صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۰۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به سه ذکر قرآن در طلب بخشش از درگاه الهی گفت: اگر می‌خواهیم از خداوند طلب بخشش کنیم، علاوه بر گفتن ذکرهای خاص قرآنی که از زبان انبیاء الهی بیان شده باید به اهل بیت(ع) نیز متوسل شویم.

به گزارش ایکنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ماندگاری، عضو هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا و استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه 31 اردیبهشت‌ماه و همزمان با سالروز ارتحال امام‌زاده غیاث‌الدین محمد(ع) در مراسمی که در این آستان مقدس برگزار شد، اظهار کرد: باید خدا را شاکر باشیم که توفیق میهمانی ماه رمضان و احیای شب بیست و هفتم را در همسایگی امام رضا(ع) شامل حال ما کرده است، لذا باید قاعده میهمانی را بلد باشیم تا به‌طور صحیح پذیرایی شویم.

وی ادامه داد: رمز استفاده از ماه رمضان و بهره‌مندی از این میهمانی زیبای الهی مخصوصا شب‌های قدر و آخر رمضان را در سه آیه از قرآن کریم می‌توان یافت، لذا خوب است که در شب‌های باقیمانده از ماه مبارک رمضان این سه آیه را زیاد تکرار کنیم.

ماندگاری با بیان اینکه انبیای بزرگ الهی و اولیای خدا در محضر خدا اعترافاتی داشتند، عنوان کرد: در آیه 10 سوره قمر آمده است: « فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ» که این آیه اشاره به دعای نوح وقتی که قومش پیامبری وی را تکذیب کرد دارد، منظور از این دعا یعنی که خدایا من زمین خورده تو هستم و چیزی بلد نیستم.

عضو هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به آیه 23 سوره اعراف که خداوند می‌فرماید: «قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ» گفت: این آیه اشاره به داستان آدم و حوا دارد و حضرت آدم این درخواست را از خدا دارد، لذا با ذکر این آیه می‌گوییم، خدایا من نه تنها زمین خورده هستم بلکه من خطا کار نیز هستم.

این استاد حوزه علمیه گفت: در آیه 83 سوره انبیاء آمده است: «قال رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ» این آیه به درخواست و دعای حضرت ایوب(ع) اشاره دارد که پس از رنجی که به او رسید اینگونه خدا را خواند. لذا باید بندگان در پیشگاه خداوند متعال اینگونه ذکر دعا را بر زبان بیاورند و در واقع این دعا به این‌معناست که «خداوندا من علاوه بر اینکه زمین خورده و خطاکار بودم، بیچاره‌ هم هستم.»

وی با بیان اینکه انسان نباید به عبادت‌های خود مغرور شود، افزود: اگر نماز می‌خوانیم، روزه می‌گیریم و جهاد می‌کنیم خدا به ما توفیق داده است، لذا اگر عاری از غرور درب خانه خدا را زدیم جواب خواهیم گرفت و بدانیم کسی که معتقد است چیزی ندارد، خطاکار و بیچاره و به دنبال واسطه برای طلب بخشش است.

ماندگاری اظهار کرد: اهل‌بیت(ع) واسطه‌هایی هستند که با توسل به آن‌ها و بیان این سه ذکر قرآنی می‌توانیم از خداوند طلب بخشش کنیم.

در پایان این مراسم با موافقت محمدرضا کلایی شهردار مشهد، نام ایستگاه بی آر تی روبروی امام‌زاده غیاث الدین محمد(ع) به نام این امامزاده تغییر نام پیدا کرد.

انتهای پیام