صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۸۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶

عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره اهل بیت‌(ع) گفت: تحول در باور‌ها و ارزش‌های اخلاقی بسیار مهم است، چنان که اگر باور‌های فردی را اصلاح کنیم، در راستای تحول در جامعه گام برداشته‌ایم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین عبدالمحمدی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه ظهر امروز در جمع پژوهشگران تاریخ و سیره اهل بیت(علیهم السلام) اظهارکرد: اگر باور‌های فردی اصلاح شود، رفتار‌های او متحول خواهد شد؛ از این رو، نبی مکرم اسلام(ص) در سال‌های نخستین، بر باور‌های جامعه تمرکز داشت و بار‌ها کلمه «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» را ندا می‌داد.

وی افزود: نبی مکرم اسلام‌(ص) به همه ابعاد احکام اسلامی به صورت منظومه‌ای در هم تنیده توجه داشت، زیرا احکام اسلام رابطه منسجمی با یگدیگر دارند و در صورت ضعف در یکی، دیگر ابعاد دچار چالش خواهد شد.

مدیر گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) با بیان اینکه علی‌رغم بررسی اندیشمندان، جذابیت و شایستگی بررسی این موضوع همچنان حفظ شده است، گفت: جنگ و خشونت، نقشی در گسترش اسلام نداشته است و نبی مکرم اسلام(ص) جامعه منحط را در کمتر از ۲۳ سال متحول کرد و جامعه‌ای متحد و منسجم تشکیل داد.

وی به اهمیت بررسی شیوه‌های نبی مکرم اسلام(ص) و راهکار‌ها و راهبرد‌های حضرت(ص) در ایجاد تحول اشاره کرد و افزود: حقانیت اسلام و منطبق بودن تعالیم با فطرت و سرشت اسلام و نصرت الهی، سهم برجسته‌ای در این عرصه دارد و قصد داریم با رویکرد جامعه‌شناختی، شیوه رسول‌الله(ص) را در حرکت جامعه جاهلی به سمت جامعه ایمانی بررسی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی با بیان اینکه انقلاب نبوی(ص)، همه‌جانبه بود که همه بنیان‌های جامعه را متحول کرد، یادآور شد: حضرت(ص) کار خود را از تحول فرهنگی آغاز کرد و باور‌ها و ارزش‌های اخلاقی، از مهم‌ترین ارکان فرهنگ به شمار می‌رود؛ عینیت‌بخشی به نظریه‌های دینی، عنصری مهم در پایداری باور‌ها و ارزش‌های اخلاق اسلامی بود.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اعظم(ص) به همه ابعاد اسلام توجه داشت، اظهارکرد: توجه به بخشی از ابعاد و غفلت از بخش‌های دیگر، هیچ‌گاه جامعه را متحول نمی‌کند، چرا که آغاز تحول در جامعه از بستر فرهنگ است، جایگاه فرهنگ در اجتماع، همچون جایگاه مغز در بدن انسان است؛ به نوعی باید گفت فرهنگ، هویت‌دهنده ملت است و بزرگ‌ترین تحولات اجتماعی از بستر آن شکل می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه اگر باور‌های جامعه اصلاح شود، رفتار‌ها اصلاح خواهد شد، اظهارکرد: اعتقادات، پشتوانه اخلاق و رفتار‌های اجتماعی است، پیامبر اعظم(ص) از فرهنگ جامعه و مهم‌ترین رکن آن یعنی باور آغاز کردند و در سیزده سال نخست، بر افزایش باورمندی جامعه اسلامی توجه داشتند.

مدیر گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) عینیت‌بخشی به نظریه‌های قرآنی اصلاح جامعه بشری و نشان دادن زیبایی‌های آن به جامعه را جزء ویژگی‌های بارز سیره نبوی(ص) دانست و ابراز کرد: پیامبر اعظم(ص) هویت‌های فردی را کنار گذاشت و هویت جدید انسانی و دینی را بازتعریف کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی به برخی از مؤلفه‌های فرهنگ اجتماعی در سیره نبوی(ص) اشاره کرد و افزود: حضرت به همه ابعاد احکام اسلامی به صورت منظومه‌ای در هم تنیده توجه داشت، زیرا احکام اسلام رابطه منسجمی با یکدیگر دارند و در صورت ضعف در یکی، دیگر ابعاد دچار چالش خواهد شد.

وی به ربا و تأثیرات شوم آن بر جامعه اسلامی به عنوان نمونه‌ای از نگاه بخشی به آموزه‌های اسلامی در جامعه ایمانی اشاره کرد و افزود: پذیرش ربا در جامعه ایمانی، دیگر ابعاد جامعه را با چالش‌های جدی روبه رو خواهد کرد. اگر بخواهیم جامعه‌ای الهی شود، باید روی باور‌ها و ارزش‌های آن بیشتر کار شود، نظریه‌های قرآنی را در عینیت جامعه محقق سازیم و همچنین الگو‌های موفق را به جامعه ایمانی معرفی و به همه ابعاد فرهنگ اسلامی توجه داشته باشیم.

انتهای پیام