ۶۶ سوره مبارکه کهف، حضرت موسی خطاب به خضر می‌گوید «هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى‌ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً» و از او درخواست می‌کند که معلم ایشان باشد. این فراز جایگاه والای معلم را نشان می‌دهد تا جایی که پیامبر اولوالعزم تابع او می‌شود. از همین امر ضرورت حرف‌شنوی دانش‌آموزان از معلم آشکار می‌شود که متأسفانه گاه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

در آیه قبلى همین آیه، «فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً»، خداوند می‌فرماید که خضر بنده‌ای از بندگان ما بود و این نکته بیانگر آن است که معلم باید بنده خدا باشد و به عشق خدا کار کند نه برای پول و مقام و ...

لذا از مجموع این دو آیه شریفه استفاده می‌شود که معلم باید بندگی خدا را به جای آورد، شاگرد نيز تابع معلم باشد تا شاهد نتایج مطلوب تعلیم و تعلم باشیم.

انتهای پیام