صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۲۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
ابهری در گفت‌وگو با ایکنا:

یک آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: در کشور ما هیچ گونه آموزشی در خصوص صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب به مردم ارائه نشده است و اگر الگوی مصرف درست به آنها ارائه شود، می‌تواند چاره‌ساز بحران آب باشد.

مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: آب به‌عنوان حیاتی‌ترین عنصر خلقت که زنده بودن بسیاری از جانداران و گیاهان به آن وابسته است، امروز به‌عنوان یک چالش جدی فرا روی همه مردم قرار دارد. در تمام دنیا، درباره کم‌آبی فرهنگ‌سازی می‌شود و ما نیز در کشورمان به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و بیابانی که قسمت اعظم ایران را تشکیل می‌دهد، همواره چشم به آسمان داریم تا بارش‌های آسمانی این نیاز حیاتی و اساسی ما را پوشش دهد. متأسفانه در چند سال اخیر، به‌دلیل فقدان مدیریت صحیح و سیاست‌گذاری‌های دقیق و علمی، بحران آب به‌صورت جدی خودنمایی کرده است.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: ساختن سدهای بی‌حساب و کتاب و عدم مهار آب‌های سطحی و آبخیزداری به‌صورت علمی باعث شده است که کمبود آب تهدیدی جدی برای کشور ما باشد، حتی بیم آن می‌رود که برای تأمین آب آشامیدنی دچار بحران شویم. به همین دلیل است که رئیس‌جمهور کشور همسایه می‌گوید در برابر هر بشکه آب باید یک بشکه نفت به ما بدهید، یعنی ارزش حیاتی آب برای آنها شناخته شده است و ارزش مادی آن را نیز مشخص کرده‌اند.

این آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما هر روز بیش از پیش بحران آب را لمس می‌کند، باید فرهنگ‌سازی برای صرفه‌جویی در مصرف آب به‌عنوان یک آموزش اصلی و اساسی از مدارس، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و مراکز دولتی و خصوصی آغاز شود. البته تا حدودی برخی از مردم حق دارند که بحران آب را جدی تلقی نکنند، چون وقتی می‌بینند استخر خانه‌های شمال شهر تهران و شهرهای بزرگ روزی یک تا دو مرتبه پر و خالی می‌شوند، در مقابل چند لیتر آب مصرفی و آشامیدنی خود دیگر نیازی به صرفه‌جویی یا مدیریت دقیق و اقتصادی نمی‌بینند. بنابراین، اگر قرار است در خصوص صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب برنامه‌ریزی صورت گیرد، ابتدا باید استخرهای خانه‌های چند هزار متری تعطیل شود و از طرف دیگر، شهرداری‌ها باید درباره آبیاری چمن‌ها تجدیدنظر کنند، چون بیشترین میزان آب را همین چمن‌زارها مصرف می‌کنند.

ابهری ادامه داد: آب آشامیدنی، کشاورزی و آب برای تولید برق باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که مردم در این خصوص برخورد مسئولانه داشته باشند و خطر را جدی بگیرند، وگرنه با انتشار چند آگهی، پوستر و تبلیغات نمی‌توان این چالش بزرگ را مهار کرد. صدا و سیما باید به‌صورت شبانه‌روزی و مستمر، خطر کمبود آب را گوشزد کند، کودکان باید از سنین پیش از دبستان با مصرف منطقی آب آشنا شوند و خانواده‌ها برای شست‌وشو و پاکیزگی خانه‌های خود باید این نکته را در نظر داشته باشند که برخی از شهرهای کشور برای تأمین آب آشامیدنی دچار مشکلات متعددی هستند، به‌گونه‌ای که بچه‌ها برای اینکه از نهر آب بیاورند، طعمه گاندوها می‌شوند. بنابراین، مردم باید خطر را به‌صورت جدی احساس کنند و دولت نیز در این خصوص باید از ظرفیت تشکل‌های غیردولتی استفاده کند.

وی با بیان اینکه آن‌طور که باید و شاید درباره بحران آب اطلاع‌رسانی نشده و فقط به انتشار چند پوستر و تأکید بر اینکه آب مایه حیات است، اکتفا شده و هیچ آموزشی در خصوص مدیریت مصرف آب وجود ندارد، اظهار کرد: باید به اقدامات کشورهایی مثل انگلستان و سوئد که معدن آب محسوب می‌شوند، نگاه کرد تا متوجه شد چگونه تبلیغ می‌کنند و آموزش می‌دهند. من 40 سال است در ایران زندگی می‌کنم، ولی هیچ نوع آموزشی در این خصوص نه دیده و نه شنیده‌ام و می‌توان گفت فقط یک درصد از مردم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند.

این رفتارشناس اجتماعی تصریح کرد: اگر الگوی مصرف درست به مردم ارائه و نشان داده شود، می‌تواند چاره‌ساز بحران آب باشد، مثلاً در انگلستان برای شستن ظرف‌ها، سینک را پر از کف می‌کنند و ظرف‌ها را داخل آن می‌شویند و با حوله خشک می‌کنند، ولی روش شستن ظرف در کشور ما که برای آبکشی ظروف شیر آب باز می‌ماند، میزان زیادی از آب را هدر می‌دهد. در واقع، سبک زندگی ما بر مبنای اسراف و ریخت‌وپاش پایه‌گذاری شده است.

انتهای پیام