صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۶۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲

مدیر دفتر و روابط عمومی صداوسیمای مرکز قزوین از تولید مستند «دیوان سالار» با موضوع مروری بر زندگی حمدالله مستوفی قزوینی، جغرافیدان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی در شبکه قزوین خبر داد.

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی صداوسیمای مرکز قزوین، علی رحیمی، مدیر دفتر و روابط عمومی صداوسیمای مرکز قزوین، گفت: این مستند با هدف آشنایی مخاطبان با مفاخر و بزرگان عرصه علم و فرهنگ ایران زمین در راستای الگوسازی برای نسل امروز و همچنین معرفی افرادی که در دفاع از میراث ماندگار این دیار در دوران تاراج مغول در کشور نقش‌آفرین بودند تولید می‌شود.

وی افزود: در این مستند سعی خواهد شد تا ضمن بازسازی بخش‌هایی از زندگی حمدالله مستوفی با شیوه متحرک‌سازی تصاویر و همچنین بهره‌گیری از نسخ خطی آثار وی و گفتگو با کارشناسان خبره واقعیت‌های زندگی ایشان به تصویر کشیده شود.

مدیر دفتر و روابط عمومی صداوسیمای مرکز قزوین با اشاره به دلایل و ضرورت‌های ساخت این مستند افزود: از آنجایی که حمدالله مستوفی نامی آشنا برای همگان از قدیم بوده و هست، ولی صرفاً نام او معرف مردم و اهالی قزوین می‌باشد و کمتر کسی شخصیت ایشان را شناخته و با آثار و خدمات وی آشنا است، لذا تولید مستندی که وی را معرفی کرده و قزوین در قرون هفتم و هشتم هجری را به تصویر بکشد ضروری به نظر می‌رسد.

مستند «دیوان سالار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی یعقوبی، پژوهشگری و نویسندگی احسان مفیدی‌کیا، تصویرسازی نورا مشکات، و همچنین دکتر حسن یوسفی به‌عنوان مشاور هنری در بخش تصویرسازی و محمدعلی حضرتی‌ها و دکتر عادل فر به عنوان مشاوران تاریخی به مدت 70 دقیقه در شبکه قزوین تولید می‌شود که برای فصل بهار آماده پخش خواهد بود.

گفتنی است حمدالله مستوفی قزوینی، جغرافیدان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی قرن هشتم از خاندان مستوفیان قزوین است که مدت‌ها متصدی حکومت قزوین بودند. وی با عنوان مستوفی و همچنین حاکم قزوین، ابهر، زنجان و طارمین در دستگاه ایلخانان خدمت می‌کرد. حمدالله مستوفی با تألیف 3 کتاب تاریخ گزیده، نزهت‌القلوب و ظفرنامه نام درخشانی از خود را در تاریخ و فرهنگ ایران برجای گذاشت. وی متولد سال ۶۸۰ هجری قمری است و وفات او در سال ۷۵۰ ه. ق اتفاق افتاده است. آرامگاه ایشان معروف به «گنبد دراز» در محله ملک‌آباد قزوین واقع است.

انتهای پیام