صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۵۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
حجت‌الاسلام حسناتی:

امام‌جمعه نجف‌آباد با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت موجب وحدت، اخلاص، گذشت، تدبیر و هوشیاری می‌شود، گفت: اینها همان شاخص‌هایی است که در هشت سال دفاع مقدس شاهد آن بودیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی حسناتی، امام‌جمعه نجف‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره سابقه مبارزاتی مردم این شهر در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اظهار کرد: نجف‌آباد از بدو تأسیس یک شهر علمی، فرهنگی و هنری بود که بیش از چهار قرن پیش به دست شیخ بهایی تأسیس شد و مردمان آن از همان ابتدا فرهنگ‌دوست و اهل علم و هنر بودند. مقام معظم رهبری که به‌واسطه جد مادری اهل نجف‌آباد هستند، درباره مردم این شهر می‌فرمایند: «کمتر جایی را در کشور دیده و سراغ دارم که اقشار مختلف مردم آن به نهضت امام(ره) پیوسته باشند.» در سال 1342 که قیام 15 خرداد آغاز شد، مردم نجف‌آباد در این نهضت پیشتاز بودند و طبعاً تمام اقشار مردم این شهر اعم از علما، جوانان، دانشجویان و ... نقش ویژه‌ای در حمایت از نهضت امام(ره) ایفا کردند.

وی افزود: مردم نجف‌آباد در جریان پیروزی انقلاب شهدای زیادی تقدیم کردند و رژیم طاغوت نسبت به این شهر حساسیت خاصی داشت. عوامل این رژیم در جریان مبارزات به‌ دلیل نگرانی از بابت مبارز و انقلابی بودن مردم نجف‌آباد، بازار و خانه علما، پزشکان متعهد و انقلابیون این شهر را به آتش کشیدند. در دوران دفاع مقدس نیز مردم نجف‌آباد احساس می‌کردند انقلاب دستاورد عظیمی است که با زحمات و خون و ایثار و مجاهدت مجموعه علما و بزرگان به دست آمده و باید حفظ شود، لذا در عرصه دفاع مقدس نیز بیشترین حضور را داشتند و حتی لشکر 8 نجف اشرف را تأسیس کردند. همچنین جهاد سازندگی نجف‌آباد بیش از برخی استان‌ها در دفاع مقدس نیرو داشت و به لحاظ تقدیم شهید و کار و تلاش در جبهه، رتبه اول را در میان مراکز جهاد سازندگی کشور داراست. مردم نجف‌آباد حدود دو هزار و 500 شهید و 88 سردار شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم کردند.

نقش شهید محمد منتظری در انقلاب

امام‌جمعه نجف‌آباد اضافه کرد: بزرگانی مثل شهید محمد منتظری که شهید بین‌الملل اسلام لقب گرفته، نماینده مردم نجف‌آباد بود که در حزب جمهوری اسلامی در کنار شهید بهشتی و یاران ایشان به شهادت رسید. این مرد بزرگ نقش بزرگی در عصر انقلاب داشت، به‌خصوص در جهان اسلام. وی قبل از انقلاب مبارز بود، چند بار زندانی شد و هر بار بعد از آزادی به مبارزات خود ادامه می‌داد. ساواک به دنبال دستگیری و اعدامش بود، ولی وی در نجف اشرف به امام خمینی(ره) پیوست. شهید محمد منتظری در بسیاری از نقاط دنیا حرکت‌های مبارزاتی و مردمی را دنبال می‌کرد و به همین دلیل، با نهضت‌های آزادی‌بخش سراسر جهان مرتبط بود. با پیروزی انقلاب، تعدادی از فعالان این نهضت‌ها همراه وی به ایران آمدند و ریشه جامعةالمصطفی‌العالمیه به شهید محمد منتظری برمی‌گردد که باعث شد افراد از کشورهای مختلف به قصد آشنایی با انقلاب و تشیع، به ایران بیایند. به همین دلیل، در نجف‌آباد مجموعه‌ای به نام مدرسه خاتم‌الانبیا تشکیل شد، تا به این افراد زبان فارسی را آموزش دهند و بیش از 400 نفر از این مدرسه فارغ‌التحصیل شدند و درس و بحث را ادامه دادند. امروز اگر می‌بینیم که در سراسر دنیا آشنایی با تشیع گسترش یافته است، ریشه آن به افرادی مثل شهید محمد منتظری و مرحوم آشیخ حسن ابراهیمی برمی‌گردد که اهل نجف‌آباد بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسناتی ادامه داد: در زمان جنگ، مردم نجف‌آباد در نماز جمعه دو کیسه برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به دست می‌گرفتند؛ یکی برای جبهه‌های جنگ و دیگری به‌منظور ساختن حوزه علمیه برای طلاب غیرایرانی. در واقع، هم جوانان خود را تقدیم انقلاب می‌کردند و در پشت جبهه مشغول خدمت‌رسانی بودند و هم اعتقاد داشتند چشم‌انداز این نظام این است که انقلاب باید به سراسر جهان صادر شود. به همین دلیل، به طلاب غیرایرانی کمک می‌کردند و آنها را مانند فرزندان خود در آغوش می‌گرفتند. به لطف خدا، کار ادامه یافته و تاکنون نیز مردم به‌طور جدی در صحنه بوده‌اند.

وی درباره جزئیات مربوط به طرح انتخاب نجف‌آباد به‌عنوان پایتخت ایثار و شهادت، گفت: باید کمر همت ببندیم تا گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، عملیاتی شود. عمده گام دوم انقلاب و زیربنای آن، مباحث و مسائل فرهنگی است. اگر مباحث اقتصادی هم مطرح بوده و بسیار مهم است، ولی زیربنا بودن فرهنگ و مظلومیت این بخش امری مهم به‌شمار می‌رود که باید به آن توجه کرد. اگر بخواهیم درباره مباحث فرهنگی کار کنیم، عمده‌ترین اقدام این است که به گذشته نگاه کرده و ببینیم چه نوع فرهنگی موفق بوده و ما را در مشکلات و معضلات پیش برده است. در واقع، این فرهنگ ایثار و شهادت بوده که وحدت و انسجام ایجاد می‌کند و باعث اخلاص، گذشت، تدبیر و هوشیاری می‌شود، یعنی همان شاخص‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس شاهد آن بودیم. این فرهنگ جواب داد و باعث پیروزی ما در مقابل مستکبران عالم شد، لذا به قول شهید سلیمانی، اگر در پیروی از شهدا صادق بوده و خواهان کسب مقام شهادت باشیم، باید شهداگونه زندگی کنیم که راه آن، همین فرهنگ ایثار و شهادت است. بنابراین، اصل فلسفه این کار این بود که طبق اقتضای زمان و نیاز اکنون  یعنی شهداگونه بودن سبک زندگی مردم، باید کاری را که شهدا انجام دادند، زنده کنیم و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست.

امام‌جمعه نجف‌آباد بیان کرد: اکنون رایج است که در حوزه‌ها و موضوعات مختلف، یک شهر را به‌صورت نمادین به‌عنوان پایتخت در آن زمینه معرفی می‌کنند، مثل پایتخت گل یا پایتخت نهج‌البلاغه. این عنوانی نمادین است و معونه‌ای هم برای کشور ندارد، ولی عنوانی است که می‌تواند ارزش‌ها را مطرح کند و زنده نگه دارد و باعث ایجاد انسجام شود، به همین دلیل، پیشینه شهر نجف‌آباد بررسی و مشخص شد این شهر دارایی‌های بسیار زیادی دارد که آن را برجسته می‌کند. مقام معظم رهبری هم در سفر سال 1380 به اصفهان و از جمله نجف‌آباد و هم در دیدارهایی که با مردم شهر داشته‌اند، نکات برجسته‌ای درباره این شهر بیان کردند و واقعاً شناخت دقیقی از نجف‌آباد دارند. در بیانات ایشان، نجف‌آباد به‌عنوان شهر ایمان، ایثار، جهاد و شهادت، عالمان بزرگ، مردان و زنان در صحنه و تعابیر بلند دیگر معرفی شده است. آمار و ارقام نیز حاکی از این بود که این شهرستان به‌تنهایی بیشتر از برخی استان‌ها شهید، جانباز، آزاده و ایثارگر تقدیم کرده و این موضوع مطرح شد که چرا موضوع ایثار و شهادت عنوان پایتختی پیدا نکند؟ البته معنای این کار این نیست که بخواهیم با بالیدن به این شهرستان، نوعی رقابت ناسالم ایجاد کنیم.

پیگیری مباحث گام دوم انقلاب

وی افزود: زمانی در خدمت مقام معظم رهبری بودیم و ایشان بعد از بیان ویژگی‌های این شهرستان، از ما خواستند که راه ایثار و جهاد در ابعاد مختلف را ادامه دهیم، بنابراین به ذهن‌مان رسید که با حفظ حرمت و احترام سایر شهرستان‌ها و استان‌ها، چون شهرستان نجف‌آباد ویژگی‌های خاصی دارد که شاید منحصربه‌فرد باشد، ما را موظف کرد که فرهنگ ایثار و شهادت را گسترش دهیم و برای نهادینه کردن آن تلاش کنیم. تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حال حاضر نیز این است که فرهنگ ایثار و شهادت نهادینه شود. یکی از راه‌های آن هم این بود که پایتختی ایثار و شهادت مطرح شود که به تبع آن، طرح‌ها و برنامه‌هایی غنی پیش‌بینی شده و می‌تواند الگویی برای شهرهای دیگر نیز باشد. امروز جهاد اصلی و ضروری ما، تداوم راه شهدا و پیگیری مباحث گام دوم انقلاب است که همه باید برای آن تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسناتی تصریح کرد: طرح انتخاب نجف‌آباد به‌عنوان پایتخت ایثار و شهادت در شورای فرهنگ عمومی شهرستان و استان تصویب شده است و در اولین فرصتی که در دستورکار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گیرد، نتیجه نهایی آن مشخص می‌شود، ولی چه این طرح به نتیجه برسد و چه نرسد، فکر می‌کنیم نفس مطرح شدن این فکر و فرهنگ و اینکه مجموعه ارگان‌ها و دستگاه‌ها و به‌ویژه مردم به میدان آمده و فرهنگ ایثار و شهادت، جهاد، اخلاص، گذشت و قناعت را زنده نگه دارند، ما به هدف خود رسیده‌ایم و قصد ما بیشتر این است که در سایه این عنوان، روحیه ایثار و شهادت و مجاهدت در بخش‌های مختلف تداوم پیدا کند و کمرنگ نشود.

وی ادامه داد: این طرح قطعاً می‌تواند بهترین دستاورد فرهنگی را داشته باشد و با توجه به اینکه تاریخ چراغ راه آینده است، می‌تواند نسل جوان را که بعضاً گرفتار سردرگمی و بی‌هویتی است، نجات دهد. اگر این طرح تصویب شود، قطعاً در شهرستان آثار و برکاتی خواهد داشت و برای استان اصفهان و کل کشور نوید رشد و برون‌رفت از مشکلات خواهد بود و به‌ویژه می‌تواند روحیه جهادی را در بخش اقتصادی نیز به منصه ظهور برساند.

امام‌جمعه نجف‌آباد با بیان اینکه عمده‌ترین راه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، اعتقاد مردم است، گفت: اگر مردم باور کنند که فرهنگ ایثار و شهادت واقعاً حلال مشکلات است و همه مشکلات از جایی ناشی می‌شود که ایثار وجود ندارد، منفعت‌طلبی و بی‌عدالتی حاکم است و حقوق افراد تضییع می‌شود، آن وقت است که همه سرمایه و دارایی خود را به میدان می‌آورند و عدالت در سایه این فرهنگ به منصه ظهور می‌رسد.

وی اظهار کرد: یاد شهدا باید زنده نگه داشته شود و جوانان در قالب محله‌های مسجدمحور به میدان بیایند و شهدا را الگوی زندگی خود قرار دهند. در دوران دفاع مقدس واقعاً به جوانان و نوجوانان میدان داده می‌شد و فرماندهان جنگ همگی جوان بودند که به میدان آمدند، بنابراین چرا در حوزه‌های مختلف به جوانان میدان ندهیم؟ اگر فرهنگ ایثار و شهادت را باور کنیم، نسل جوان امید پیدا می‌کند و به میدان می‌آید و معضلات اجتماعی نیز که ریشه همه آنها به بی‌هویتی برمی‌گردد، به‌تدریج رفع می‌شود.  این شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت است که به ما هویت می‌بخشد و باید آن را باور کرد. صدا و سیما، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مجموعه‌های فرهنگی نقش جدی در رشد و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت دارند و خانواده‌ها علاوه بر اینکه در این زمینه مسئول هستند، بیشترین بهره را از نهادینه شدن این فرهنگ می‌برند، چون باعث می‌شود بسیاری از معضلات از جامعه رخت بربندد.

انتهای پیام