صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۹۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: امروز به جرئت می‌توان گفت پیشرفت‌های اقتصادی و فناوری‌های نوین زاییده پژوهش‌ گسترده علمی هستند و این موضوع به این خاطر است که کشورهای توسعه یافته بخش عمده‌ای از تولید ناخالص ملی خود را به عموم فعالیت‌های پژوهشی اختصاص دادند.

به گزارش ایکنا، به نقل از کمیته اطلاع‌رسانی ستاد پژوهش در همدان، محمد پورداوود، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان، 15 آذرماه در مراسم روز پژوهش که به‌صورت مجازی برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار کرد: زیربنای اصلی پیشرفت جوامع پژوهش است و در دنیای امروز آنهایی که به استقلال و رسیدن به اهداف توسعه جامعه خود اهمیت می‌دهند در موارد استراتژیک و سیاست‌گذاری‌های کلان خود پژوهش را اولویت نخست خود در نظر دارند.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته جهان منابع انسانی و مالی زیادی را به‌منظور انجام پژوهش در اختیار دانشگاه‌ها، نهاد تعلیم و تربیت و مؤسسات پژوهشی قرار می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر اینکه امروز به جرئت می‌توان گفت پیشرفت‌های اقتصادی و فناوری‌های نوین زاییده پژوهش‌ گسترده علمی هستند، گفت: به این خاطر است که کشورهای توسعه یافته بخش عمده‌ای از تولید ناخالص ملی خود را به عموم فعالیت‌های پژوهشی اختصاص دادند.

وی با بیان اینکه اختصاص بخشی از تولید ناخالص ملی به پژوهش است که باعث می‌شود، چرخه رقابت پرشتاب علم و فناوری پیوسته بودجه‌های پژوهشی خود را افزایش می‌دهند، افزود: همه ما معتقدیم پژوهش می‌تواند اتلاف وقت، سرمایه و اندیشه را به میزان زیادی کاهش دهد و ما را در رسیدن به اهدافمان یاری کند.

پورداوود یادآور شد: پژوهشگری صرف یک حرفه و گرایش و اینکه فقط پیرایش و پالایش باشد، پرداخته نمی‌شود بلکه جوششی است از چشمه فیاض بعد خلیفه‌اللهی آدم‌زادگان است.

وی بیان کرد: خوشبختانه یکی از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین زیرنظام پژوهش و ارزشیابی است که در جامعه کل‌نگر برای پاسخگویی به دامنه وسیع و متنوع مشکلات و مسائل در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان اضافه کرد: در چرخش‌های کلان تحول‌آفرین که موارد زیادی اشاره شده، گفته شده از پژوهش‌های توصیفی موردی و پراکنده به پژوهش‌های نظام‌مند، نوع‌آورانه و تحول آفرین در راستای رسیدن به اهداف و کارکردهای نظام تربیت عمومی استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه گسترش فرهنگ پژوهش، آموزش و پرورش راه‌های متعددی را به کار برده است، تصریح کرد: از جمله این راه‌ها می‌توان به تأسیس مراکز پژوهشی و طرح‌ها و برنامه‌هایی که برای دانش‌آموزان در نظر دارد، اشاره کرد.

پورداوود تأسیس پژوهشکده‌های آموزش و پرورش در راستای حمایت از پژوهش و تربیت، پرورش مربیان پژوهشگر و شایسته، طرح تربیت معلم پژوهنده به‌منظور ترغیب به حل مسائل آموزشی و تربیتی از طریق پژوهش در عمل، ایجاد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با هدف به وجود آمدن شرایط و امکاناتی که خلاقیت‌ها و ارتقای دانش‌آموزان را فراهم کند، از جمله راهکارهای پژوهشی آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: ایجاد واحدهای درسی در مدارس با عنوان مطالعات پژوهشی و کار و فناوری که به بعد پژوهش اعتقاد دارد، مسابقات انشانویسی و مقاله‌نویسی و برگزاری جشنواره‌های جابربن حیان و خوارزمی در دوره‌های ابتدایی و متوسطه از دیگر راهکارهای تقویت حوزه پژوهش است.

پورداوود اضافه کرد: در استان همدان خوشبختانه به پژوهش برای رسیدن به اهداف تعیلم و تربیت اهتمام ویژه‌ای شده به‌طوری که در بعد همکاری بین نهاد دانشگاه و آموزش و پرورش کارهای خوبی شده و مقاماتی که دانش‌آموزان و معلمان در کشور کسب کردند، مؤید این امر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان یادآور شد: شورای تحقیقات استان از روزمرگی خارج شده و در غالب کارگروه تخصصی در همان شورای تحقیقات کارهای بزرگی انجام می‌دهد به‌گونه‌ای که در این شورا رؤسای دانشکده ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد و علوم اجتماعی، اساتید مطرح پژوهشگر دانشگاه بوعلی‌سینا، فرهنگیان، آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌ها حضور دارند و معلمان پژوهنده در این شورا کار اولویت‌های پژوهشی و بصری را با اتکا به جدیدترین یافته‌های پژوهشی مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی در پایان ضمن تأکید بر اینکه پژوهش‌های تکراری زیاد انجام می‌دهیم، گفت: دیگر به جای پژوهش‌های تکراری باید به سمت پژوهش‌های تحلیلی برویم تا شاهد به ثمر رسیدن پژوهش‌هایی با رویکرد جدید باشیم.

در پایان این مراسم زنگ پژوهش در استان همدان به صدا درآمد.

انتهای پیام