صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۶۵۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸

عضو انجمن مدیران صنایع استان فارس با اشاره به شرایط تحریم‌ها گفت: اگرچه تحریم‌ها در کنار تهدیدی كه برای مملکت بودند، فرصت هم ایجاد کردند و شاهد این هستیم که در این چند سال اخیر بسیاری از محصولاتی که شاید تصور نمی‌شد که در ایران بتوان تولید کرد، شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها تولید كرده‌اند.

به گزارش ایكنا از فارس، بابک مازندرانی، عضو انجمن مدیران صنایع استان فارس امروز، 9 مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز و در پاسخ به خبرنگار ایكنا مبنی بر اینكه در سال «جهش تولید» مشكل عمده تولیدكنندگان استان با توجه به نوسات نرخ ارز چیست، گفت: کار تولید واقعاً سخت و پیچیده است و در شرایط فعلی هم به مراتب سخت‌تر شده است اما واقعیت این است كه تولیدكنندگان یک رسالت اجتماعی را مدنظر دارند و اعتقاد دارند كه به‌عنوان یك سرباز در حوزه اقتصاد باید تلاش كنند.

وی با تأكید بر اینكه تولیدكنندگان تلاش می‌كنند تا محصولات جدیدتر و به‌روزتر ارائه دهند كه این مسئله بیانگر رشد و پویایی جامعه تولید و اقتصاد كشور است، افزود: امروز واقعاً دغدغه‌های تولید و صنعت بسیار زیاد شده است و به هر جهت نمی‌توان فعالیت اقتصادی داشته باشیم و 2 هزار و 500 نفر شاغل مستقیم در یك كارخانه تولیدی فعالیت كنند ولی ارتباطی با كشورهای دیگر نداشت.

مازندرانی به شرایط تحریم‌ها اشاره كرد و گفت: طبیعتاً بخشی از مواد اولیه کشور از خارج تأمین می‌شود و کماکان برای تأمین یکسری قطعاتی که تکنولوژی بالایی دارد، ناچاریم از سایر کشورها وارد كنیم، اگرچه تحریم‌ها در کنار تهدیدی كه برای مملکت بودند، فرصت هم ایجاد کردند و شاهد این هستیم که در این چند سال اخیر بسیاری از محصولاتی که شاید تصور نمی‌شد که در ایران بتوان تولید کرد، شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها تولید كردند و كارهای قشنگی انجام دادند.

تولیدكنندگان؛ سربازان حوزه اقتصاد

معاون اجرایی كارخانه لبنیات رامك ادامه داد: در هر صورت ما به‌عنوان جزوی از آحاد جامعه این را وظیفه خودمان می‌دانیم که در هر شرایطی به خصوص هرچه شرایط سخت‌تر باشد تلاش بیشتری کنیم تا ان‌شاءالله کشور آبادی داشته باشیم.

عضو انجمن مدیران صنایع استان فارس تأكید كرد: به‌طور کلی در جوامع بشری همیشه پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها در شرایط سخت به دست آمده است، اگر نگاه کنیم مشاهده خواهیم كه صنعت نظامی هم در شرایط سخت رشد كرده و موجب شده تا پیش‌رو باشیم.

وی در خصوص گرانی‌های محصولات لبنی نیز گفت: همه گرانی‌ها را لمس می‌كنیم اما دلیل گرانی محصولات لبنی این است كه مواد اولیه اعم از ظروف پلاستیكی، قیمت كارتن‌ها، شیر و غیره گران شده است اما كسی از قیمت این اقلام خبر ندارد.

مازندرانی با بیان اینكه پیش از این شیر كیلویی 2 هزار و 500 تومان به كارخانجات لبنی عرضه می‌شد اما امروز هر كیلو شیر 4 هزار تومان عرضه می‌شود، گفت: صنعت لبنیات حلقه‌ای از زنجیره تولید است و این‌طور نیست که بخواهد ابتدا به ساکن تغییر قیمتی را مرتکب شود و پاسخگوی همه بخش‌ها باشد.

وی همچنین در خصوص موادی كه دارای ارزش افزوده غذایی هستند، نیز گفت: اضافه كردن ویتامین D به محصولات لبنی یك اقدام مناسب است كه هم به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك می‌كند و هم كمك به سلامت بخش‌های مختلف بدن نظیر استحكام استخوان‌ها می‌شود.

ابراهیم ترابی، مدیر شرکت کارخانجات لبنیات رامک هم در این نشست گفت: حدود 70 تا 80 درصد مردم ایران دچار مشكل كمبود ویتامین D هستند در صورتی كه این ویتامین نقش بسیار مهمی برای رشد و استحكام استخوان‌ها و همچنین كمك به رشد مغز و فعالیت‌ بهتر برخی هورمون‌ها دارد لذا غنی‌سازی محصولات لبنی با ویتامین D را بر اساس دستورالعمل اجرایی وزارت بهداشت در دستور كار خود قرار دادیم و دو نوع محصول ماست و پنیر حاوی ویتامین D را به بازار عرضه كردیم.

آیا مصرف لبنیات ریسك ابتلا به كرونا را افزایش می‌دهد

مرضیه اکبرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست خبری در پاسخ به این سؤال كه آیا مصرف لبنیات موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن در مقابل كرونا می‌شود، گفت: از ابتدای شیوع پاندمی كرونا تحقیقات زیادی در این رابطه آغاز شده كه چه غذاهایی ریسك ابتلا به كرونا را بالا می‌برد.

وی افزود: افرادی گفته‌اند كه كمبود ویتامین D احتمال ابتلای افراد به كرونا را افزایش داده و احتمال اینكه فرد نوع شدیدتری از این بیماری را تجربه كند را افزایش می‌دهد.

اكبرزاده ادامه داد: در ابتدای شیوع كرونا مباحثی مطرح شد كه مصرف لبنیات ریسك ابتلا به كرونا را زیاد می‌كند اما این مسئله در متون علمی دانشگاهی مشاهده نشده بلكه در مباحث طب سنتی مطرح شده است و این روزها تبلیغات منفی درباره لبنیات ایجاد شده است.

این كارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شیراز تأكید كرد: در رژیم غذایی باید تعادلی از دریافت مغزهای مختلف داشته باشیم كه یكی از آن‌ها كلسیم، منیزیم و ویتامین D است. وقتی در رژیم غذایی خود یكی را افزایش داده و بقیه را در سطح ثابت نگه داشته و یا كاهش می‌دهیم، بالانس این‌ها بهم می‌ریزد و تغییراتی در بدن ایجاد می‌شود و یکی از جاهایی که این مسئله را خیلی مشهود می‌بینیم در ارتباط با كلسیم و منیزیم است كه باید نسبتی با یكدیگر داشته باشند وگرنه بدن دچار مشكل می‌شود.

وی با یادآوری اینكه منابع منیزیم در سبزیجات و محصولات برگ سبز است، گفت: اگر منیزیم بدن كاهش یابد، در دریافت كلسیم دچار مشكل می‌شویم. در جوامع اروپایی مصرف لبنیات بسیار بالاست یعنی صورت كسر نسبت كلسیم به منیزیم بالاست اما مخرج كسر باقی مانده است لذا این مسئله نگران‌كننده است اما چون در جامعه ما مصرف لبنیات به آن حد نیست، مشكلی ایجاد نمی‌شود.

اكبرزاده ادامه داد: شاید یکی از مشکلاتی که درباره مصرف لبنیات مطرح می‌شود مربوط به مصرف آن نیست بلكه مربوط به این است که رژیم ما از حالت تعادل خارج شده است، کلسیم مصرف كرده‌ایم اما سبزیجات یعنی منیزیم خیر لذا نمی‌توانیم انگشت اتهام به سمت لبنیات ببریم و بگوییم كه این‌ها مشكل‌ساز شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز همچنین گفت: مسئله كمبود ویتامین D یكی از مشكلاتی كه تقریباً همه كشورهای دنیا با آن درگیر هستند و تنها مشكل كشور ما نیست و طبق تحقیقاتی كه انجام دادیم در جمعیت 20 تا 40 سال شیراز كه انتظار می‌رود سطح ویتامین D بالا باشد، 47 درصد كمبود این ویتامین و 32 درصد وضعیت ناكافی این ویتامین دارند و تنها 20 درصد در وضعیت نرمال هستند و در جمعیت 40 تا 60 ساله هم 22 درصد كمبود، 48 درصد وضعیت ناكافی و 29 درصد وضعیت خوب و مناسب ویتامین D داریم.

وی با بیان اینكه اگر ویتامین D فقط ویتامینی بود که برای عملکرد کلسیم و استخوان مهم بود، شاید می‌توانستیم کمبودها را نادیده بگیریم، گفت: زمانی فکر می‌کردند که نقش ویتامین D تنها در خصوص تراکم استخوانی است اما طبق تحقیقات انجام شده این ویتامین بر روی سلول‌های مغزی، سلول‌های عضلانی، پوست و سیتسم ایمنی بدن گیرنده دارد.

اكبرزاده ادامه داد: وقتی كلسیم دریافت می‌كنیم در محیط روده بستگی به محیط پی اچ، در بهترین حالت تنها 30 درصد جذب كلسیم رخ می‌دهد اما ویتامین D جذب كلسیم را در روده‌ها افزایش می‌دهد بنابراین برای پیشگیری از پوكی استخوان مهم‌تر از دریافت كلسیم، دریافت ویتامین D است.

این كارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شیراز، بالا رفتن آمار بیماری‌های خود ایمنی نظیر ام اس، دیابت نوع یك و غیره را از عوامل كمبود ویتامین D برشمرد و گفت: شیر مادر فاقد ویتامین D است و اگر كودك در معرض آفتاب قرار نگیرد،‌ دچار كمبود ویتامین D و در نتیجه دیابت نوع یك می‌شود.

وی، نقش دیگر ویتامین D را بر روی بیماری‌های قلبی و عروقی برشمرد و گفت: اولین علت مرگ و میر در جامعه امروزی سكته‌های قلبی است و ویتامین D اثر پیشگیری در این زمینه و كنترل فشار خون دارد.

اكبرزاده ادامه داد: همچنین ویتامین D بر روی سلول‌های عصبی نیز اثر دارد و كمبود آن موجب افسردگی می‌شود و بحث دیگر هم در ارتباط با سرطان‌ها مخصوصاً سرطان سینه و پروستات است كه این ویتامین جلوی تقسیم سلولی بی‌رویه را می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه برای دریافت ویتامین D دو راه وجود دارد، گفت: یكی دریافت غذایی و دیگری مواجهه با آفتاب است. دریافت غذایی 10 درصد در این زمینه تأثیرگذار است چون تنها 10 ماده غذایی نظیر ماهی، كره، خامه، شیر، سرشیر و غیره حاوی ویتامین D هستند و 90 درصد جذب ویتامین نیز از طریق سنتز پوستی و مواجهه با آفتاب انجام می‌شود كه باید مستقیماً در معرض آفتاب قرار گرفت كه البته این مسئله به رنگ پوست افراد هم بستگی دارد و هرچه رنگ پوست تیره‌تر باشد جذب كمتر ویتامین صورت می‌گیرد.

وی به تبیین راه‌های كنترل پاندمی كمبود ویتامین D پرداخت و گفت: یكی از این راه‌ها مواجهه افراد با آفتاب است كه البته خود مشكلات دیگری هم نظیر سرطان‌های پوستی دارد و گزینه بعدی استفاده از مكمل‌هاست كه در برنامه پزشك خانواده یك كپسول 50 هزار واحدی ویتامین D به افراد ارائه شد كه واقعاً موثر بود و راه دیگر نیز بحث غنی‌سازی محصولات غذایی است كه در این زمینه لبنیات گزینه بسیار خوبی برای ویتامین D هستند چون این ویتامین محلول و چربی است و باید غذایی كه با آن می‌خواهیم استفاده كنیم، چرب باشد و اصولاً مصرف لبنیات هم کلسیم و هم پروتین با کیفیت بالا را به بدن می‌رساند.

 محمدصادق عرب، مدیر تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت كارخانجات رامک نیز در خصوص دو محصول جدید این كارخانه كه حاوی ویتامین D هستند نیز گفت: افزودن ویتامین D بر محصولات لبنی، اثر کلسیم را افزایش می‌دهد.

وی بیان كرد: نوع ویتامین D که در جامعه استفاده می‌شود بحث آفتاب است كه خیلی اثرات مثبتی ندارد اما مكمل‌یاری بسیار مهم است و بهترین آن هم استفاده از محصولات لبنی غنی شده از كلسیم، پروتئین و ویتامین D هستند.

انتهای پیام