صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۶۶۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گلستان گفت: مهم‌ترین ویژگی اسلام ناب آن است که در تمام زمینه‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره بستر رشد، پیشرفت و تعالی انسان را در نظر گرفته و موانع آن را به زیبایی تبیین کند.

رضا دیلمی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گلستان در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان، اظهار کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های اسلام ناب آن است که در تمام زمینه‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... بستر رشد و پیشرفت و تعالی انسان را در نظر گرفته و موانع آن را به زیبایی تبیین کرد.  بر این اساس یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین عوامل توسعه و تعالی جامعه، مسئله اقتصاد درون‌زا و دانش‌بنیان است.

وی گفت: انسان بر اساس آفرینش و غریزه خود به دنبال اسباب معاش و نیازهای  اولیه زندگی از قبیل خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و نظایر آنها بوده و به‌صورت طبیعی برای تأمین آنها تلاش می‌کند.

دیلمی بیان کرد: از زیبایی‌های اسلام در مسئله اقتصاد، روش تنظیم صحیح حیات اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی است که در راستای عدالت اجتماعی تنظیم شده و توجه به آن برای درست زندگی کردن، رشد و تعالی واقعی انسان بسیار مهم است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، ادامه داد: اصولاً تحقق اهداف متعالی اسلام بدون توجه به مسائل اقتصادی، علمی و پژوهشی امکان‌پذیر نیست. از نظر اسلام، جهاد اقتصادی نیز عبادت است و جهادگر متدین و مؤمن اقتصادی به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، رزمنده‌ای است که در صحنه استفاده از ظرفیت‌های ممکن نظام اسلامی برای تعالی آن لحظه‌ای درنگ نمی‌کند. بنابراین جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی بخشی از جهاد با دشمن است زیرا یک ملت وابسته به عناصر قدرت، همواره محتاج به سران سلطه است و بیگانه همیشه بر او مسلط است.

وی با اشاره به نشانه‌های اقتصاد مقاومتی در قرآن، گفت: قرآن کتاب سبک زندگی نوین و تعالی‌بخش است که با توجه به واقعیت‌های زمان، مکان و زندگی انسان و شرایط محیط و نیازهای او، آهنگ پر کشیدن انسان به مقصد اعلی و مقصود والا را در برداشته است.

دیلمی بیان کرد: آموزه‎های اقتصادی قرآن همچون سایر آموزه‌های قرآن کریم ابعاد زندگی انسان را فرا گرفته و خطوط اصلی روابط اقتصادی و حقوق اقتصادی افراد را تبیین کرده است. از ویژگی‌های مهم احکام اسلام که آن را جاودانه ساخته است، توجه به نیازهای ثابت و متغیر انسان‌هاست که نیازهای متغیر را بر اساس اصول ثابت در هر وضع متغیر با تعیین قانون مشخص ساخته است.

وی در مورد اقتصاد مقاومتی و شاخصه‌های آن در قرآن بیان کرد: بر اساس آیات قرآنی داشتن اقتصاد مقاومتی همانند اقتصاد قوام‌بخش، ضروری و لازم جامعه اسلامی است. جامعه اسلامی نه تنها باید دارای اقتصادی سالم و شکوفا و قوام‌بخش باشد، بلکه باید دارای اقتصاد مقاومتی باشد که آن را از دشمنان حفظ کرده و اجازه ندهد تا جامعه در برابر دشمنان خوار شود.

 وی افزود: قرآن تفکر جدائی دین از سیاست را باطل  و از ذهن‌ها پاک می‌کند و در سیاست خارجی و در معادلات با نظام سلطه و کفار سنجیده عمل کردن را گوشزد می‌کند. قرآن مستکبران را دوست ندارد چون آنان تیشه به ریشه مبانی دینی و عدالت‌خواهی می‌زنند. قرآن مفسدان اقتصادی و اخلاقی را بخوبی می‌شناسد و راههای مبارزه با آنان را تعلیم می‌دهد.

وی با اشاره به آیه ۶۰ سوره انفال « وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» گفت: این آیه تأکید دارد که هر چه می‌توانید قوت و توان خود را افزایش دهید و زمینه‌های استعداد و مقاومت را در جامعه اسلامی فراهم کنید، این آیه باید سرلوحه اقتصاد مقاومتی باشد، در قرآن و حدیث عبارات زیادی را در مورد جهاد اقتصادی داریم که در آن‌ها مسئله عزت اسلام و مسلمانان موضوع محوری است، عزت از منظر قرآن کریم به معنای شکست‌ناپذیری است و ملت عزیز، ملتی است که مقاومت و پایداری کرده و فشارها را تحمل می‌کند تا به سربلندی دست یابد.

انتهای پیام