صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۷۸۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور فراخوان و جزئیات نحوه شرکت در سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان را منتشر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، این کارگروه به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در جامعه طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس، توسعه کانون‌های تولیدی خُرد، تکمیل زنجیره تولید با بهره‌مندی از توانایی نخبگان در طراحی لباس کودکان و نوجوانان که بخش اعظم جمعیت جوان کشور را تشکیل می‌دهند و با توجه به نیاز بخش تولید به الگوهای جدید و مناسب برای کودکان و نوجوانان با حفظ هویت ایرانی-اسلامی و باور به تحقق جهش تولید با اتكاء به توان نیروی انسانی داخل كشور و اولویت بخشی به عوامل موثر بر ارتقای «بهداشت و سلامت محیط كارگاهی در زنجیره تولید و عرضه محصولات» سومین جشنواره ملی مد و لباس کودک و نوجوان را برگزار می‎کند.

حوزه طراحی لباس کودک و نوجوانان در کشور ما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته و از استانداردهای بین‌المللی فاصله دارد بر همین اساس در جشنواره سوم نه تنها طراحان با ارائه ایده‌های خود به رقابت خواهند پرداخت بلکه آموزش‌های لازم در قالبی کاملاً علمی و در حد حرفه‌ای به علاقه‌مندان این حوزه نیز ارائه خواهدشد.

تأکید سومین جشنواره بر طراحی لباس نوجوان است، لباسی که می‌تواند ساختار ذهنی و جهان بینی نوجوان را تحت تاثیر قرار دهد است. علاوه بر این طراحی استاندارد لباس، کیف و کفش بر اساس آناتومی و با تأکید بر حفظ سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان مد نظر قرار دارد.

براساس این اعلام، علاقه‌مندان از امروز هشتم آذرماه تا 15 دی‌ماه برای ثبت‌نام و شرکت در این جشنواره فرصت دارند.

جزئیات برگزاری این جشنواره به شرح زیر است:

اهداف جشنواره

شورای سیاستگذاری سومین جشنواره مد و لباس، با هدف طرح سوال: چه کسی لباس مرا تولید کرده است؟ درصدد است تا طراح لباس کلیه فرآیندهای طراحی تا تولید و عرضه را با رعایت ملاحضات زیست محیطی و مبانی اخلاقی تولید که در دین مبین اسلام تحت عنوان رعایت حقوق کارگر به آن سفارش فراوان شده است را در طراحی لباس کودک و نوجوان مدنظر قرار دهد. اهم اهداف دیگر جشنواره به این شرح است:

  • شناخت جامعه طراحان از 28 درصد جمعیت کودک و نوجوان کشور و تشویق طراحان لباس برای این گروه
  • نگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مد و لباس
  • ایجاد فضای مناسب به منظور کشف استعدادهای نو
  • کمک به ارتقا سطح حوزه طراحی با الهام از نمادهای ایرانی ـ اسلامی
  • بررسی عوامل تاثیر گذار بر پوشاک کودک و نوجوانان توسط برندهای بزرگ تولید کننده.
  • فراهم کردن زمینه های ارتباط و تعامل بین طراحان و تولیدکنندگان این عرصه.
  • ارتباط مستقیم بین طراحان و تولید کنندگان لباس کودک و نوجوان با سایر بخش‌های هنری تاثیرگذار بر انتخاب سلیقه این بخش از جامعه در چارچوب شئونات و ارزش‌های مورد قبول ملی و فرهنگی کشور.

بخش‌های جشنواره

الف) بخش رقابتی

1 . بخش مجموعه‌سازان:

در این بخش تمامی طراحان به صورت مستقل و مراکز آموزشی و تولیدی به صورت گروهی با هویت مشخص یا طراحان مشغول به کار در برندهای تولید کننده می توانند شرکت کنند(برای توجیه و هماهنگی نحوه حضور، کارگاه مجازی به صورت فایل‌های تصویری در اختیار طراحان قرار خواهد گرفت).

2 . بخش عمومی:

طراحان لباس کودک و نوجوان تک اثر خود را با ذکر گروه سنی که در ادامه فراخوان ذکر شده است ارسال می‌کنند که مشتمل بر تمام اجزا لباس و همچنین ملحقات لباس است که ماسک و شیلد نیز به آن اضافه شده است. در این بخش آثار باید با شناسنامه کامل (نام طرح، منبع الهام، جنسیت پارچه و نوع گروه سنی) ارائه شوند.

3 . بخش تصویرسازی:

در این بخش طراحی  لباس کودک و نوجوان با در نظر داشتن شاخص‌های زیبایی شناسی  و استفاده از اِلمان‌های ایرانی و اسلامی به شکل قابل قبول از طرف گروه سنی منتخب طراح، مورد توجه است.

لازم است جنسیت پارچه‌های استفاده شده در طراحی دستی یا رایانه‌ای ذکر شود و یا در صورت امکان نمونه پارچه ضمیمه شود. (منبع ایده و الهام طرح عنوان شود)

4 . بخش طراحی پارچه:

  • طراحی پارچه با رایانه و ارائه نمونه چاپ شده
  • طراحی پارچه با دست و تكنیك‌های چاپ های دستی و ارائه نمونه آن

5 . بخش طراحی کیف و کفش سلامت و ارگونومیک:

در این بخش طراحان می‌توانند با کمک بخش صنعت به صورت فیزیکی و یا به صورت طراحی دستی شرکت کنند. به کارگیری نمادها و المان‌های ملی و بومی در طراحی کفش و کیف حائز اهمیت خواهدبود.

ویدیوهای آموزشی در این بخش تهیه و در اختیار طراحان قرار خواهد گرفت.

۶:  بخش پوشاک مدارس:

الف) تصویرسازی

ب) آثار اجرا شده

برای هر دو جنسیت دختر و پسر با توجه به مضامین زیر آثار پذیرفته شود:

تلفیق سنت و ایده‌های نو در طراحی پوشاک مدارس ایران.

طراحی پوشاک مدارس ایران بر اساس نمادهای دنیای کودکان و نوجوانان ایرانی.

7 . بخش استارت‌تاپ لباس کودک و نوجوان:

استارت تاپ تحت عنوان خلاقیت در لباس کودک و نوجان با رویکرد سلامت در سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان به بخش رقابتی اضافه شده است که طراحان می‌توانند با ذکر عنوان استارت تاپ لباس کودک و نوجوان و سلامت جسم و روان نسبه به ارائه طرح‌های خلاقانه و نوآورانه در این حوزه به منظور تولید و تجاری سازی در فضای کسب و کار اقدام کنند.

8 . محورهای ارائه مقاله در بخش علمی و دانشگاهی جشنواره لباس کودک و نوجوان با رویکرد سلامت.

      لباس کودک و نوجوان  و سلامت جسم و روان

1- ارگونومی در طراحی لباس کودک و نوجوان.

2- تأثیر لباس بر اعتماد به نفس کودک و نوجوان.

3- تأثیر جنس و الیاف پارچه بر سلامت و تندرستی کودک و نوجوان.

4- نقش رنگ در سلامت روان کودک و نوجوان.

5- بررسی عوارض استفاده از المان‌ها و تصاویر نامتناسب با ویژگی‌های جسمی و روحی کودکان.

6- تأثیر مدل لباس بر سلامت و تندرستی کودک و نوجوان.

7- نقش اصول و رعایت چارچوب بهداشتی در تولید لباس کودک و نوجوان.

8- تأثیر پوشاک متحدالشکل بر کودک و نوجوان.

9- استانداردهای سایزبندی در لباس کودک و نوجوان.

10- طبقه‌بندی در لباس کودک و نوجوان

-       لباس کودک و نوجوان و هویت ایرانی اسلامی

1- شاخص‌های لباس کودک و نوجوان منطبق با آموزه‌های دینی.

2- مختصات مد و لباس کودک و نوجوان در تناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی.

3- تأثیر لباس بر سلامت کودک و نوجوان از منظر اسلام.

4- ارتباط بین لباس و هویت ملی

5- جایگاه مد و مدگرایی از نگاه کودک و نوجوان.

6- بررسی تأثیر استفاده از شخصیت‌های انیمیشنی داخلی و خارجی بر انتخاب لباس کودک و نوجوان.

7- تأثیر رسانه در لباس کودک و نوجوان.

-       لباس کودک و نوجوان  و خلاقیت و نوآوری

1- طراحی خلاق در عرصه تولید لباس کودک و نوجوان.

2- طراحی لباس بر پایه ی خلاقیت، انسجام و هماهنگی.

3- نقش خلاقیت و نوآوری در ایجاد جریان‌های فکری و مد سازی در لباس کودک و نوجوان.

ب) کارگاه‌های آموزشی مجازی.

برای آشنایی طراحان به موضوعات تخصصی عنوان شده، ویدیوهایی توسط اساتید منتخب ارائه می‌شود و در فضای مجازی و سایت منتشر خواهدشد.

همچنین در طول زمان برگزاری جشنواره کودک و نوجوان جهت ارتقای کیفی جشنواره، كارگاه های آموزشی به صورت مجازی توسط دبیرخانه جشنواره کودک و نوجوان پخش خواهد شد.

ج) ویترین ملی

برندهای برگزیده و جمعی از برترین های لباس کودک و نوجوان در بخش ویترین ملی به صورت مجازی با ارائه کالکشن‌های فصلی خود گردهم می‌آیند که منتخبین این بخش نیز در فضای رقابت قرار خواهند گرفت و به نمایش و عرضه محصولات خود می‌پردازند.

د) معیارهای داوری

  • توجه به عنصر خلاقیت و قابل اجرا بودن آن
  • به کارگیری المان‌های ایرانی و اسلامی در راستای مدسازی
  • توجه به فرهنگ عمومی پوشش کودک و نوجوان
  • آشنایی به سبک‌های نوین و تاثیر آن بر پوشاک کودک و نوجوان
  • درنظر گرفتن آناتومی گروه سنی انتخاب شده توسط طراح
  • روانشناسی طرح متناسب با رنگ انتخابی
  • انتخاب پارچه مناسب با طرح و گروه سنی انتخاب شده توسط طراح
  • استفاده از الگوهای نو و خلاق در زمینه الگوسازی
  • استفاده از پارچه تولید داخل و تطابق با شاخص‌های فرهنگ ایرانی اسلامی
  • امکان استفاده از طرح در تجاری سازی و تولید انبوه
  • رعایت استانداردهای سایز لباس برمبنای گروه سنی
  • شاخص های ارزیابی کلی در بخش های مختلف مهارت در طراحی و تکنیک اجرا

نوزاد:  از 3 ماه تا 24 ماه

کودک:  از 2 سال تا 10 سال، قد 92 تا 136 سانتی متر

نوجوان و جوان:  از 10 سال تا 18 سال، قد 140 سانتی متر به بالا

شرایط ثبت نام

  • ثبت‌نام و ارسال تصاویر، فقط از طریق وب‌سایت جشنواره به نشانی www.modolebas.com  امکان‌پذیر است.
  • حجم هر فایل ارسالی در تمامی بخش ها، حداقل یک و حداکثر شش مگابایت و در قالب jpg است.
  • تکنیک و شیوه ارائه، آزاد است.
  • ثبت نام کنندگان می‌توانند در تمامی بخش ها ثبت نام کنند و در هر بخش حداکثر سه اثر ثبت نمایند.

جوایز

نفر برگزیده در هر بخش رقابتی: تندیس طلایی جشنواره، دیپلم افتخار و سفر به جزیره زیبای کیش

نفرات دوم و سوم: لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی

نفرات شایسته تقدیر: لوح تقدیر

گاه‌شمار جشنواره

اعلام فراخوان و شروع ثبت نام: شنبه 8 آذر ماه 1399

پایان مهلت ثبت نام: دوشنبه 15 دی ماه 1399

داوری آثار: 16 تا 18 دی ماه 1399

شروع نمایشگاه مجازی: 20 دی ماه 1399

اختتامیه و اهدای جوایز: 25 دی ماه 1399

ارکان جشنواره

رئیس شورای سیاستگذاری: سیده مرضیه شفاپور

دبیر جشنواره: غزل بهمنی

دبیرخانه جشنواره:

تهران، خیابان کارگر شمالی، بالاتر از بلوار کشاورز، خیابان صدوقی، پلاک ۱۷

تلفن : ۶۶۹۴۶۹۱۰  و ۶۶۹۴۶۹۱۱

انتهای پیام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محبوبه عدالتیان حقیقی
|
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
سلام خسته نباشید من اولین باره وارد جشنواره شدم میخواستم از نحوه دریافت اطلاعات و توضیحات جشنواره خبر بگیرم کجا وکی به دستم میرسه من کحا باید دریافت کنم تا حالا برای من هیچ توضیحاتی نیامده ممنون