صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۱۶۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
در بحبوحه کرونا؛

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: طبق دستور العمل‌های ابلاغی برنامه هیئت در مراسم محرم، منبر و روضه است و سینه زنی وجود ندارد، چرا که سینه زنی امکان انتقال و شیوع کرونا را افزایش می‌دهد.

حجت‌الاسلام محمد هادی نظیری، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: امسال با یک محرم متفاوت مواجه هستیم.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: طبق دستور العمل‌های ابلاغی اگر مراسم ماه محرم در مکان سرپوشیده و مسقف برگزار شود باید ارتفاع سقف حداقل 6 متر بوده و آن مکان دارای تهویه مطلوب و مناسبی باشد این در حالی است که باید تنها یک چهارم ظرفیت آن مکان پر شود.
نظیری ادامه داد: فاصله گذاری اجتماعی افراد باید از یکدیگر رعایت شود به گونه‌ای که فاصله افراد از یکدیگر باید 2 متر باشد، حداکثر زمان برگزاری مراسم نیز 1 ساعت بوده و برنامه سینه زنی هم در مکان‌های سربسته برگزار و اجرا نمی‌شود.
وی ابراز کرد: برنامه هیئت در مراسم محرم، منبر و روضه است و سینه زنی وجود ندارد، چرا که سینه زنی امکان انتقال و شیوع کرونا را افزایش می‌دهد، هیئت‌ها، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد همگی موظف به انجام و اجرا دستور‌العمل‌های عنوان شده هستند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: سینه زنی هیئت‌ها باید در مکان‌های باز انجام شود این در حالی است که افراد باید در این شرایط نیز فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت و سایر دستورالعمل‌های عنوان شده نیز در این مکان‌ها اجرا شود.
وی گفت: هر کس که به دنبال ادامه مسیر سید‌الشهدا و برگزاری مراسم ماتم و اندوه برای اباعبدلله است باید به مجموعه‌ای از قواعد اخلاقی و تربیتی نیز پایبند باشد، به گونه‌ای که برگزاری مراسم در فضای باز باید همراه با توجه به حال همسایه و اطرافیان این مکان باشد بنابراین برنامه هیئت‌های مذهبی در این ایام باید در ساعت 23:30 به اتمام برسد.
وی ادامه داد: برخی مراسم‌های خاص همچون یوم العباس در زنجان، شیرخوارگان حسینی، نخل گردانی و ... جز مراسم های پرخطر عنوان شده و نباید برگزار شود، مراسم سوم شهادت امام حسین(سوم عاشورا) نیز جز مراسم خاص در استان همدان عنوان شده و بنابراین این مراسم امسال با کیفیت سال‌های پیش برگزار نخواهد شد.
نظیری ابراز کرد: امسال برگزاری دستجات عزاداری از هر نوع شامل سینه زنی، زنجیر زنی و سقایی در صورتی مجاز است که دسته عزاداری حرکت و دسته روی نداشته باشد (ثابت در یک مکان و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی)، استفاده از تبل و سنج و ... در دسته‌های عزاداری ممنوع است.
این مقام مسئول یادآور شد: نذورات ماه محرم امسال، متفاوت از سال‌های گذشته است، و از آنجا که نذر جنبه فقهی و شرعی دارد و باید به آن عمل شود، گروهی کارشناس دینی تحت نظر مراجع تقلید تشکیل خواهد شد که باید مردم با این افراد تماس گرفته و پاسخ سوالات شرعی خود را (در بحث نذورات و ... متناسب با این شرایط) از آنها جویا شوند.
وی گفت: امسال در فرآیند طبخ غذا در روز تاسوعا و عاشورا باید کارشناس بهداشت در محل حضور داشته و به آن عمل نظارت داشته باشند، توزیع غذا نیز باید به دور از تجمع بوده و به صورت بسته‌بندی در درب منازل توزیع شود.

انتهای پیام