صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۶۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱

تنها نسخه خطی در کشور با عنوان «کشف المهم» در موضوع غدیر خم در مرکز علمی‌ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، سیدرضا صداقت حسینی، کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی  در خصوص معرفی کتاب خطی «كشف المهم فی طريق خبر غدير خم» موجود در گنجینه رضوی اثر سید هاشم حسینی بحرانی اظهار کرد: این نسخه تنها نسخه خطی در موضوع غدیرخم است که در گنجینه رضوی وجود دارد.

وی  به معرفی اثر پرداخت و گفت: این کتاب به زبان عربی و در بيان حديث شريف غدير خم در سه باب تألیف شده است که باب اول در خصوص اخباری است که از طریق شیعه امامیه در مورد واقعه غدیر وارد شده و مشتمل بر 36 حدیث همراه با سلسله سند آن است.

صداقت حسینی ادامه داد: باب دوم شامل اخبار و روایاتی است که از طریق اهل سنت در مورد واقعه غدیر رسیده و دارای 88 حدیث همراه با سلسله سند آن است و در نهایت باب سوم شامل نصوص پیامبر (ص) بر ولایت امیرالمؤمنین از طریق شیعه امامیه و حاوی 43 حدیث است.

وی ابراز کرد: مؤلف در این کتاب در صدد اثبات ولایت حضرت علی(ع) از طریق اثبات احتیاج مردم به امام و تواتر حدیث غدیر است.

صداقت حسینی به بیان ویژگی‌های ظاهری این کتاب پرداخت و گفت: این اثر که با عبارت «بسمله، الحمدلله الملك الحق المبين باعث الانبیاء»آغاز و با عبارت «و طلحه و الزبیر و ساقوا ذكر الرواه من الصحابه و غيرهم تمّ الکتاب» پایان می‌یابد، دارای 43 برگ و 24 سطر است و در سال 1101 ذی قعده به خط نسخ کتابت و توسط رضا نایینی در سال 1311 وقف حرم مطهر رضوی شده است.

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی صحت محتوای این اثر و خطی بودن این نسخه را از دلایل ارزش، اهمیت و نفاست آن برشمرد.

 وی تصریح کرد: نسخه رونمایی شده بنابر توضیحات برگ آخر، به رؤیت مؤلف رسیده و توسط علی بن سلیمان بحرانی در حضور وی در دهم جمادی الثانی1102 هجری قمری مقابله و تصحیح شده که این مطلب نشان‌دهنده صحیح‌ بودن محتوای آن است.

صداقت حسینی افزود: این نسخه توسط مرتضی آل شبر موسوی به عنوان نسخ اصل در نظر گرفته شده و بر مبنای آن، این کتاب در سال 1389 در قم توسط انتشارات همای غدیر به چاپ رسیده است.

گفتنی است، سیدهاشم حسینی بحرانی از فقها، محدثین و مفسرین شیعه قرن دوازدهم هجری و از شاگردان فخرالدین طریحی نجفی و استاد شیخ حرعاملی و شیخ حسن بحرانی و صاحب آثار و تألیفات متعددی همانند «البرهان فی تفسیر القرآن»، «معالم الزّلفی»، «مدینة المعاجز» و «تبصرة الولی» است که 41 نسخه خطی از تألیفات و آثار وی در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

انتهای پیام