صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۷۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶

به‌ مناسبت فرا رسیدن روز بزرگداشت امامزادگان، به سراغ دو حرم بزرگ شیراز رفتیم كه هر كدام دارای ظرفیت‌های‌ بی‌نظیری در سطح كشور هستند، اما كمتر معرفی شده یا شناخته شده نیستند.

چند سالی است كه در تقویم رسمی كشور، 5 ذی‌القعده به‌ عنوان روز بزرگداشت امامزادگان نام‌گذاری شده است. متناسب با این نامگذاری هر ساله در نقاط مختلف كشور برنامه‌های مختلفی به‌ منظور تكریم و گرامیداشت امامزادگان واجب‌التعظیم كه ایران اسلامی منور به قدم نورانی آنان است، اجرا می‌شود. امسال به دلیل شیوع كرونا و به‌منظور حفظ سلامتی مردم، این برنامه‌ها در استان فارس به‌صورت مجازی برگزار و سعی می‌شود تا در این فضا به معرفی بیشتر امامزادگان استان پرداخته شود.

استان فارس نزدیک به 1400 بقعه متبركه دارد كه برخی از آنان دارای شجره‌نامه متقن بوده و منتسب به امامانی نظیر امام موسی كاظم(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع) و غیره هستند. بقاع برخی از این امامزادگان دارای قدمت‌ تاریخی چند صد ساله هستند كه هر كدام به عنوان یكی از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی مطرح بوده و هستند.

نیک می‌دانیم كه نقش امامزادگان در گردشگری مذهبی تا چه اندازه است و اصولاً این نوع گردشگری به دلیل وجود بقاع متبركه ایجاد شده است و هرچه بر معرفی و تكریم امامزادگان اهتمام بیشتری شود، مسلماً به‌همان اندازه هم گردشگری مذهبی رونق خواهد داشت و به تبع آن این مسئله باعث رونق اقتصادی یک منطقه و شهر و استان خواهد شد.

شیراز از قدیم‌ دارای بقاع متبركه شاخص بزرگی بوده كه مهم‌ترین آن‌ها حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) است كه بارها درباره این حرم مطهر گزارش‌های متعددی نگارش شده است، اما در این گزارش بنا داریم تا به معرفی دو بقعه متبركه شاخص دیگر شیراز كه دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری در كشور بوده و نقطه ثقل رونق گردشگری مذهبی در این كلان‌شهر هستند، بپردازیم.

حرم علی‌بن حمزه(ع) شیراز، یكی از 4 بقعه متبركه شاخص شیراز است كه هم به لحاظ مذهبی و هم به لحاظ تاریخی دارای ارزش زیادی برای مردمان این كلان‌شهر است. قدمت بنای این حرم به دوره دیلیمان باز می‌گردد كه نخستین بار از سوی عضدالدوله دیلمی بنا شد.


بیشتر بخوانید:


جواد یزدانی، مدیر روابط عمومی اوقاف فارس، در گفت‌وگو با ایكنا فارس، به ارائه توضیحات بیشتری درباره این حرم مطهر پرداخت و گفت: حضرت علی‌بن حمزه از نوادگان امام موسی كاظم(ع) هستند كه همراه با كاروان حضرت شاهچراغ(ع) به شیراز آمدند و در این شهر توسط حكام ظلم و جور بنی عباس به شهادت رسیدند.

وی افزود: حرم مطهر علی‌بن حمزه(ع) دارای ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد و یكی از مقاصد اصلی گردشگری مذهبی برای گردشگران خارجی است، چرا كه این حرم مطهر دارای بخش بین‌الملل است و در آن به‌ صورت تخصصی به مبحث گردشگری مذهبی برای گردشگران خارجی پرداخته می‌شود.

قوی‌ترین مركز علمی گردشگری مذهبی

یزدانی با یادآوری اینكه این مركز قریب 4 سال است كه مشغول به فعالیت است، گفت: این مركز طی تجربیاتی كه در این سال‌ها به دست آورده است، هم‌اكنون به‌عنوان قوی‌ترین مركز علمی گردشگری مذهبی و پاسخ‌گویی به پرسش‌های گردشگران خارجی در حوزه اسلام و تشیع در كشور شناخته شده است به نحوی كه در تورهای مختلفی كه وارد ایران می‌شوند ضمن بازدید از شهرهای مختلف و اماكن تاریخی و فرهنگی مختلف به همه گردشگران توصیه می‌شود وقتی به شیراز آمدند حتماً به حرم مطهر علی‌بن حمزه(ع) بیایند و سئوالاتی كه مربوط به مسائل مذهبی در حوزه شیعه‌شناسی و فرهنگ اسلامی را دارند از واحد بین‌الملل حرم مطهر علی‌بن حمزه(ع) بپرسند.

همكاری با جامعةالمصطفی

وی با تصریح اینكه این مركز ارتباط مستقیمی با جامعةالمصطفی دارد و از ظرفیت كارشناسان آن بهره‌مند می‌شود، گفت: به‌عنوان مثال همزمان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در سال گذتشه تعدادی از روحانیان و مبلغان جامعةالمصطفی را به شیراز دعوت كردیم و در این مركز و مسجد نصیرالملك مستقر كردیم تا برای گردشگران خارجی درباره این رویداد بزرگ قرآن سخن بگویند و فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی را معرفی كنند. علاوه بر این‌ها حرم مطهر علی‌بن حمزه(ع) دارای دارالقرآنی است كه به‌صورت هفتگی میزبان قرآنیان استان است و در آن جلسات هفتگی آموزش تخصصی قرآن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه این حرم دارای مسجد نیز هست، گفت: در این حرم مطهر به دلیل اینكه دارای قدمت تاریخی است، مزار علمای بزرگ اسلام در آن قرار دارد علمایی نظیر آیت‌الله بهاءالدین محلاتی، آیت‌الله امام و حتی بسیاری از امرای آل بویه در این حرم مدفون هستند كه امروز نشانی از مزار آنان در دست نیست.

یزدانی یادآور شد: اكنون چند سالی است كه همایش‌هایی به‌منظور بزرگداشت علمای بزرگی كه در حرم علی‌بن حمزه(ع) مدفون هستند، در این حرم مطهر برگزار می‌شود تا بتوان به خوبی هم ظرفیت‌های این حرم مطهر و هم علمای بزرگ شیراز را معرفی كرد.

مسئول روابط عمومی اوقاف فارس با بیان اینكه علاوه بر این‌ها حوزه‌ علمیه‌ و دارالشفای این حرم مطهر نیز در دست احداث است كه هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند، گفت: یك كتیبه تاریخی مربوط به ابراهیم سلطان نوه تیمور و از دوره تیموریان كه از نوابغ خط بوده است، نیز در این حرم مطهر به چشم می‌خورد.

در ادامه این گزارش به سراغ حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز معروف به آستانه، دومین حرم بزرگ شیراز می‌رویم كه برادر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) بوده و دارای گنبد و بارگاه و حرم نسبتاً بزرگی است به‌طوری كه در شیراز به مسافت بین حرم شاهچراغ(ع) تا حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) بین‌الحرمین گفته می‌شود.

رونق گردشگری مذهبی

علی احلامیان، مدیر روابط عمومی حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) در گفت‌وگو با ایكنا فارس به ارائه توضیحاتی درباره این حرم مطهر پرداخت و گفت: این حرم مطهر دارای چند ویژگی و شاخص منحصر به‌فرد میان بقاع متبركه كشور است كه می‌توان به خوبی از این ظرفیت برای رونق گردشگری مذهبی در شیراز استفاده كرد.

وی افزود: حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) تنها بقعه متبركه‌ای است كه دارای رصدخانه است و این رصدخانه به لحاظ توانایی علمی تنه به تنه رصدخانه‌های دانشگاهی در سطح كشور می‌زند و همواره رصدهای مختلفی نظیر رصد هلال ماه رمضان، ماه شوال و غیره در آن انجام می‌شود.

احلامیان ادامه داد: کارشناسان خبره این مرکز با در اختیار داشتن شش تلسکوپ مدرن که در حال حاضر پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌های موجود در ایران است، خدمات مربوط به حوزه نجوم و رصد عمومی اجرام آسمانی و رؤیت هلال ماه‌های قمری را به زائران این آستان مقدس ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: این رصدخانه همکاری بسیار نزدیک با ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و همچنین شورای تقویم رسمی کشور در رصد هلال ماه‌های قمری مخصوصاً هلال ماه رمضان و شوال دارد و تاکنون چندین رکورد جهانی درزمینه رؤیت ماه هلال توسط این مرکز به ثبت رسیده است.

نخستین موزه تخصصی امامزادگان

احلامیان بیان كرد: علاوه بر این‌ها این حرم مطهر دارای موزه تخصصی امامزادگان استان فارس كه این اولین موزه بقاع متبركه كشور است كه در استان فارس راه‌اندازی شده است و در آن 180 اثر تاریخی و فرهنگی مربوط به بقاع متبركه استان نگه‌داری می‌شود و قدیمی‌ترین اثری كه در آن وجود دارد، صندوقچه یكی از امامزادگان اقلید است كه مربوط به قرن هفتم هجری است.

مدیر روابط عمومی حرم آستانه شیراز یادآور شد: نمونه‌ای از اقلام نگهداری شده در این موزه را می‌توان کتیبه‌ها، ضریح چوبی با قدمت بیش از ۷۰۰ سال، قرآن‌های خطی، ظروف، شمشیر و سکه مربوط به عصر ساسانیان، درب‌های نفیس نقره‌کاری و طلاکوبی و... ذکر کرد.

وی گفت: در مجموع، ۱۵۰ شی‌ء تاریخی در این موزه ساماندهی شده است که مهم‌ترین آن، ضریح منبت‌کاری شده امامزاده سید محمد(ع) شورجستان آباده مربوط به ۷۰۰ سال قبل است که ازنظر کارشناسان، یکی از آثار بی‌بدیل منبت‌کاری شده در کشور به شمار می‌رود. در این موزه همچنین قرآن‌هایی متعلق به دارالصحف مسجد جامع عتیق نیز نگهداری می‌شود.

احلامیان با بیان اینكه این حرم دارای ظرفیت‌های دیگری نیز هست، گفت: حوزه علمیه محمودیه در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) قرار دارد كه همه ساله طلاب علوم دینی متخصصی را برای تبلیغ امر دین تربیت می‌كند.

مدیر روابط عمومی آستانه شیراز، وجود اتاق عقد برای زوج‌های جوان را از دیگر ظرفیت‌های این حرم مطهر اعلام كرد و گفت: همچنین این حرم مطهر دارای دو كتابخانه است یكی كتابخانه عمومی است كه كتاب‌های آن در اختیار عموم قرار می‌گیرد و دیگری كتابخانه اصلی حرم مطهر است كه در آن نسخ خطی نگه‌داری می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده هم‌اکنون زیارت، هدف اول سفر بسیاری از مردم کشورهای مسلمان و عربی است، بنابراین می‌توان از این امکان استفاده کرد و با تبلیغات در این‌گونه کشورها زمینه ورود گردشگران مذهبی و توسعه توریسم زیارتی را فراهم کرد؛ البته این در شرایطی است که ابتدا زیرساخت‌های موردنیاز ورود گردشگران فراهم باشد.

انتهای پیام