صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۱۳۳۷
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

بعد از 70 روز بالاخره انتظار عاشقان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت به پایان یافت و درب حرم مطهر حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، چلچراغ و نگین نه تنها شیراز بلكه جنوب كشور به روی زائران شد كه در این راستا مراسم شكرانه‌ای در این حرم مطهر برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، در روز پنج‌شنبه، 22 اسفندماه 1398 شمسی مصادف با 17 رجب‌المرجب سال 1441 هجری قمری، یعنی سالروز شهادت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) بود كه خبر تعطیلی این حرم مطهر به‌عنوان چلچراغ نه تنها شیراز بلكه خطه جنوب كشور در رسانه‌ها منتشر شد.

انتشار این خبر آن هم در روز شهادت حضرت شاهچراغ(ع)، شوك و داغ بزرگی بر دل‌های عاشقان خاندان عصمت و طهارت گذاشت و چشم‌های بسیاری را گریان كرد. هنوز كه هنوز خاطرات آن لحظات تلخ از ذهن‌ها پاك نمی‌شود چرا كه هرگز حتی در مخیله هیچ زائر و عاشقی چنین چیزی به ذهن نمی‌آمد.

ایرانیان از ورود اسلام تاكنون همواره مرید و همراه خاندان عصمت و طهارت بوده‌اند، به خصوص از آن زمان كه مكتب شیعه به‌عنوان مذهب رسمی ایرانیان معرفی شد، عشق و ارادت ایرانی‌ها به خاندان نور و عصمت صد چندان شد.

وجود هزاران بقاع متبركه در ایران اسلامی و در رأس همه آن‌ها مزار نورانی حضرت شمس‌الشموس امام هشتم شیعیان به‌همراه خواهر ایشان حضرت معصومه(س) و برادر ولایت‌مدار و امین او، حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) همواره چراغ عشق به خاندان عصمت و طهارت را در دل‌های ایرانیان روشن نگه داشته است و با تربیت نسل‌های شیعه و دانش‌آموخته در مكتب اهل بیت(ع)، بر خیل این عاشقان همه ساله افزوده می‌شود.

اكنون 70 روز از آن روزهای تلخ همانند حنظل می‌گذرد، روزهایی كه هر لحظه و هر ثانیه از یادآوری چنین درد عظیمی اشك‌های عاشقان همواره جاری می‌شد و داغ عظیمی به قلب‌های دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) وارد شده بود.

بالاخره بعد از روزها انتظار و دعا به درگاه خدا برای رفع بلای شیوع ویروس كرونا و بازگشايی مجدد حرم‌ها، ملجأ و پناهگاه عاشقان، دعاها مستجاب شد و دستور بازگشایی اماكن مذهبی و مقدس نظیر حرم‌های اهل بیت(ع) و بقاع متبركه در سراسر كشور از سوی رئیس جمهور و ستاد ملی مبارزه با كرونا اعلام شد.

عیدی كه خداوند به عاشقان داد  

همزمان با تعطیلات سعید فطر بود كه خداوند این عیدی فرخنده را به بندگان مؤمنش هدیه كرد و حرم‌ها و نگین‌های بزرگ ایران اسلامی از جمله حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) بازگشایی شدند.

در این راستا مراسم شكرانه بازگشایی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) امروز، 6 خردادماه با حضور جمعی از خادمان، علما و زائران و عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) در این حرم مطهر برگزار شد.

این مراسم پر شور و عشق با تلاوت چند كلام‌الله مجید آغاز شد تا روح عاشقان را به فضای ملكوت دعوت كند و دل‌ها را صیقل دهد. بعد از آن جمعی از خادمان حرم مطهر به‌صورت نمادین از باب‌الرضا صحن حضرت معصومه(س) حرم مطهر به سمت صحن اصلی یعنی صحن حضرت موسی‌بن جعفر(ع) حركت كرده و در مقابل ایوان اصلی قرار گرفتند و درب‌های حرم به‌صورت نمادین باز شد.

در این هنگام مداحان اهل بیت(ع) به مدیحه‌سرایی در مدح و منقبت خاندان عصمت و طهارت و حضرت شاهچراغ(ع) پرداختند و بعد از آن نقاره‌خانه شروع به نقاره‌زنی كرد تا دل‌های عاشقان را بیش از پیش نوازش دهد و راهی حرم شمس‌الشموس كند.

با باز شدن ایوان حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) زائران و مجاوران سومین حرم اهل بیت(ع) توانستند از پشت درب‌های ایوان به آن حضرت سلام دهند چرا كه فعلاً حضور زائران در شبستان‌ها و مكان‌های مسقف حرم ممنوع است و زیارت تنها از مقابل ایوان و در صحن‌ها انجام می‌شود.

محمد مهدی شكوهی، مدیر روابط عمومی آستان مقدس شاهچراغ(ع) در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایكنا گفت: درب اماكن مسقف حرم مطهر تا اطلاع ثانوی برای حفظ سلامت زائران بسته است و نماز جماعت نیز برگزار نمی‌شود و صحن مطهر نیز یك ساعت بعد از طلوع آفتاب و یك ساعت قبل از غروب آفتاب پذیرای زائران خواهد بود.

وی به زائران توصیه كرد كه حتماً وسایل شخصی مانند مهر، سجاده و جانماز و همچنین ماسك و دستكش به همراه داشته باشند چرا از ورود زائران بدون ماسك و دستكش در حرم مطهر جلوگیری به عمل می‌آید.

یادآور می‌شود، سایر بقاع متبركه استان فارس نیز از امروز، 6 خردادماه با رعایت تمام پروتكل‌های بهداشتی همانند حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) بازگشایی شدند.

انتهای پیام