صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۱۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵

امام‌جمعه میناب گفت: سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که از ملک موقوفه بهره‌برداری می‌کنند، طبق شرع و قانون مکلف به پرداخت حقوق قانونی موقوفات هستند.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام علیرضا صفائی‌حائری، امام‌جمعه میناب، عصر روز گذشته، 7 خردادماه در دیدار با رئیس اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان میناب  با امام‌جمعه شهرستان، اظهار کرد: پرداخت حقوق موقوفات یک وظیفه بوده و هر فردی که در جامعه اسلامی مستأجر موقوفات است، باید نسبت به این امر اهتمام داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه عمل به نیات وقف از واجبات غیرقابل تغییر بوده و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان در نیت وقف و یا شرایط آن تغییر اعمال کرد، افزود: ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که از ملک موقوفه بهره‌برداری می‌کنند، ملک موقوفه تحت تصرف یا اجاره آن‌ها بوده و یا دخل و تصرفی در ملک موقوفه کرده و اعیانی در آن ساخته‌اند، طبق شرع و قانون مکلف به پرداخت حقوق قانونی موقوفات هستند.

امام‌جمعه میناب تصریح کرد:‌ عدم پرداخت یا به تعویق انداختن اجاره و حقوق موقوفه به این امید که شاید در آینده فراموش و حذف شود، تأثیری در اصل تکلیف نمی‌گذارد. هیچ امکانی وجود ندارد که کسی بتواند اجاره و حقوق موقوفه را نادیده بگیرد، بنابراین دستگاه‌های مختلف باید بدانند که وقتی ملکی موقوفه است، چارچوبی دارد و بدهی دیون آن را باید پرداخت.

صفائی‌حائری با اشاره به عمل امینانه به نظر واقفین خیراندیش و با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های اوقاف اجرای نیات است و در این راستا باید تلاش مضاعفی صورت پذیرد، عنوان کرد: عمل به نیت‌های مختلف واقفین که در وقف نامه‌ها ثبت و ضبط شده بهترین تبلیغ عملی برای ایجاد وقف‌های جدید است.

مصطفی محب زاده، رئیس اداره اوقاف میناب نیز در این دیدار با اشاره به اینکه یكی از دغدغه‌های اوقاف نشان دادن برکت‌های وقف و هدایت جوانان به این امر خداپسندانه وقف است، بیان کرد: به‌واسطه وجود سه هزار و 86 رقبه فعال و 841 مسجد و حسینیه در میناب، این شهرستان از حیث رتبه در ثبت موقوفات، جایگاه دوم در سطح استان هرمزگان را دارد.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین موقوفه این شهرستان مربوط به 220 سال پیش بوده كه توسط شیخ عبدالعلی ابن عبدالحسین در روستای شهوار این شهرستان به ثبت رسیده است، افزود: روستای شهوار قدیم، شهمرادی و ماتم قلعه از شاخص‌ترین موقوفات میناب است. همچنین 916 رقبه بدون سند در این شهرستان وجود دارد كه تعداد زیادی از این رقبات در سال جاری سنددار خواهد شد.

انتهای پیام