صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۰۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه حدود ۲۰ هزار دوز واکسن در چهارمحال و بختیاری به گروه‌های هدف تزریق شده است، گفت: واکسیناسیون افراد دارای بیماری زمینه‌ای از اواخر اردیبهشت و یا ابتدای خردادماه در استان آغاز خواهد شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، مجید شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ۱۹ اردیبهشت‌ماه در ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه از هفته گذشته روند بیماران بستری در استان کاهشی شده است، اظهار کرد: این روند کاهشی در بیماران سرپایی و بستری قابل توجه است، در پیک چهارم کرونا قله‌های بسیاری را پشت سر گذاشتیم و اکنون وارد فاز نزولی شده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: بار ورودی به مراکز درمانی در پیک چهارم نسبت به پیک‌های قبلی کاملاً افزایشی بود، برای کاهش ورودی به بیمارستان و مدیریت تخت‌های بستری تمهیداتی از جمله بستری زودهنگام، تشکیل کمیته ترخیص و راه‌اندازی بخش‌های سرپایی برای تزریق داروی کرونا اندیشیده شد، خوشبختانه بار ورودی به بیمارستان‌ها با کاهش ۲۵ درصدی روبرو شده است.

وی با بیان اینکه رنگ‌بندی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری تغییر کرده است، بیان کرد: در حال حاضر شهرستان کوهرنگ و خانمیزا در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌ها نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند، شهرستان بروجن در حال حاضر بالاترین میزان نرخ بروز را به خود اختصاص داده است و شهرستان‌های بن، شهرکرد و فارسان در مرحله بعدی قرار دارند.

شیرانی با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری بیش از ۴۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، گفت: همچنین آمار فوتی‌های کرونایی در استان از مرز ۱۰۰۰ نفر گذشت، در پیک چهارم گرفتاری در بین جوانان، نوجوانان و نوزادان نیز مشاهده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان مطلوب نیست و از مباحثی مانند پلمب، اخطار، ارجاع به مراجع قضایی نتیجه چندانی به دست نیامد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر از حد خود بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ هزار دوز واکسن در چهارمحال و بختیاری به گروه‌های هدف تزریق شده است، بیان کرد: در فاز اول کادر بهداشت و درمان واکسینه شده‌اند، همچنین در فاز دوم واکیسناسیون افراد بالای ۸۰ انجام شد، اما جاماندگان می‌توانند هم‌چنان برای تزریق واکسن مراجعه کنند، واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال نیز در حال انجام است، همچنین واکسیناسیون افراد دارای بیماری زمینه‌ای از اواخر اردیبهشت و یا ابتدای خردادماه در استان آغاز خواهد شد.

شیرانی با بیان اینکه عوامل مختلفی در کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری دخیل است، گفت: استفاده از ماسک به‌شدت در استان کاهش داشته است، متأسفانه برخی از خانواده‌ها توانایی خرید روزانه ماسک را ندارند و فرهنگ استفاده از ماسک پارچه‌ای نهادینه نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: پیشنهاد می‌شود کارفرمایان، خیران، نهادهای حمایتی، کمیته امداد و... ماسک را به‌صورت انبوه تهیه و در اختیار افراد نیازمند قرار دهند، مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر به کرونا مبتلا و بهبود پیدا کرده‌اند، امکان دارد  به‌خاطر جهش‌های ویروس مجدداً به این بیماری مبتلا شوند، بنابراین باید پروتکل‌ها را رعایت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه نظارت بر گروه شغلی یک مانند سوپرمارکت‌ها بسیار ضعیف است، باید تدابیری برای تشدید نظارت بر این اصناف اندیشیده شود.

 

انتهای پیام