صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۳۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶

طرح «یکپارچه‌سازی خط بریل کُردی» با محوریت دانشگاه کردستان شامگاه گذشته، 19 تیرماه طی مراسمی به صورت آنلاین در کردستان رونمایی شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، نصرالله ابراهیمی، مشاور امور معلولین استاندار کردستان در مراسم رونمایی از طرح «یکپارچه‌سازی خط بریل کُردی» که با حضور علاقه‌مندان و پژوهشگران زبان کُردی در داخل و خارج از کشور شامگاه گذشته، 19 تیرماه به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به اینکه دسترسی‌پذیری و مناسب‌سازی دو واژه مورد تأکید در قانون حمایت از حقوق معلولان بوده است، اظهار کرد: در این راستا با همکاری دانشگاه کردستان، استانداری کردستان و اداره کل بهزیستی استان خط بریل کُردی طراحی شد.

وی افزود: این خط برای تمامی لهجه‌های کوردی (۴ لهجه) کارایی دارد، خلاصه‌نویسی در آن رعایت شده و علامت‌های آن برای راست چین و چپ چین کاربرد دارد.

مشاور امور معلولین استاندار کردستان به اهمیت اجرای این طرح اشاره و بیان کرد: خط بریل کُردی هم زمینه دسترسی و بهره‌گیری نابینایان به کُتب مشاهیر بزرگان زبان کُردی را فراهم می‌کند و هم این فرصت را برای آنها مهیا می‌کند تا بدون وابستگی به دیگران، آثار خود به زبان کُردی مکتوب کنند.

وی ادامه داد: کارگروهی در دل پژوهشکده کردستان‌شناسی با حضور افرادی آشنا به زبان‌های مختلف دنیا و همچنین افراد آشنا به امور نابینایان تشکیل شد و طی ۲ سال تلاش و همکاری، موفق به طراحی این خط شدند.

ابراهیمی با اشاره به محوریت قراردادن دانشگاه کردستان در این طرح اشاره و اظهار کرد: جایگاه و اعتبار علمی این دانشگاه و اینکه دانشگاه کردستان تنها مرکز علمی تدریس و ترویج زبان کُردی در سطح عالی بوده و همین امور دلیل بر محوریت قرار دادن دانشگاه کردستان بوده است.

وی با اعلام اینکه کردستان جزو معدودترین استان‌هایی است که استاندار، فرمانداران و تعدادی دیگر از مدیران، مشاور امور معلولین دارند،یادآور شد: در این راستا از حمایت‌ها و پیگیری‌های استاندار و مدیرکل حوزه ایشان در اجرای طرح یکپارچه سازی خط بریل کُردی تقدیر و تشکر کرد.

گفتنی است؛ به گفته اعضای علمی این کارگروه، طرح یکپارچه‌سازی خط بریل کُردی به زودی به عنوان مقاله JCR چاپ خواهد شد، که این امر نشان دهنده بالا بودن جنبه علمی این طرح است.

انتهای پیام