صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۹۰۹۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروزه با توجه به اینکه با مسائل اقتصادی مواجه هستیم، همین امر باعث شده که فقط به حل آنها بپردازیم و از چند سال آینده کشور غافل شویم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مالک رحمتی، قائم‌ مقام تولیت آستان قدس رضوی، امروز 31 خردادماه، در آئین افتتاح «کنگره بین‌المللی امام رضا(ع)، اقتصاد، اشتغال و تولید» که در محل دانشگاه‌ بین‌المللی امام‌رضا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه مبارک، اظهار کرد: مردم از امام رضا(ع) انتظار دارند و انتظارات آن‌ها شامل محرومیت‌زدایی، اقدامات فرهنگی و اقدامات علمی است. اگر اوصاف و ویژگی‌های ایشان را تبیین کنیم، قطعاً در رأس این ویژگی‌ها، ویژگی علمی ایشان جلوه‌گری می‌کند و لذا این انتظار مردم انتظاری به حق و این نشست نیز نشستی به هنگام بوده است.

وی ادامه داد: اما وجه تمایزی که در این میان وجود دارد این است که بسیاری از دانشگاه‌ها می‌توانند از این دست کنگره‌ها برگزار کنند، اما تنها مکانی که اضلاع کامل را برخوردار است و صرفا تئوری‌پردازی انجام نمی‌دهد، آستان قدس رضوی است. اگر در این همایش‌ها در زمینه اقتصاد، اشتغال و تولید، به یک راهکار علمی برسیم، باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به وجه تمایز مجموعه آستان قدس رضوی در مقایسه با سایر مجموعه‌ها، بیان کرد: اگر بخواهم به حسن‌های آستان قدس رضوی اشاره کنیم باید بگوییم که دانشگاه بین‌المللی امام‌‏رضا(ع)، از سازمان اقتصادی و شرکتی برخوردار است و از این‌رو می‌تواند با استفاده از این ظرفیت‌ها، به همه این تئوری‌ها جامه عمل بپوشاند. اما انتظاری که داریم این است که در کنار نگاه ملی و بین‌المللی به مجموعه‌های آستان قدس رضوی، طرح‌هایی که تدوین می‌شود نیز مورد استفاده قرار گیرد.

چالش اقتصادی؛ اساسی‌ترین چالش دهه‌های آینده

رحمتی به چالش‌های پیش‌رو در کشور اشاره و بیان کرد: در دهه پیش‌رو، با دو چالش جدی مواجه هستیم، یکی از این چالش‌ها، اقتصاد است که نزدیک به یک دهه با آن درگیر هستیم و مقام معظم رهبری نیز با عناوین و مصادیق مختلف این چالش‌ را هشدار داده‌اند و به‌دنبال رفع این مانع هستند و این موضوع نشان‌‌دهنده آن است که مسائل اقتصادی در کشور ما ام‌المسائل بوده و هنوز پس از چند سال این مسئله برطرف نشده است.

وی اضافه کرد: یکی از موانعی که باعث می‌شود این چالش حل نشود، نبود یک نگاه علمی کامل، مشخص، کارشناسی شده و پایدار است و ما نمی‌دانیم که این اقتصاد اسلامی که ما به دنبال آن هستیم و آن اقتصاد مقاومتی که مدام از آن صحبت می‌کنیم، چه زمانی محقق خواهد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: آنچه که اقتصاد کشور را مدیریت می‌کند، جریان نفوذ در جریان اقتصادی است و این در حالی است که در حال حاضر نیز ما اقتصاد اسلامی را در جریان اقتصادی کشور مشاهده نمی‌کنیم.

رحمتی بیان کرد: همیشه از اقتصاد اسلامی و اقتصاد از منظر سیره‌ رضوی سخن به میان می‌آید، اما این در حالی است که نتوانسته‌ایم این مباحث را تبدیل به یک گفتمان کنیم که این نشست‌ها و این اضلاع با ترکیب دولت، مجلس و نخبگان یکی از کارهایی است که می‌توان انجام داد و همواره در دولت جدید باید به این موضوع توجه جدی شده و برای برطرف شدن آن تلاش شود.

وی اظهار کرد: اگر به این نکته برسیم که می‌توانیم اقتصاد خود را دورن‌زا و عدالت‌محور کنیم و به‌نوعی به اقتصاد خود استقلال ببخشیم، در این صورت موفق خواهیم شد و این نشست‌ها نیز کمک می‌کند که ادبیات گفتمانی را توسعه دهیم و تبیین، ترویج و تثبیت کنیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: کشورهای همسایه که الگوی آن‌ها جمهوری اسلامی است، از ما نسخه نجات اقتصادی می‌خواهند و دشمن مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز، مسئله اقتصاد را نشانه گرفته، نقطه‌زنی را پیدا کرده و بر همین اساس است که می‌داند ما در چه نقطه‌ای مدیریت ضعیفی داریم. در این میان وظیفه مدیران کشور است که طراحی‌های خوبی را در این راستا انجام دهند و آستان قدس رضوی نیز وظیفه خود می‌داند که مقابله هوشمندانه‌ای در این زمینه داشته باشد.

تولید؛ ستون فقرات این اقتصاد مقاومتی

رحمتی تأکید کرد: از این‌رو ما باید در این نشست‌ها بتوانیم اقتصاد اسلامی که در ذیل آن اقتصاد مقاومتی قرار دارد، نسخه نجات کشور است و همواره مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید دارند را عملیاتی کنیم و در این راستا به یک نسخه عملیاتی جامع و مانع برسیم تا با این نسخه جامع و مانع حرف جدیدی را در اقتصاد دنیا داشته باشیم. همچنین از طرفی ستون فقرات این اقتصاد مقاومتی، تولید است، اگر این تولید راه‌اندازی شود، به‌دنبال آن اشتغال و مسئله بیکاری نیز حل خواهد شد.

وی اظهار کرد: اما با توجه به اینکه چالش‌ اقتصادی تولید را تاکنون نتوانستیم حل کنیم، به‌دنبال آن مشکل بزرگ‌تری هم در آینده خواهیم داشت که نمی‌توانیم از شکل‌گیری آن جلوگیری کنیم و آن مسئله جمعیت است. اگر نتوانیم اقتصاد را به درستی مهندسی کنیم، با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم و دیگران نیز بر این باور می‌شوند که این کشور برای 80 میلیون نفر کافی است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: امروزه بحث جمعیت، رابطه مستقیمی با بحث اقتصاد دارد و اگر اقتصاد به‌درستی مدیریت نشود، جمعیتی هم رشد نخواهد کرد و ما پس از دو دهه تبدیل به یک کشور پیر خواهیم شد و این موضوع وظیفه ما را در مجموعه آستان قدس رضوی دو برابر می‌کند که ما به اقتصاد یک نگاه جدی داشته باشیم تا به‌نوعی بتوانیم جمعیت را رشد دهیم.

رحمتی تصریح کرد: اشکالی که در جامعه با آن روبرو هستیم، این است که همه رویکرد ما به حل مسائل اقتصادی سوق پیدا کرده که این بزرگ‌ترین آفت است. در حقیقت ما در مسئله اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستیم و حتما باید برای حل مسئله اقتصادی راه‌حل داشته باشیم، اما نباید از آینده‌پژوهی نیز غافل شویم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه با مشکلات اقتصادی بسیاری در جامعه مواجه هستیم، همین امر باعث شده که نتوانیم در بحث اقتصاد مقاومتی 10 سال و یا 20 سال آینده را ببینیم و مدام به مسائل جاری پرداخته می‌شود، ما نیز در این نشست‌ها نسبت به حل مسئله تأکید داریم، اما این انتظار حداقلی ما حل مسائل روز اقتصادی است و مجموعه اقتصادی آستان قدس رضوی نیز فعالیت خود را در چارچوب اقتصاد مقاومتی می‌داند و همواره محور فعالیت‌های خود را بر روی تولید بنا کرده است.

انتهای پیام