صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۵۷۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌ و‌ بختیاری با اشاره به اینکه مؤسسات قرآن در کنار انجام آموزش قرآن باید به امر پژوهش که در اساسنامه به آن اشاره شده بپردازند، گفت: ضعف بزرگ مراکز قرآنی موضوع نپرداختن به پژوهش است.

دين اسلام بر اساس تحقيق، تفكر و تعقل شكل گرفته است، نه تقليد كوركورانه و ناآگاهانه، زيرا تحقيق و تفكر موجب آگاهی می‌شود، ازاين‌رو نقش آگاهی‌بخشی در دين اسلام و زندگی بشر جايگاهی ويژه دارد تا از طريق آگاهی‌بخشی، زمينه رشد و تعالی انسان فراهم آيد و به مدارج بالای كمال و رستگاری برسد و از نادانی و گمراهی یابد، نزول قرآن كريم، خود در راستای آگاهی‌بخشی‌ و نيز منبع معرفت برای جويندگان حقيقت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌ و‌ بختیاری، در گفت‌‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌ و‌ بختیاری، اظهار کرد: یکی از رویکردهای مؤسسات قرآن که بیشتر مورد توجه قرار گرفته بحث آموزش است که به صورت‌های مختلف عمومی و تخصصی برگزار می‌شود، علاوه بر این در مسائل تبلیغی و ترویجی از جمله برگزاری محفل قرآنی، ختم قرآن، جزء‌خوانی و... فعالیت دارند.

وی افزود: با توجه به امکانات و شرایطی که مراکز قرآنی در اختیار دارند به نسبت خوب پیش می‌روند و از آن‌ها راضی هستیم، اما ناراضی از جهت اینکه دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری هستند که متأسفانه از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و این انتقادی بر آن‌هاست، از طرفی مراکز قرآنی در حوزه‌های آموزشی و تبلیغی و ترویجی آن‌طور که شایسته است نمود جدی ندارند و فعالیت‌شان دقیق نیست که باید برای کارآمدی، از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

کارگر با بیان اینکه لزومی به ابداعی خاص از سوی مؤسسات و مراکز قرآنی نیست، تصریح کرد: این مراکز باید آنچه مورد نیاز منطقه و محله است را شناسایی و در آن راستا گام بردارند، از طرفی اگر ایده خاصی از سوی مؤسسات و مراکز قرآنی وجود ندارد، بهتر است از ایده‌های برتر دیگر شهرستان‌ها استفاده و آن را در منطقه خود بومی‌سازی کنند.

وی تأکید کرد: لازم است بنا به ظرفیت‌ها و نیازهای استان، مراکز قرآنی یک دگراندیشی و تغییر تاکتیکی در خود انجام دهند که این موضوع در سال ۹۹ آغاز و در سال آتی به‌طور جدی دنبال خواهد شد.

لزوم تخصصی کردن مراکز قرآنی

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌ و‌ بختیاری با اشاره به لزوم تخصصی کردن مراکز قرآنی استان، تصریح کرد: امسال با پیگیری‌های صورت گرفته، مراکزی که در هر زمینه تخصص کافی را دارند شناسایی شده‌اند، مثلا فعالیت برخی از مراکز قرآنی حفظ قرآن کریم و برخی در زمینه سبک زندگی اسلامی فعالیت‌های چشمگیری انجام داده‌اند که لازم است به سمتی پیش برویم که مراکز قرآنی هر شهرستان به‌صورت تخصصی‌تر در حوزه مربوطه ورود کند و آن را گسترش دهد، به این معنا که بتوان به سمت فعال شدن و کارآمد شدن آموزش‌های مراکز قرآنی گام برداریم، در صورتی که این موضوع در سال ۱۴۰۰ مدیریت شود، قطعا در سال ۱۴۰۱ به خروجی مدنظر خواهیم رسید.

وی بیان کرد: تخصصی کردن مراکز برای این است که آموزش‌ها اثربخش‌تر و کارآمدتر شده تا از این طریق نقاط ضعف مراکز برطرف شوند.

کارگر با اشاره به اینکه آموزش قرآن یکی از وظایف مؤسسات قرآن است و علاوه‌ بر مباحث آموزشی طبق آنچه که در اساسنامه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت آمده باید در حوزه امور تبلیغی و ترویجی و پژوهش، چاپ مقاله یا کتاب هم فعالیت داشته باشند، تأکید کرد: در حوزه پژوهش با مشکل جدی مواجه‌ایم، از طرفی باید مؤسسات و حتی خانه‌های قرآن پژوهش‌محور عمل کنند، یعنی در حوزه کار فرهنگی نخست باید پژوهش انجام شود و بعد از آن به سراغ آموزش گام برداشت.

وی یادآور شد: مراکز قرآنی استان به‌دلیل جهت‌دهی نشدن، از امر پژوهش فاصله گرفته‌اند، بنابراین لازم است با برنامه‌ریزی به سمت انجام تحقیقات و پژوهش‌های قرآنی مخصوص به استان گام برداشت تا پژوهش‌هایی که مورد نیاز استان بوده انجام شوند، مثلا در حوزه تفسیر می‌توان کار پژوهشی بسیار خوبی انجام داد، زیرا این ظرفیت در مراکز قرآنی موجود است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌ و‌ بختیاری اضافه کرد: البته برخی از افراد که در مراکز قرآنی فعالیت دارند، دارای تحصیلات بالایی نیستند و از آن‌ها انتطار پژوهش نیست، از طرفی یکی از برنامه‌های سال آینده این است کسانی که قصد انجام پایان‌نامه در مقطع ارشد، سطح سه حوزه و بالاتر و سطح دو حوزه خواهران هستند به سمت پژوهش‌های قرآنی هدایت شوند تا آنچه که در اساسنامه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت آمده اجرایی شود.

وی راه‌اندازی شورای پژوهش استان را از دیگر برنامه‌های سال آینده برشمرد و بیان کرد: کار این شورا مشخص کردن ایده‌ها و سرفصل‌های فعالان قرآنی به‌منظور جهت‌دهی و مدیریت آن‌هاست، یعنی علاقه‌مندانی که دغدغه حوزه قرآن را دارند می‌توانند با جهت‌دهی مباحث مورد نیاز استان به سمت کارهای پژوهشی و تحقیقاتی پیش روند تا ضعف بسیار بزرگ که امر پژوهش است پوشش داده شود و شرایط بهبود یابد.

کارگر در پایان با اشاره به ارائه خدمات اجتماعی از سوی مراکز قرآنی استان، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹۰ مرکز قرآنی در استان وجود دارد که افزایش تعداد آن‌ها در دستور کار قرار دارد، زیرا مراکز قرآنی ظرفیت فوق‌العاده‌ای در بحث خدمات اجتماعی دارند که می‌توانند به آن ورود کنند و خدمات اجتماعی نیز در کنار وظایف مشخص شده موسسات و مراکز قرآنی انجام شود.

انتهای پیام