صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۲۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

در روایت‌ها آمده است خداوند در این روز زمین را گسترانید و هر ساله در چنین روزی درهای رحمت خویش را گشوده و بندگان را مشمول رحمت لایزال خویش قرار می‌دهد.

در روایت‌ها آمده است خداوند در این روز زمین را گسترانید و هر ساله در چنین روزی درهای رحمت خویش را گشوده و بندگان را مشمول رحمت لایزال خویش قرار می‌دهد. خداوندی که همه عشق است و شور و از هر فرصتی برای عشق‌ورزی به بندگانش استفاده می‌کند.

ثواب اعمال این روز را معادل ثواب عبادات 70 سال شمرده‌اند و برای آن اعمال مختلفی ذکر کرده‌اند تا هر کسی به سهم وسع و ظرف وجودی خویش بتواند از رحمت الهی بهره‌مند شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا فارس، به تبیین چرایی اهمیت روز دحوالارض پرداخت و گفت: توجه به روز دحوالارض و اهمیت آن می‌تواند ما را متذکر به ارزش کعبه کند.

وی افزود: مسئله مهم در روز دحوالارض پیدایش زمین است که در روایات آمده است آب همه جا را گرفته بود، خداوند بادها را امر فرمود که این آب‌ها را بهم بزنند و موجی پدید آمد، سپس از موج کف پدید آمد و خداوند آن‌ها را در محل کعبه جمع کرد و آن را کوهی از کف قرار داد و از زیر آن زمین را گستراند، یعنی گسترش زمین از زیر کعبه شروع شد.

رصاف با بیان اینکه این‌ها اهتمام به کعبه و توجه خاص به آن است و دحوالارض هم به همین جهت است که اهمیت دارد، گفت: روز 25 ذی‌القعده روز دحوالارض است که در نزدیکی ایام ذی‌الحجه و موسم حج قرار دارد و حضرت رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) به عبادت و صوم در این روز سفارش بسیار کرده‌اند.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: راوی می‌گوید در روز 25 ذی‌القعده حضرت رضا(ع) فرمودند روزه بگیرید، این روز همان روزی است که رحمت در آن گسترانیده شده و زمین در این روز پهن شده است.

وی با اشاره به برخی از اعمال این روز گفت: توجه به زیارت حضرت رضا(ع) در این روز و همچنین دعایی که در این روز وارد شده است و استغفار از جمله اعمالی است که سفارش شده است ضمن اینکه باید بدانیم دحوالارض با محوریت کعبه است و زمین از آنجا گسترش پیدا کرده است و این‌ها می‌تواند در روال زندگی ما تأثیر بگذارد و اگر از این نکات بهره‌‎مند باشیم، مجموع این نکات می‌تواند انسان را در مسیر پیشرفت و موفقیت کمک کند.

رصاف با یادآوری اینکه در روایت‌ها آمده است که حضرت ابراهیم(ع) و حضرت عیسی(ع) به دنیا آمده‌اند و همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) معرفی شده است، گفت: روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایتی آمده است که روزه‌اش مثل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت بسر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود و هر چه در میان آسمان و زمین وجود دارد برای کسی که در این روز روزه‌دار باشد استغفار می‌کنند.

وی به نمازی که در این روز سفارش شده است نیز اشاره کرد و گفت: این نماز دو رکعت است در وقت چاشت در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره و الشمس بخواند و بعد از سلام نماز بخواند لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ پس دعا کند و بخواند یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَام.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه همچنین قرائت دعای اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ... مفاتیح‌الجنان هم در این روز سفارش شده است، گفت: در این روز ذکر خداوند هم سفارش شده است البته معنای ذکر، فقط گفتن الفاظ و اوراد و نام‌های خداوند نیست. بهترین نوع ذکر خدا، به یاد خدا بودن و او را بر اعمال و گفتار و کردار خویش ناظر دانستن است.

وی احیا و شب زنده‌داری و انجام غسل مستحبی و زیارت امام رضا(ع) را از دیگر اعمال این روز برشمرد و گفت: میر داماد در رساله اربعه ایام خود در بیان اعمال روز دحوالارض قرائت زیارت امام رضا(ع) را از افضل اعمال مستحبه دانسته است.

انتهای پیام