وی با اشاره به شرایط فرهنگی و سیاسی خاص جامعه زمان امام جواد(ع) که طرفداران ائمه(ع) گسترش پیدا کرده و علما و محدثین بزرگ در میان طرفداران ائمه(ع) بودند، ادامه داد: در چنین فضایی پذیرش امامت یک امام کم سن و سال با شبهاتی در ذهن برخی افراد روبرو بود که خود امام جواد(ع) پاسخهایی به این شبهات ارائه کردند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به پاسخ امام جواد(ع) به عمار ساباطی، افزود: ایشان فرمودند که احتجاج خداوند با مردم هر زمان و مکانی متفاوت است و همانطور که انبیاء(ع) را برای هر قومی در سنین مختلف مانند حضرت موسی(ع) که در اوج بلوغ و رشد و حضرت عیسی(ع) که در گهواره به نبوت مبعوث کرده است امامت هم ممکن است در سنین کودکی به فردی داده شود.
وی با بیان اینکه نبوت و امامت مانند پادشاهی نیست که برای پادشاه کودک نائبالسلطنه تعیین کنند، گفت: امام و نبی از همان لحظه به امامت رسیدن تمام مقامات و شئون امامت را داراست؛ بنابراین اگر خداوند نبوت را در کودکی به حضرت یحیی(ع) و در گهواره به حضرت عیسی(ع) داده است آنها در همان سن واقعا نبی بودند.
میرباقری بیان کرد: امام جواد(ع) در استدلالی دیگر با اشاره به آیه ۱۰۸ سوره یوسف فرمودند که مراد از کسی که خداوند در این آیه هم درجه پیامبر(ص) قرار داده است، امیرالمؤمنین(ع) بودند در حالی که در آن زمان در سن ۹ سالگی قرار داشتند و حتی پیامبر(ص) در غار حرا که جبرئیل بر ایشان نازل میشد به امیرالمؤمنین(ع) در همان سن کودکی فرمودند که تو آنچه را که من میبینم میبینی و آنچه را که من میدانم نیز میدانی.
وی سرشت ائمه(ع) را سرشت ممتازی دانست و تصریح کرد: نور خلقت پیامبر(ص) قبل از خلقت عوالم آفریده شد و چگونگی تنزل این خوالق در عوالم پایین در روایات بیان شده است و همچنین یک دسته از روایات کیفیت تولد ائمه(ع) را بیان کردهاند و برای مثال در روایتی در کتاب بصائر الدرجات در ذیل سوره قدر آمده است که امام همین که از مادر متولد میشود دستهایش را به زمین میگذارد و سر را به بالا میگیرد و به ندای آسمانی گوش فرا میدهد و منادی از باطن عرش او را صدا میزند که من تو را برگزیدم و تو را ظرف علوم و معارف خودم قرار دادم و پیروانت را سعادتمند و مخالفانت را عذاب خواهم کرد و وقتی امام این تمجید الهی را گوش میدهد آیه ۱۸ سوره آل عمران را تلاوت و به مقامات الهی اقرار میکند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خدای متعال تمام علوم اولین و آخرین را به محض تولد به امام عطا میکند، اضافه کرد: امام تازه متولد شده اگرچه علم الهی را دارد ولی امام صامت است و وقتی امام قبل از او از دنیا رفت آنگاه این مقام به فعلیت میرسد و در شب قدر کلمه روح بر او نازل میشود.
وی با تأکید بر اینکه امام جواد(ع) اولین امامی است که خداوند امامت و کلمه روح را در سن کودکی به ایشان داد، اظهار کرد: وظیفه امام جواد(ع) در همان سن کودکی امتسازی و هدایت امت بود و ایشان بهگونهای شیعه را هدایت و رهبری کردند که در جامعه شیعه هیچ انشعابی بعد از ایشان اتفاق نیفتاد و تمام شاگردان برجسته امام رضا(ع) امامت امام جواد(ع) را قبول کردند و تردیدی در امامت ایشان نکردند.
انتهای پیام