صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۱۰۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
سید‌کریم موسوی:

قاری و مبتهل بین‌المللی با بیان اینکه سازه اصلی در تلاوت و مداحی «صدا» است، تصریح کرد: قاریان بیشتر به تنغیم پرداخته و مقوله صدا را فراموش کرده‌‌اند، در حالی که اصل صحیحی نیست.

سید‌کریم موسوی، قاری و مبتهل بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با تأکید بر اهمیت صداسازی قاریان، اظهار کرد: به‌ منظور استفاده از فضای مجازی و بر اساس آنچه مشکل همه قاریان است، آموزش صداسازی و نگهداری از آن را در فضای مجازی آغاز خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید:


وی بیان کرد: افرادی که به عرصه قرائت و صوت و آوا وارد می‌شوند در نگهداری، تربیت و بهینه‌سازی صدا مشکل دارند؛ بنابراین بر همین اساس آموزش مجازی صداسازی صورت می‌گیرد. به این ترتیب که قاریان تلاوت خود را ارائه داده و مشکلات آن‌ها بررسی می‌شود تا به نکاتی همچون تربیت صدا،‌ بهینه‌سازی گام‌ها،‌ استفاده بهینه از نغمه‌ها و تناسب آن‌ها با صدا پرداخته شود.

موسوی تصریح کرد: قاریان از ابتدا یک صدا را تقلید می‌کنند ـ البته همه آن‌ها ناچار به این کار هستند ـ اما مشکل این است که با افزایش سن به‌ویژه انتقال از مرحله غیربلوغ به بلوغ،‌ ماهیت صدا تغییر می‌کند، اما متأسفانه قاریان و کسانی که در عرصه کارهای آوایی فعالیت دارند نگاهشان و استفاده از صدایشان بر اساس یک شرایط است و مسیر را تغییر نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در این نوع آموزش آن‌ها می‌آموزند که باید بر اساس شرایط سنی، نگهداری صدا را تغییر دهند. استفاده بعضی‌ از صدایشان غلط است و بیش از حد توان یا کمتر از آن یا کلاً غیرحرفه‌ای از صدا استفاده می‌کنند.

موسوی در پایان گفت: سازه اصلی خواندن در آواز، تلاوت و مداحی «صدا» است، اما قاریان بیشتر به تنغیم پرداخته و مقوله صدا را فراموش کرده‌‌اند. البته کسانی که ببیشتر با تنغیم آشنایی دارند حرفه‌ای‌تر می‌توانند در نگهداری صدا کار کنند. توجه بیشتر به تنغیم و فراموشی صداسازی اصل صحیحی نیست. قاریان حرفه‌ای در مورد صدایشان برنامه‌ریزی کرده و خوب استفاده می‌کنند.

انتهای پیام