صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۹۷۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
یادداشت/

در ایام سخت مبارزه با بیماری کرونا و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی این بیماری هولناک مردم ایران با دعوت مقام معظم رهبری با کمک به آسیب‌دیدگان از این بیماری تحت عنوان کمک‌های مؤمنانه با سخاوت داشته‌های خود را تقسیم و شعائر اسلام را به‌عنوان یک تمدن نوین به منصه ظهور می‌رسانند.

دین اسلام برنامه زندگی انسان کامل جهت نیل به اهداف والای کمال است. از روز ابلاغ بعثت پیامبر اکرم(ص) تا نزول آیات نورآنی قرآن‌کریم، سیره و سنت پیامبر(ص) روش‌های زندگی فردی و اجتماعی را ترسیم نموده در امتداد آن خط تشیع و معصومین نیز بر آن استوار شده است، یکی‌از سنت‌های موکد دین اسلام انفاق، مساوات و همدلی است که امروزه به‌عنوان عدالت اجتماعی از آن یاد می‌شود. علاوه بر تاکید قرآن، از ابتدای رسالت پیامبر این برنامه به‌صورت عملی اجرا شده است، در این راستا بهنام فروتن‌نیا، نویسنده و پژوهشگر لرستانی، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایکنا لرستان، قرار داده است، به این موضوع می‌پردازد:

پانزدهم رمضان سالروز ولادت امام حسن‌مجتبی(ع) یادآور زندگانی کریمانه آن حضرت در اجرای دستورات الهی و پیروی از پدر بزرگوارش علی(ع) است. در سال‌جاری و ایام سخت مبارزه با بیماری کرونا و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی این بیماری هولناک مردم ایران با دعوت مقام معظم رهبری با کمک به آسیب‌دیدگان از این بیماری تحت عنوان کمک‌های مؤمنانه با سخاوت داشته‌های خود را تقسیم و شعائر اسلام را به‌عنوان یک تمدن نوین به منصه ظهور می‌رسانند.

ولادت در ماه بندگی و بخشش / انقاق، سیره امامت

امام حسن(ع) در شب نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند. ایشان نخستین فرزند پسر بود که خداوند متعال به خانواده امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) عنایت فرمودند. نامش را پیامبر(ص) به اذن جبرئیل حسن نهاد و لقبش ابومحمد، پیامبر با علاقه اذان و اقامه در گوشش قرائت کرد. وی حدود هفت سال وجود مبارک پیامبر اسلام را درک کرد. علاقه فراوان حضرت محمد به مولود عصمت و طهارت از ویژگی‌های خاص دوران کودکی این امام همام است. پس‌از رحلت پیامبر(ص) که با شهادت مادر گرامیش حضرت فاطمه‌زهرا(س) دو یا سه ماه بیشتر فاصله نداشت، تحت تربیت پدر بزرگوار خود امام علی(ع) قرار گرفت. و آن‌چه باید از چشمه جوشان فضل، کرامت، علم، سخاوت، عدالت و.... از پیشوای شیعیان آموخت تا او نیز گام در راه عدالت اجتماعی نهد.

پس‌از شهادت پیشوای شیعیان در 21 رمضان سال 40 هجری امام حسن‌مجتبی(ع) در سن 27 سالگی بنا به وصیت پدر امور مسلمین را بر عهده گرفت. در شرایط سخت  کینه و عداوت معاویه تمدن نوپای اسلام را در ترویج علم، قرآن و راهکارهای عملی جامعه اسلام به‌کار بست مهم‌ترین ویژگی‌های دوران امامت 10 ساله امام حسن‌مجتبی(ع) مرجعیت علمی، پرورش جامعه شیعی، تثبیت جایگاه اجتماعی، حمایت از شیعیان، حفظ سنت و سیره پیامبر، حمایت از نیازمندان، ترویج روحیه نوعدوستی و انفاق به شمار می‌رود.انفاق این صفت زیبا به‌گونه‌ای در رفتار و سیره روش امام(ع) تسری یافته و نمایان بود که بنابر مستندات تاریخی آن حضرت سه مرتبه همه اموال خود را در راه خدا میان فقرا و بینوایان تقسیم کردند.

هدفمندی کمک به نیازمندان

کمک به فقرا و نیازمندان در دوران صلح و حضور امام در مدینه در کنار فعالیت‌های دینی و رسیدگی به امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی مسلمانان به‌ویژه شیعیان ازجمله کارکردهای مساوات و کمک به مردم بود که بخش عمده‌ای از موقوفات پیامبر(ص)، حضرت علی(ع)، اموال شخصی ایشان از جمله ارثیه و کشاورزی، صدقات به این امر تخصیص یافت. امام حسن مجتبی(ع) کمک مالی را هدفمندانه در سه جهت جایز می‌داند: افراد فقیر و محروم، پرداخت قرضی که توان آن‌را ندارد، پرداخت دیه و خسارت که بر عهده فردی آمده و توان پرداخت ندارد. این سیره اقتصادی کریم اهل‌بیت(ع) در کنار ترویج فرهنگ کار و تلاش و رسیدگی به اموال و کشاورزی در اختیار امامت برای اشاعه احکام اسلام، فعالیت‌های علمی و فرهنگی رسیدگی به امور مهم جامعه و پرورش افراد، سد محکمی در برابر آسیب‌های اجتماعی و انسجام جامعه بوده است. عمده‌ترین کمک‌های کریم اهل‌بیت(ع) در بخش رسیدگی به فقرا و نیازمندان جامعه رقم زده شد.

رمضان ماه بندگی فریاد همدلی

ماه رمضان امسال در حالی نمایان شد که جهان با پدیده سختی به نام کرونا ویروس مواجه شد. علاوه‌بر خسارت جانی و بیماری جسمی و روحی برای ساکنان کره خاکی از جمله ایران خیل انبوهی از هموطنان را با مشکلات عدیده مالی و معیشتی مواجه کرد از این رو رهبر معظم انقلاب در نیمه شعبان خطاب به مسئولین و مردم در خصوص حمایت از آسیب‌دیدگان بیماری فرمود: ماه رمضان، ماه انفاق است، ماه ایثار است، ماه کمک به مستمندان است؛ چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطره‌ خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت. به رسم آیین مهرورزی و لبیک به ندای رهبر انقلاب آحاد جامعه ایران در رزمایش همدلی برای ایران همدل حضوری مهربانانه به نمایش گذاشته‌اند هنرمندان، ورزشکاران، گروه‌های جهادی، نهادهای انقلابی، کارکنان دولت و بخش خصوصی، نیروهای نظامی، خیران، موسسات خیریه، یکپارچه برای دلجویی و کمک مومنانه همدل شده‌اند حالا در آستانه ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت، رمضان به نیمه رسیده و باز هم افرادی در انتظار مساعدت و همدلی هستند. بدون شک ایران همدل از این بحران عبور می‌کند و جشن پیروزی و شکرگزاری را در عید سعید فطر به جا خواهد آورد. پس همه با هم برای ایران همدل کمک خواهیم کرد فارغ از هر گونه قشر بندی اجتماعی با کمک‌های خود ایران را همدل می‌خواهیم.

انتهای پیام