صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۶۹۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

قاری و پژوهشگر گیلانی، قرائت را مقدمه لازم برای ورود به مفاهیم و عمل به آیات دانست و خاطرنشان کرد: انتظار داریم شبکه های ملی و استانی و رادیوهای سراسری بیشتر به قرائت قرآن بپردازند و فقط به پخش ترتیل در ساعات محدود از روزهای ماه مبارک رمضان اکتفا نکنند.

مجید ابراهیمیان، قاری و پژوهشگر برجسته قرآن در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به نقش قرائت در ترویج، تبلیغ و تبیین آموزه های قرآنی، اظهار کرد: دین مبین اسلام به عنوان یکی از ادیان تبلیغی به مقوله ترویج، تبلیغ و تبیین قرآن توجه ویژه ای دارد.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی انبیای الهی به ویژه رسول گرامی اسلام(ص) تبلیغ دین است، افزود: براساس آیه «رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِ اللَّهِ مُبَیِّنَات؛ سوره طلاق/11» شیوه تبلیغ پیامبر(ص) تلاوت نص آیات قرآن بوده است که اهمیت قرائت را نشان می دهد.

این دکترای الهیات، تبلیغ را به معنی رساندن پیام با استفاده از ابزار مناسب و موثر دانست و تصریح کرد: شیوه های تبلیغ مختلف بوده و به سه دسته کلامی، کتبی و عملی تقسیم می شود. تبلیغ کلامی نیز دارای روش های متعدد بوده و شامل سخنرانی، خطابه، اذان، دعا و قرائت قرآن می شود.

ابراهیمیان، با اشاره به اهمیت زمان و مکان تبلیغ، عنوان کرد: پیامبر(ص) در ایام حج دعوت اسلام را به مردم می رساند، زیرا مکه بهترین مکان برای تبلیغ بود.

وی با بیان اینکه برای تبلیغ باید بهترین زمان را انتخاب کنیم، گفت: خداوند قرآن را در شب قدر نازل کرده و شب قدر در ماه رمضان قرار دارد که بهترین زمان ممکن است لذا زمان مناسب موجب موفقیت موثر برای مبلغ می شود.

این قاری و پژوهشگر، قاری قرآن را مبلغ دین مبین اسلام دانست که فرهنگ قرآنی را اشاعه می دهد و اضافه کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در حوزه قرائت قرآن فرمودند، در جامعه اسلامی قاریان قرآن نیز مانند روحانیون و وعاظ باید منبر داشته باشند و قرآن بخوانند تا مردم کلام وحی را بشنوند و موعظه شوند.

مدرس معارف و قرآن، با ابراز تاسف از مهجور بودن مسئله قرائت در جامعه، ادامه داد: متاسفانه تنها به قرائت چند آیه از قرآن در مقدمه مراسم و محافل و سخنرانی ها بسنده می کنیم. طبق فرمایشات رهبری، مساجد باید پایگاه های قرآنی باشند و محافل قرائت قرآن در مساجد برگزار شود؛ این در حالی است که فضای موجود قرائت قرآن و اهمیت آن در ترویج و تبلیغ و تبیین آیات الهی با ایده آل ها و اهداف مطرح شده در بیانات رهبری فاصله زیادی دارد.

وی با تاکید بر لزوم حاکم شدن ایده آل های مد نظر مقام معظم رهبری برای جامعه قرآنی، متذکر شد: البته زحمات اساتید و پیشکسوتان قرآن را برای تربیت حفاظ و قرا به ویژه بعد از انقلاب نادیده نمی گیریم و به برکت انقلاب اسلامی شاهد رشد جریان قرائت در کشور هستیم.

ابراهیمیان، با بیان اینکه قرآن به عنوان یک راهنما هدایت دنیوی و اخروی بشریت را بر عهده دارد، تصریح کرد: قرآن برنامه ای والا برای هدایت انسان ها دارد و احکام فردی و اجتماعی و خانوادگی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را تا رسیدن به کمال برای انسان معین کرده است.

وی خواستار استفاده از ظرفیت ماه نزول قرآن برای ترویج قرائت شد و گفت: انتظار داریم شبکه های ملی و استانی و رادیوهای سراسری بیشتر به قرائت قرآن بپردازند و فقط به پخش ترتیل در ساعات محدود از روزهای ماه مبارک رمضان اکتفا نکنند. با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت در برگزاری مراسم و محافل قرآن، بایستی از فضای مجازی برای ترویج قرائت استفاده کنیم.

این دکترای الهیات، قرائت را مقدمه لازم برای ورود به مفاهیم و عمل به آیات دانست و خاطرنشان کرد: این نقد به صدا و سیمای استانی وارد است که ساعات کمی از روز به ویژه در لحظات ناب سحر و افطار را به امر قرآن و قرائت اختصاص می دهد. اگر در ماه رمضان به قرآن نپردازیم، دیگر چه زمان بهتری می توانیم پیدا کنیم؟!

مدرس معارف و قرآن، خواستار حضور قاریان در همه شبکه های سراسری شد؛ نه فقط شبکه قرآن و ادامه داد: فضای قرآنی در رسانه ملی بسیار کم است و باید از تمام ظرفیت ها برای انس هر چه بیشتر با قرآن استفاده کنیم تا فرهنگ قرآن در عموم مردم نهادینه شود.

وی انس جامعه با قرآن را زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی دانست و اضافه کرد: اگر می خواهیم فضای عمومی جامعه ما بیشتر با قرآن آشنا شود و با کلام الهی انس بگیرد، بایستی همه فرصت ها و امکانات و ظرفیت ها را پای کار بیاوریم که اولین و مهمترین فرصت قرائت است.

این قاری و پژوهشگر، با بیان اینکه در ماه رمضان شاهد کاهش زشتی ها و ناپسندی ها در جامعه هستیم، اظهار کرد: باید از ماه نزول قرآن برای تبیین فرهنگ قرآن در جامعه استفاده کنیم لذا در گام نخست باید به سراغ صدا و سیما برویم و قرائت قرآن در تمام شبکه های سراسری و رادیویی پخش شود و نباید فقط یک شبکه تخصصی قرآن داشته باشیم.

ابراهیمیان، ترویج فرهنگ قرآنی را نیازمند رواج قرآن در فضای عمومی جامعه دانست و یادآور شد: اگر فضای قرآنی در ادارات و اصناف و مدارس و دانشگاه های ما وجود داشته باشد، رفتار و گفتار ما نیز قرآنی می شود لذا قرآن باید با گوشت و خون ما آمیخته شود و زمزمه ما قرآن باشد.

وی با اشاره به جذابیت قرائت قرآن، عنوان کرد: برای ورود به دریای عمیق مفاهیم قرآنی، باید قرائت را جدی بگیریم، زیرا بسیاری از قرای بزرگ جهان اسلام همچون عبدالباسط بهترین تلاوت ها را انجام داده اند و بسیاری از افراد با صوت زیبای آنان از سایر ادیان به اسلام گرایش پیدا کرده اند.

مدرس معارف و قرآن، تلاوت را قرائت با صوت زیبا دانست و بیان کرد: صوت و لحن و تجوید از جمله علوم کاربردی در تلاوت هستند و علم تلاوت به تنهایی جذابیت لازم برای جلب توجه مخاطب را دارد.

این قاری و پژوهشگر، با بیان اینکه قرآن با تلاوت اثر معجزه الهی خودش را بر مخاطب می گذارد، گفت: الفاظ قرآن کلام وحی است و قرائت به معنی زیبا خواندن الفاظ آیات الهی است که سبب جذب مخاطب می شود.

وی قرائت را مهمترین ابزار تبلیغ دین اسلام دانست و اظهار کرد: امروز وظیفه داریم منابر قرائت قرآن را حداقل در شهر و استان خود راه اندازی کنیم تا مخاطب الفاظ آیات الهی را مستقیم بشنود و آن تاثیر کلام وحی را درک کند.

انتهای پیام