صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۳۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶

نفر اول سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی در رشته معرق و منبت، با بیان اینکه تا قبل از شرکت در جشنواره با قرآن آشنایی چندانی نداشتم گفت: جشنواره قرآن و عترت دانشجویی میان‌بری برای شناخت نسل جوان با آیات قرآن است.

ساجده قربان‌پور، دانشجوی کارشناسی رشته گرافیک از دانشگاه الزهرا مشهد و نفر اول سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی در رشته معرق و منبت، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: آغاز ورود من به هنر معرق در دوران هنرستان بود که در رشته صنایع دستی در هنرستان نور موسوی تحصیلاتم را ادامه دادم و اولین تابلوهای معرق من در آن دوران خلق شد. در آن زمان نیز در مسابقات هنری زیادی شرکت ‌کردم و حائز رتبه برتر نیز شدم. من در دانشگاه الزهرا دوره کاردانی را گذراندم که در این دوران نیز دو دوره در جشنواره قرآن و عترت دانشجویان شرکت کردم.

قربان‌پور اظهار کرد: با ورود به دانشگاه ابتدا رشته قلم‌زنی را در مقطع کاردانی گذراندم و اکنون در رشته گرافیک و در مقطع کارشناسی دانشگاه الزهرا(س) مشغول تحصیل هستم که طی این دوران با حضور در جشنواره قرآن و عترت توانستم حائز رتبه‌های برتر در مراحل استانی و کشوری شوم.

نفر اول سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی ابراز کرد: در اولین سال حضور با ارائه اثر قرآنی«رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ» در سی و سومین دوره جشنواره در مرحله استانی موفق به کسب رتبه اول و در مرحله  کشوری حائز رتبه دوم شدم و در دومین سال شرکت در جشنواره با ارائه اثر «اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ وَكِيلٌ لَهُ مَقالِيدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» نیز در مرحله استانی رتبه اول را کسب کرده و در مرحله کشوری به عنوان برگزیده انتخاب شدم.

وی افزود: آیات برای ارائه هنر معرق از سوی جشنواره اعلام می‌شوند و در سی و پنجمین دوره جشنواره با ارائه اثر « رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» موفق به کسب رتبه اول در مرحله کشوری شدم.

قربان‌پور در خصوص مصادیق داوری آثار هنری ادامه داد: داوری آثار معرق بر اساس تمیزکاری، برش و اره‌کاری، انتخاب نوع چوب، چیدمان، به کاربردن خلاقیت، تزئینات قاب و نوع انتخاب گل، زیرکار و ... صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد:  با شرکت در این جشنواره توانستم بیشتر از گذشته با مفاهیم و تفاسیر آیات کلام وحی آشنا شوم که این نیز برکات زیادی در زندگی من داشت و با شناخت مفهوم هر آیه سعی کردم در زندگی شخصی خودم به کار ببرم. به عنوان مثال با شناخت آیه «رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ» در تکریم والدین سعیم دوچندان شد.

نفر اول سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: تا قبل از آشنایی با جشنواره قرآن و عترت بیشتر کارهایم در خصوص طبیعت بود، اما بعد از آن  به سمت آیات قرآن روی آوردم.

وی در خصوص برکات کار قرآنی عنوان کرد: همیشه وقتی کار قرآنی دارم با وضو هستم و آرامش همراه من است، همچنین تمام سعی خود را دارم تا کار خوبی ارائه شود، چرا که برکات زیادی به لحاظ معنوی برایم داشته و در واقع اعتقادات من نیز قوی‌تر شده است.

سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور با 33 رشته که شامل «بخش معارفی در 9 رشته با موضوعات آشنایی با احادیث اهل‌بیت، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیمِ صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی قرآن کریم، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با سیره معصومین، احکام، پرسمان معارفی، سبک زندگی اسلامی ایرانی، در بخش پژوهشی  شامل سه رشته با محوریت مقاله‌نویسی، نقد کتاب، تلخیص کتاب، در بخش فن‌آوری شامل سه رشته با موضوع تولید نرم‌افزار، تولید اپلیکیشن کانال­­‌های مجازی قرآنی، در بخش هنری شامل هفت رشته با موضوعات خوشنویسی، نقاشی، عکس، تذهیب، فیلم کوتاه، معرّق و منبّت، طراحی پوستر، در بخش ادبی شامل سه رشته با محوریت شعر، داستان‌نویسی، نمایش‌نامه‌نویسی و در بخش آوایی شامل هشت رشته با محوریت قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، دعا و مناجات خوانی، تواشیح و همخوانی قرآن» برگزار شد.

انتهای پیام