صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۶۳۲۱۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: هنر بر ساخت تاریخ تمدن اسلامی و تمدن نوین اسلامی تأثیرگذار است، یعنی فرهنگ و هنر بر همه تمدن‌ها اثر می‌گذارد.

هنر ودیعه آسمانی خداوند به والاترین آفریده الهی یعنی انسان و هنرمند آیینی، امانت‌دار خوب خداوند است که مهم‌ترین رسالت هنرمندان در زمان معاصر نهضت آزادی هنر در اسارت استکبار هنری و احیای هنر فاخر به رنگ خداست.

هنر همواره باید در خدمت آفرینش نجات و کمال انسان باشد، زیرا هنر زیباترین راه و مؤثرترین عامل بر جان افراد جامعه است.

اگر هنرمند به معماری الهی شخصیت خود نپردازد، نمی‌تواند آفرینش هنری ماندگاری داشته باشد که در این میان شهید آوینی رهرو هنر آیینی و الگویی مناسب برای هنر انقلاب اسلامی است.

به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی خبرنگار ایکنا چهارمحال و بختیاری گفت‌وگویی با رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری انجام داده است.

حجت‌الله شیروانی در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، ضمن گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در هنر انقلاب اسلامی واژه‌هایی همچون تعهد، متعهد بودن به حقیقت، حرکت کردن به سمت خدا، مبارزه با استعمار و استکبار و ستاندن حق مظلوم از ظالم نهفته شده است.

وی افزود: در حقیقت هنر انقلاب اسلامی، هنر هنرمندان یا دانش و تخصص انسان‌هایی است که به دنبال نشان دادن، تحقق و ظهور و بروز آرمان‌های انقلاب اسلامی در قالب هنر هستند که باتوجه به تبلور هنر متعالی در جامعه بعد از انقلاب اسلامی، دین‌مداری، اخلاق‌مداری، ظلم‌ستیزی و استعمارستیزی، توجه ویژه به معنویات و پرهیز از مادی‌گرایی، مقابله با جسمانیت در هنر و محتوا محور بودن از جمله ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی است.

هنر در کنار عرفان و فلسفه قرار می‌گیرد

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هنر نوعی دانش است که در کنار عرفان و فلسفه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: هنر به معنای این نیست که با کاغذ سفید و مدادرنگی بتوان نقاشی کشید، بلکه هنر این است که به واسطه استعداد و توانایی‌های خدادادی، بتوان در راستای بهبود وضعیت جامعه گام برداشت، یعنی به خدا نزدیک‌تر شد و از آنچه موجب خدشه‌دار کردن روح‌ و روان آدمی می‌شود، فاصله گرفت.

وی گفت: هنرمند کسی است که با اثر هنری خود حال افراد را بهبود بخشد یا اگر قرار است صحنه دلخراشی را به نمایش بگذارد صحنه ظالم به مظلوم را نشان دهد تا موجب شود، افراد با ظلم مبارزه کنند که این نوع هنر از دیدگاه هنر انقلاب اسلامی، هنر موجه است.

شیروانی بیان کرد: هنر موجه به معنای هنر انقلابی و متعهد به حقیقت بوده که به دنبال وصل شدن دوباره به حقیقت است و در دیدگاه هنر انقلاب اسلامی همان خداوند متعال است، از طرفی گستره و تنوع هنر انقلاب اسلامی در طول ادوار متمادی و تأثیرگذار در معرفی فرهنگ دینی به جهانیان به شمار می‌رود.

نقش هنر انقلاب اسلامی در تاریخ تمدن نوین اسلامی

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برخی صاحب‌نظران، فرهنگ و تمدن را دو جزو از جوامع انسانی می‌دانند که در حقیقت هنر انقلاب اسلامی با گستره و ابعاد غنی که دارد می‌تواند نقش بسزایی در معرفی تاریخ تمدن اسلامی و تمدن نوین اسلامی داشته باشد، یعنی هنر بر ساخت تاریخ تمدن اسلامی و تمدن نوین اسلامی تأثیرگذار است، از این‌رو فرهنگ و هنر بر همه تمدن‌ها اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: حتی برخی معتقدند اندیشه، تفکر و فرهنگ بر تمدن‌ها شکل و جهت می‌بخشد، امروزه تداوم نظام سرمایه‌داری به واسطه هنر است، از طرفی تفاوت انسان با سایر موجودات این بوده که انسان موجود فرهنگی است و می‌تواند اندیشه کند، بنابراین هنر بخشی از فرهنگ است.

شیروانی در ادامه بیان کرد: توسعه هنر انقلاب اسلامی به شدت وابسته به کیفیت محصولاتی است که تولید می‌شود، اکنون باتوجه به تحولات در مدیریت حوزه هنری، بر توسعه مخاطب هنر انقلاب اسلامی تأکید می‌شود که این امر بر کیفیت‌بخشی محصولات هنر انقلاب اسلامی مؤثر است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: طی سه سال گذشته تولید برخی فیلم‌ها به این سمت بوده که باید مخاطب گسترش داده شود، یعنی کارهایی تولید شوند که مخاطب بیشتری را جذب کنند، حتی در حوزه هنری تلاش بر این است کتابی که چاپ می‌شود دارای جلد زیبا و محتوای جذاب باشد تا منجر به جذب مخاطب شود.

وی یادآور شد: ویژگی هنر این است که شاید ده‌ها سال باید کار انجام شود تا ثمره آن مشخص شود، یعنی استمرار داشتن بر هنر مهم است، زیرا دنیای امروز دنیای تمدن و رسانه است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: طبق بیان مقام معظم رهبری در کتاب دغدغه‌های فرهنگی، سال‌هایی به دلیل جنگ و مشکلات اقتصادی از فرهنگ غافل شدیم، بنابراین اگر امروزه مشکلاتی در جامعه وجود دارد به واسطه غفلت از فرهنگ است که موجب ایجاد مشکلات در کشور شده است.

وی بیان کرد: انسان به دلیل تغییر سبک زندگی و نوع پوشش، به شدت تحت تأثیر دنیای مدرنیته قرار گرفته که متأسفانه به جای مدیریت کردن آن، این دنیا ما را مدیریت کرده و موجب شده با این معضلات در زندگی مواجه شویم.

شیروانی با تأکید بر اینکه زبان چیزی جز فرهنگ نیست، بیان کرد: فرهنگ و هنر نوع نگاه ما به دنیاست که اگر این نوع نگاه را بتوان مدیریت کرد، قطعاً هنر می‌تواند یک هنر متعهد و انقلابی باشد که به دنبال آن هستیم، در حقیقت هنر فضای متعالی است که می‌توان در آن خوشبخت بود و افراد از حال خوب برخوردار باشند.

انتهای پیام