صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۵۷۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه در دین اسلام بر موضوع رسیدگی سریع به امور مردم تأکید شده است، گفت: یکی از نکاتی که باید مورد توجه دستگاه قضایی قرار بگیرد، مدت رسیدگی به پرونده‌ها است که باید این روند کوتاه شود.

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان، شامگاه سه‌شنبه، 12 اسفند در دیدار با رئیس دیوان عالی کشور، اظهار کرد: در حال حاضر رسیدگی به پرونده‌های قضایی تا حد زیادی کوتاه شده است، اما می‌تواند با همت بیشتر مسئولان باز هم کاهش داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای پرداخت مهریه برای برخی افراد ایجاد شده است، افزود: گاهی فردی به‌دلیل مهریه به زندان می‌افتد و حکمش پرداخت مهریه تا آخرین قسط است که بتواند آزاد شود، در حالی‌ که دلیل روشن فقهی داریم که وقتی نخستین قسط پرداخت شد باید شخص آزاد شود.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به عملکرد شوراهای حل اختلاف، اظهار کرد: این شوراها کار قضات را انجام داده و گاهی کار فقهی هم انجام می‌دهند، در حالی که صلاحیت این کار را ندارند که باید بر کار آن‌ها نظارت دقیق‌تری انجام شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه یادآور شد: باید نظارت بیشتری بر روند فعالیت وکلای دادگستری صورت بگیرد، برخی وکلا با تمسک به یک سلسله بهانه‌هایی که رنگ و بوی قانونی نیز دارد دادرسی‌ها را به تأخیر می‌اندازند، نباید اجازه داد این دسته از وکلا به‌صورت لجام‌گسیخته، هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند.

آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی با بیان اینکه در دین اسلام بر موضوع رسیدگی سریع به امور مردم تأکید شده است، اضافه کرد: نمی‌توانیم خودمان را با امیرالمؤمنین(ع) در این روند مقایسه کنیم، زیرا قضاوت‌های ایشان با قضاوت‌های ما قابل‌ مقایسه نیست، اما باید تلاش کنیم در امتداد مسیر ایشان گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه باید با رفع مشکلات موجود در روند فعالیت‌هایش رضایت مردم را جلب کند، گفت: امروز هیچ مشکلی وجود ندارد که نتوان آن را حل کرد بلکه تنها باید راه‌حل آن‌ها را پیدا کرده و درصدد رفع آن‌ها اهتمام جدی داشته باشیم.

مرجع تقلید شیعیان با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در دستگاه قضایی تصریح کرد: حق‌طلبی، خدمت به اسلام است و مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی در این مسیر حرکت می‌کنند، یکی از این نکات که باید مورد توجه قرار گیرد مدت رسیدگی به پرونده‌هاست و باید این روند کوتاه شود.

انتهای پیام