صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۴۶۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸

معاون شهرسازی شهرداری منطقه ثامن گفت: همگام با تغییرات اقتصادی و اجتماعی در سطح ملی و محلی و به تبع آن تغییر رویکردها در بازآفرینی بافت تاریخی شهری، طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، آبستن تغییر و تحولات تازه‌ای است، در این راستا برخی عوامل از جمله شدت تغییر، عناصر و نرخ تغییر، چالش‌برانگیز است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی عابدزاده، معاون شهرسازی شهرداری منطقه ثامن، امروز، 18 دی‎ماه، در نشست گفتمان توسعه شهری با موضوع «نقد و بررسی طرح تفصیلی پیشنهادی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی» در محل شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: وقتی از فرم شهری صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که یک آرایش فضایی است و عناصر شهر را نشان می‌دهد، لذا باید بدانیم که فرم شهر یک روایت اجتماعی از شهر بوده و رابط قلمرو افراد و گروه‎ها را نشان می‎دهد. فرم شهر در تغییرات زمانی شکل می‌گیرد و تدریجی خود را با فرم زمانه منطبق می‌کند.


بیشتر بخوانید:


نوسازی مشهد در گذر از یک سنت تاریخی

وی ادامه داد: شهر مشهد در سابقه 1200 ساله خود متاثر از وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) امر زیارت، زائر، کالا و خدمات وابسته به آن در یک سنت تاریخی دست به نوسازی خلاق، مستمر و دائمی خود زده است که در دوره تیموری که بازار، عنصر اصلی و استخوان‌بندی فضای شهر اهمیت ویژه پیدا می‌کند، چه در دوره صفوی که بالا خیابان و پایین خیابان، میزبان قدوم مبارک زائران می‎شود و چه در دوره قاجار، مشهد تاریخی به اعتبار محلات و گذرهای شهری به بلوغ خود می‎رسد و چه در عصر کنونی که خیابان‌کشی‎ها سعی در پیوند قدیم و جدید دارند، شوق فزاینده زائران حیات و ممات شهر و شیوه معیشت شهروندان را به خود وابسته کرده است.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه ثامن ادامه داد: این مهم با استقرار نظام اسلامی ایران اهمیت ویژه‎ای پیدا کرده که از این رو در اوایل دهه 70 با دستور رهبر معظم انقلاب برای فراهم آوردن شرایط آسایش زوار اقدامات پیرامون حرم آهنگ تازه‎ای پیدا می‎کند، اما پس از 25 سال آنچه امروز پیش‎روی ماست، با همه فرازها و فرودهایش برآیند تمام دارایی‎های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... زمان خود است.

وی تصریح کرد: امروز همگام با تغییرات اقتصادی و اجتماعی در سطح ملی و محلی و به تبع آن تغییر رویکردها در بازآفرینی بافت تاریخی شهری، طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، آبستن تغییر و تحولات تازه‎ که این اتفاق مبارکی است، ضمن اینکه در این راستا برخی عوامل از جمله شدت تغییر، عناصر و نرخ تغییر چالش‌برانگیز است.

عابدزاده بیان کرد: می‌خواهیم از تغییر آنچه که هست صحبت کنیم، لذا نمی‎توان چشمان خود را ببندیم. بسیار طبیعی است که باید به سمت آنچه که باید حرکت کنیم و آثار درونی این سازمان تاریخی، اجتماعی و مکانی دست به آرایش تازه‎ای بزنیم، در این راه تازه آنچه اهمیت دارد، مواجه شدن با دوگانه‎های موجود در چشم‎انداز پیش‎رو است.

بازآفرینی بافت حرم، امر قدسی یا عرفی؟

معاون شهرسازی شهرداری منطقه ثامن مشهد اظهار کرد: تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بایستی به روشنی اعلام کنند که به باور آنان تصمیم به بازآفرینی بافت پیرامون حرم امر قدسی اولاست، یا امر عرفی، زائر و زیارت در اولویت است، یا مجاور و مجاورت، آیا این مسیر تازه از حفاظت تاریخی بافت و تبدیل آن به موزه‎ای برای فروش تاریخ می‎گذرد، یا از فراموشی گذشته و آفرینش صورت‎های تازه و نو مدنظر است.

وی اضافه کرد: تأمین منابع مالی طرح و پاسخگویی به تعهدات گذشته، بایستی با تکیه بر منابع بخش خصوصی صورت پذیرد یا از طریق تخصیص بخش عمومی و دولتی؟ آیا بر چارچوبی از یک برنامه‎ریزی متمرکز استوار است یا غیر متمرکز؟ آیا دولت این باور را دارد که مدیریت محلی دارای بلوغ فکری است و توان تصمیم‎گیری خود را دارد یا اینکه قرار است قیم باشد و به جای بقیه تصمیم بگیرد.

عابدزاده گفت: امروز و در آستانه این تغییر هر کدام از دو، سر طیف طرفداران رادیکالی دارند، گروهی معتقدند دولت محلی، توان این را دارد که نقش کلیدی ایفا کند و گروهی باور به بلوغ مدیریت محلی ندارند و شلاق کشیدن بر طرح متاع پر خریداری می‎شود.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه ثامن مشهد اظهار کرد: کمتر کسی در جامعه نخبگانی این جسارت را دارد که در مورد آنچه اتفاق افتاده بیاید و پشتیبانی کند. این گلایه من به عنوان یک متخصص از همکاران خودم است. همه می‌دانیم که مدینه فاضله کدام است، اما مسیر حرکت به‌سوی مدینه فاضله از سنگلاخ‌های زیر پاست که امیدوارم این شجاعت در میان مدیران و نخبگان اتفاق بیفتد و جلسات تعاملی بیش از پیش‌بین متخصصان و مدیران برگزار شود.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه ثامن افزود: در مقایسه طرح مصوب سال ۱۳۸۷، با طرح تفصیلی پیشنهادی و موارد مورد نقد قرار گرفته که در محدود 360 هکتاری طرح ثامن است، تاکنون 5 هزار 816 پلاک خریداری شده، 250 پلاک از محل اجرای مواد 8 و 9 بوده که 225 پلاک مورد مذاکره مجدد قرار گرفته و رضایت مجاورین جلب شده است.

وی ادامه داد: در مورد 25 پلاک دیگر همکاران ما در حال گفت‌وگو هستند، ضمن اینکه 82درصد از عرصه‎های پروژه مذکور تعیین تکلیف شده و 60درصد زیرساخت‎های پروژه پیشرفت فیزیکی دارند.

عابدزاده اظهار کرد: چهار خیابان اصلی در طرح جدید تعریض ندارد و در بخش انتهایی تبدیل به بست خواهد شد، همچنین بخش عمده ره‎باغ‎ها مانند ره‎باغ طوبی، رضوان، فردوس، نعیم، ره‎باغ حضرت زهرا(س)، ره‎باغ بهشت، ره‎باغ سلام، ره‎باغ جنان و پردیس در حال اجرا یا اجرا شده و برخی آنها نزدیک به 100درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، اما در طرح پیشنهادی در محدوده بلافصل حرم که بخشی از ره‌باغ‎ها را نیز شامل می‎شود و نقشه‎ها، هندسه و عرض آنها تغییر کرده و برخی ره‌باغ‎ها تثبیت می‎شوند که بیشترین تغییر در ره‌باغ جنان، اتفاق خواهد افتاد که از آن به عنوان یک پیاده‎راه استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: در طرح قبلی براساس مراکز محلات و نیازهای محلی، فضای سبز متمرکز پیش‎بینی شده است، اما در طرح جدید فضاهای سبز به لحاظ هندسی و از نظر مساحت کاهش یافته که احتمالاً براساس تک پلاک‎ها محدود شده است، همچنین در مراکز محلات هم آنچه اجراشده، تثبیت می‎شود.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه ثامن عنوان کرد: پارکینگ‎های عمومی داخل بافت حذف شده، دوربرگردان‎های حرم تبدیل به صحن می‎شود و بخشی از خیابان به عنوان بست در نظر گرفته شده است.

عابدزاده تصریح کرد: کلیدی‎ترین مفاهیمی مورد تاکید موضوع تار و پودها، مسیر تشرف و شار یک و دو است که در واقع این تارو پودها علی‎رغم اینکه این مسیرها قبلا در طرح بالادست شناسایی شدند، برخی از آن‎ها در ساختار تاریخی نیست. به عنوان مثال شار یک که به عنوان یک گذر تاریخی است، موازی با آن گذر، گذر دیگری پیشنهاد شده که انطباقی با آن ساختار تاریخی ندارد، اما توقع این است که این مقوله حفظ شود.

انتهای پیام