صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۵۷۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸

بانوی انقلابی لرستان با بیان این‌که شکل گرفتن هویت زن تمدن‌ساز اسلامی موجب سرعت بخشیدن در شکل‌گیری تمدن ایرانی و اسلامی است، اظهارکرد: «گام دوم انقلاب» هویت‌بخش عظمت وجودی زنان است.

زهره اسکندری، از بانوان مبارز دوران دفاع مقدس، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که حضور زنان در صحنه سیاسی و اجتماعی نه تنها لازم، بلکه واجب و ضروری است و زن باید در مقرارت اساسی مملکت دخالت کند، گفت: در زمان دفاع مقدس مسئولیت‌های متعددی برعهده زنان بود که در اوضاع سخت اجتماعی دهه شصت به‌دلیل شرایط ویژه‌ حاکم بر کشور مانند مرهمی بر دردهای ناشی از جنگ تحمیلی بود.

وی افزود: در آن اوضاع این زنان بودند که در پشت جبهه فعالیت داشتند و در نبود همسر، فرزند و پدر در مقابل تحریم‌ها و کمبودها مقاومت کردند و با فعالیت در کارهایی از جمله خیاطی و دوخت البسه رزمندگان و درست کردن بسته‌های غذایی و کارهای خدماتی موجب دلگرمی رزمندگان در خط مقدم جبهه بودند.

این بانوی مبارز دوران دفاع مقدس ادامه داد: اما در میدان دفاع و در ابتدای شروع جنگ زنان در سنگر دفاع نیز حضور مستقیم داشتند و در عرصه‌های مختلف به ایفای نقش پرداختند مانند تبلیغات، درمان، امداد و حتی در خرمشهر اسلحه به دست گرفتند و در مقابل تجاوز دشمن ایستادگی کردند.

وی با بیان این‌که زنان مشوقی برای مردان برای حضور در جبهه‌ها بودند بارها صحنه‌هایی از اعزام به جبهه در تصاویر می‌دیدم که با چه شوق و ذوقی وصف ناشدنی فرزندان و عزیزان خود را راهی جبهه می‌کنند، راهی که انتهای آن به شهادت ختم می‌شد، اضافه کرد: شرایط کنونی با دهه شصت فرق دارد، خط مقدم جبهه تغییر کرده و مرز حضور دشمن در خانه‌هاست، این بار زنان، دختران و نسل آینده مورد هجمه‌های مستقیم و گوناگون مانند اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دشمن قرار گرفته‌اند.

این بانوی مبارز افزود: زنان در لبه جلویی میدان نبرد هستند و حمایت و پشتیبانی مردان در اینجا لازم است. چراکه زنان تربیت‌کننده نسل آینده هستند و برای ساخت تمدن اسلامی نیازمند انتقال فرهنگ و سبک زندگی و هویت ایرانی و اسلامی هستیم کمااینکه شکل گرفتن هویت زن تمدن‌ساز اسلامی موجب سرعت بخشیدن در شکل‌گیری تمدن ایرانی و اسلامی است.

وی عنوان کرد: در «گام دوم انقلاب» نهضت‌های بیداری از سراسر جهان شکل گرفته و زنان غربی نیز مطالبه‌گر حق خود شده‌اند و به‌دنبال تمدن نوین اسلامی هستند تا به مرزهای ظهور صاحب‌الزمان(عج) نزدیک شویم و این را باید بدانیم که «گام دوم انقلاب» هویت‌بخش عظمت وجودی زنان است.

بانوان؛ سربازان خط مقدم و پشت جبهه‌های هشت سال جنگ تحمیلی

زینب الماسی، از بانوان مبارز هشت سال دفاع مقدس نیز در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، گفت: در آغازین روزهای تهاجم دشمن بعثی، بیشتر این خدمات به‌صورت خودجوش و کمتر سازمان یافته در مراکزی نظیر مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و غیره با مشارکت فعال بانوان صورت می‌گرفت، فعالیت زنان مسلمان در ستادهای پشتیبانی جبهه و جنگ به موارد خاصی محدود نمی‌شد و آن‌ها متناسب با توانایی‌هایشان فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دادند.

وی با اشاره به این‌که در نخستین روزهای تهاجم دشمن بعثی، مسجد جامع خرمشهر مرکز مهم پشتیبانی مدافعان خرمشهر و جنگ تحمیلی بود، عنوان کرد: زنان و بانوان در این ایام به کار پخت و پز، آشپزی و تهیه مواد خوراکی برای رزمندگان اسلام مشغول شدند.

الماسی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های پشتیبانی و تدارکاتی زنان در دوران دفاع مقدس که بیشتر در روزهای نخستین جنگ تحمیلی و تهاجم دشمن به خرمشهر نمود پیدا می‌کند، حضور زنان در نزدیک‌ترین محل درگیری نیروهای خودی با دشمن بعثی است، برخی از بانوان پشتیبانی مسجد جامع با استفاده از بشکه و قابلمه با وانت‌بار آب آشامیدنی را به رزمندگان اسلام می‌رساندند.

این بانوی فعال در حوزه دفاع مقدس با بیان این‌که ازجمله امور دیگری که بانوان مشارکتی فعال در آن داشتند، انجام کار بافندگی، خیاطی و دوخت و دوز البسه و سایر وسایلی بود که در شرایط جوی مختلف مورد استفاده‌ رزمندگان قرار می‌گرفت، ادامه داد: در هلال احمر شهر اهواز بانوان زیادی در سالن‌های بزرگ به کار دوختن البسه‌هایی مانند: تونیک، شلوار و... مشغول بوده و عده‌ای نیز که مهارتی در خیاطی نداشتند به کار تکه­‌‎دوزی می‌پرداختند و زنان و دختران لرستانی نیز با بافتن کلاه، دستکش، ژاکت، جوراب و سایر البسه‌ گرم به یاری جبهه‌های جنگ تحمیلی شتافتند.

الماسی با بیان این‌که دوخت و دوز بانوان برای رزمندگان به موارد خاصی محدود نمی‌شد و شامل مواردی همانند لباس‌های رزم، کیف و کوله پشتی، ملحفه و رو بالشتی، شلوار کُردی برای رزمندگان مستقر در غرب کشور، بادگیر، لباس‌های شیمیایی و ... می‌شد، تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که زنان در ستادهای پشتیبانی و بیمارستان‌ها مشغول آن بودند شستن لباس‌های رزمندگان و مجروحین بود، باتوجه به آن‌که در زمان جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران هنوز بسیاری از ستادهای پشتیبانی و بیمارستان‌ها مجهز به ماشین‌های لباسشویی نبودند، لذا زنان به‌صورت داوطلبانه به این‌کار مشغول شدند در این زمان بخشی از زنان که دارای تخصص امدادگری نبودند در بیمارستان‌های مناطق جنگی حضور پیدا می‌کردند و به شستن لباس‌های مجروحین و ملحفه‌های بیمارستان می‌پرداختند.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از فعالیت‌های خودجوش زنان در دوران دفاع مقدس جمع‌آوری کمک‌های مردمی و تلاش در جهت تهیه‌ اقلام پُرمصرف و ضروری و سایر مایحتاج جبهه‌ها بود، اظهار کرد: برخی از گزارش‌ها از جمع‌آوری مقادیر زیادی میوه، رب گوجه فرنگی، نان، حلب‌های خیار شور و ... توسط زنان حکایت داشته و در ایام محرم بسیاری از بانوان با پخت حلوا آن‌ها را به خط مقدم می‌فرستادند.

این بانوی رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی زنان همانند پشتیبان در پشت جبهه‌ها و همانند همسنگر در خط مقدم دوشادوش مردان برای دفاع از میهن خود تلاش کردند.

انتهای پیام