صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۸۹۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
یادداشت /

مهم‌ترین اصل در جنگ نرم فراگیری آموزه‌های دینی و به ویژه مهدوی در عصر حاضر است. برای لبریز شدن از مفاهیم دینی چاره‌ای جز رجوع به منابع اصیل دینی نیست و مهم‌تر از آن فراگیری‌ آموزه‌ها در دوره کودکی است.

متأسفانه در سال‌های اخیر به‌ وضوح شاهد جنگ نرم دشمن علیه اسلام و ایران عزیزمان بودیم. دشمن سال‌ها پیش بارها و بارها جنگ سخت را علیه مردمان غیور این مرزوبوم آزمود و هر بار با شکست سخت مواجه شد، زیرا جوانان این مرزوبوم با فرهنگ عاشورایی رشد پیدا کردند و گذشتن از جانشان در برابر دین و حق شیرین‌تر از عسل است.

دشمن چون متوجه شد از این جبهه نمی‌تواند با جوانان با بصیرت ایران اسلامی روبه‌رو شود جبهه‌ای دیگر به نام «جنگ نرم» را آزمود. متأسفانه در این جبهه مانند جنگ سخت، نه دشمن به‌وضوح معلوم است و نه حدومرزهای این صحنه مانند جنگ سخت عیان است. دشمن در عرصه «جنگ نرم» تمام امکانات و تجهیزات خود را برای عملی کردن نقشه شوم گسترده به کار برده است آن‌هم جنگی نرم که فرهنگ و آداب مردمان بالأخص زنان این مرزوبوم را نشانه رفته و می‌خواهد ما را که هویت و قدمتی هزاران ساله داریم را بی‌هویت جلوه دهد و با زیرکی تقابل اسلام و ایران را پیش بکشد.

سال‌هاست که دشمن در این عرصه می‌تازد و باید گفت که تا حد زیادی هم موفق عمل کرده است و علت این موفقیت چیزی نیست جز ناآگاهی! اما باید چه کنیم؟ مسئولیت من و شما در این عرصه چیست؟ آیا وقت آن نرسیده که بلند شویم و اسلحه قلم را به دست‌گیریم و در این میدان روشنگری کنیم؟

مطالبی را در خصوص فرهنگ ازدست‌داده یک زن ایرانی و اسلامی بیان و راه‌حل‌هایی هرچند کوچک ذکر خواهیم کرد.

در ابتدا باید ببینیم که چه شد عده‌ای جوانان نسل ما وقتی با هجمه‌های این روشنفکری مدرن روبه‌رو شدند و نتوانستند بر آن غالب شوند و به‌نوعی این جریان آن‌ها را با خود برده است. فکر می‌کنم مهم‌ترین اصل بعدازاینکه دریافتیم و با تمام وجود حس کردیم که در جنگ نرم هستیم فراگیری آموزه‌های دینی و بالأخص مهدوی در عصر حاضر است.

برای لبریز شدن از مفاهیم دینی چاره‌ای جز رجوع به منابع اصیل دینی نیست که مهم‌تر از آن فراگیری‌ آموزه‌ها در دوره کودکی است که از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است. علت اینکه گاهی ما یارای ایستادگی در برابر این هجمه‌ها را نداریم این است که بدون پشتوانه دینی و بصیرت دوران کودکی را سپری کرده و به دوران جوانی که می‌رسیم در برابر این هجمه‌ها قرار می‌گیریم و توان تشخیص حق از باطل از ما سلب می‌شود.

پس فراگیری این آموزه‌ها به‌طور درست و انتقال آن به فرزندان در دوران کودکی برای مادر مسلمان ایرانی که می‌خواهد فرزندی مهدوی داشته باشد، یک اصل است. رسول خدا(ص) در روایتی می‌فرمایند «مَثَل آن کس که در کودکی به فراگیری مطالب پردازد، همانند حکاکی بر سنگ است.» یعنی هر چیزی را که مادر در دوران کودکی به فرزندش بیاموزد نقشی بر جان کودکش حک خواهد کرد و به این سادگی‌ها از بین رفتنی نیست.

مبحث امام شناسی هم باید در دوران کودکی شکل بگیرد و فرزند ما از این دوران با امام خویش مأنوس شود و همان‌طور که حضرت علی(ع) خطاب به فرزندش می‌فرماید: «بی‌تردید دل کودک، چون زمینی کشت نشده و آماده پذیرش هر بذری است که در آن افکنده شود. پس به تربیت تو شتافتم، پیش از آنکه دلت سخت شود و خاطرت به چیزی اشتغال یابد.» پس چه‌بهتر است قبل از اینکه دشمن دست‌به‌کار شود ما این بذر الهی را زودتر در دل کودکان خود بکاریم تا تبدیل به درخت تنومند مهدوی شود.

معصومه انصاری، کارشناس مهدویت و دارای مدرک تخصصی از مرکز تخصصی مهدویت قم

انتهای پیام