صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۴۲۹۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵

نفر اول رشته احکام بخش معارفی در سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور گفت: هرچند برگزاری جشنواره به‌صورت حضوری بسیار بهتر است اما با توجه به اینکه امسال برای اولین بار جشنواره و داوری‌ها به‌صورت مجازی برگزار شد می‌توان نمره خوبی به روند برگزاری جشنواره داد.

به گزارش ایکنا از البرز، سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور با ۳۳ رشته که شامل بخش معارفی در ۹ رشته با موضوعات آشنایی با احادیث اهل‌ بیت(ع)، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیمِ صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی قرآن‌ کریم، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن‌ کریم، آشنایی با سیره معصومین(ع)، احکام، پرسمان معارفی و سبک زندگی اسلامی ایرانی، در بخش پژوهشی شامل سه رشته با محوریت مقاله‌نویسی، نقد کتاب و تلخیص کتاب، در بخش فن‌آوری شامل سه رشته با موضوع تولید نرم‌افزار، تولید اپلیکیشن و کانال‌‌های مجازی قرآنی، در بخش هنری شامل هفت رشته با موضوعات خوشنویسی، نقاشی، عکس، تذهیب، فیلم کوتاه، معرّق و منبّت و طراحی پوستر، در بخش ادبی شامل سه رشته با محوریت شعر، داستان‌نویسی و نمایش‌نامه‌نویسی و در بخش آوایی شامل هشت رشته با محوریت قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، دعا و مناجات‌خوانی، تواشیح و همخوانی قرآن برگزار شد.

در این مجال به سراغ سام فلاحی، نماینده استان البرز و برگزیده مرحله ملی در رشته احکام بخش معارفی رفته‌ایم تا نظر این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامیپوتر را درباره نحوه برگزاری جشنواره بدانیم.

فلاحی به خبرنگار ایکنا البرز گفت: دو سال است که در این جشنواره شرکت می‌کنم. در سی‌وچهارمین جشنواره در مرحله سراسری وزارت علوم رتبه دوم را کسب کردم و امسال نیز در مرحله سراسری وزارت علوم رتبه دوم و در مرحله ملی موفق به کسب رتبه اول شدم.

وی در ادامه به نحوه برگزاری جشنوراه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه جشنواره امسال برای نخستین بار در بستر فضای مجازی برگزار شد، مسلماً مشکلاتی وجود داشت اما این مشکلات در کل بر روند مسابقات تأثیر چندانی نداشت. سؤالات استاندارد و دقیقا از همان منبع اعلام شده طراحی شده بود اما زمان پاسخگویی به سؤالات بسیار کم بود به‌طوری که برای پاسخگویی به 50 سؤال ما فقط 25 دقیقه فرصت داشتیم.

این فعال قرآنی گفت: این فرصت محدود برای پاسخگویی به سؤالات قطعا بر عملکرد شرکت‌کنندگان تأثیر منفی می‌گذارد، بنابراین برای دوره بعدی حتما باید بین تعداد سؤالات و زمان پاسخگویی تعادلی ایجاد شود.

فلاحی همچنین با اشاره به نحوه داوری این دوره از مسابقات، گفت: خوشبختانه داوران این دوره از جشنواره بسیار متخصص و متبحر بودند، هرچند برگزاری جشنواره به‌صورت حضوری بسیار بهتر است اما با توجه به اینکه امسال برای اولین بار جشنواره و داوری‌ها به‌صورت مجازی برگزار شد می‌توان نمره خوبی به روند برگزاری جشنواره داد.

وی سطح علمی این دوره از جشنواره را بسیار خوب و حتی فراتر از سطح علمی دوره‌های حضوری توصیف کرد و گفت: در مقایسه با سال گذشته سطح علمی جشنواره بسیار بالاتر بود.

این فعال قرآنی در ادامه بر ضرورت افزایش منابع و بخش‌های این جشنواره تأکید کرد و افزود: برای اینکه جشنواره پویایی بیشتری داشته باشد باید شرایطی ایجاد شود تا تعداد بخش‌های جشنواره اضافه شود. وقتی تنوع حوزه‌ها بیشتر شود قطعا رغبت بیشتری برای شرکت در جشنواره ایجاد می‌شود. همچنین با افزایش بخش‌های مسابقه باید منابع مطالعاتی نیز افزایش یابد و فقط به چند منبع خلاصه نشود.

فلاحی در پایان گفت: یکی از نکاتی که باید به آن توجه بیشتری شود میزان و نحوه اهدای جوایز است. شرکت‌کنندگان برای شرکت در جشنواره انگیزه می‌خواهند و میزان جوایز یکی از مواردی است که در ایجاد انگیزه اثرگذار است. به هرحال همه افرادی که در این جشنواره شرکت می‌کنند وقت و انرژی می‌گذارند و دوست دارند در پایان نتیجه بخشی از زحمات خود را در قالب جوایز ببینند، بنابراین اگر این جوایز درخور جشنواره باشد قطعا انگیزه بیشتری برای شرکت در جشنواره ایجاد می‌شود.

انتهای پیام