صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۱۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۵

مریم رضایی، یکی از نخبه‌های قرآنی استان فارس است که در ۱۵ سالگی علاوه بر کسب مدرک درجه یک حفظ تخصصی قرآن، دارای مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث نیز است. در این مجال با او بیشتر آشنا می‌شویم.

طبق گفته مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان در آزمون اعطای مدرك تخصصی به حافظان كل قرآن كریم سازمان دارالقرآن‌ الكریم كه سخت‌ترین آزمون حفظ قرآن كشور است، حائز امتیاز 100 شد، یعنی در حفظ، تجوید، صوت، لحن و غیره تمام امتیازها را كسب كرد.

از او به‌ عنوان یك نخبه قرآنی نوجوان استان فارس یاد می‌كنند. كسی كه در 15 سالگی علاوه بر حفظ كل قرآن كریم و كسب مدرک تخصصی درجه یک حفظ كل قرآن از سازمان دارالقرآن‌ الكریم، دارای مدرک كارشناسی علوم قرآن و حدیث نیز است.

به‌ همین دلایل بود كه «مریم رضایی»، نابغه قرآنی استان فارس و شیراز میهمان برنامه تلویزیونی «دلگشا» شبكه فارس شد تا بتواند دقایقی از خود و تأثیر قرآن در زندگی‌اش سخن گوید.

در مطلع سخن این نكته را یادآور می‌شود كه نزدیک به 2 الی 3 سال است كه كار حفظ قرآن را در یكی از شعب مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شروع كرده است و تقریباً سال 1397 بود كه تا كلاس ششم دبستان را خواند و یك سال مرخصی تحصیلی گرفت تا بتواند كل قرآن را حفظ كند.

رضایی با بیان اینكه در شعبه بیت‌الاحزان شهر صدرای شیراز موفق به حفظ كل قرآن كریم شده است، گفت: در سالی كه باید به كلاس هشتم می‌رفتم به دانشسرای باقرالعلوم واقع در استهبان رفتم و در آنجا به‌ مدت یك سال دوره‌های قرآن و حدیث را طی كردم و بعد از آن در آزمون سازمان سنجش شركت كرده و موفق به اخذ مدرك كارشناسی علوم قرآن و حدیث شدم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از زیبایی‌های قرآن سخن گفت و ادامه داد: تمام آیات وحی زیبا هستند و هر كدام زیبایی‌های خاص خود را داند اما یكی از آیاتی كه بسیار به آن علاقه‌مند هستم آیه 53 سوره زمر «قُلْ یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ؛ بگو اى بندگان من كه بر خویشتن زیاده‏‌روى روا داشته‏‌اید از رحمت‏ خدا نومید مشوید در حقیقت ‏خدا همه گناهان را مى‌‏آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است» است.

این نخبه قرآنی به آثار و بركات حفظ قرآن در زندگی اشاره كرد و گفت: كتاب قرآن سراسر نور و بركت است و قطعاً نور آن شامل حال تمام كسانی می‌شود كه با آن انس و الفت دارند. برای مثال در آیات 57 و 58 سوره یونس خداوند می‌فرماید «یا أَیهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ(57) قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْیفْرَحُوا هُوَ خَیرٌ مِمَّا یجْمَعُونَ؛ اى مردم به یقین براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى و درمانى براى آنچه در سینه‏‌هاست و رهنمود و رحمتى براى گروندگان [به خدا] آمده است(57) بگو به فضل و رحمت‏ خداست كه [مؤمنان] باید شاد شوند و این از هر چه گرد مى‌‏آورند بهتر است».

وی هدف از حفظ قرآن و انس با كلام وحی را رسیدن به كمال دانست و گفت: قطعاً فقط در سایه‌سار انس با قرآن و عمل به آموزه‌های آن و همچنین توسل به سیره اهل بیت(ع) است كه می‌توانیم زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) بوده و یار و یاوری برای امام عصر خود باشیم.

رضایی در پایان گفت: در جامعه‌ای كه فتنه‌های آخرالزمان زیاد است، انس گرفتن با كتاب خدا و حفظ آیات قرآن بسیار كمك می‌كند تا از این فتنه‌ها در امان بمانیم لذا توصیه‌ام به هم‌سن و سالانم این است كه از انس با قرآن غافل نشوند.

انتهای پیام