صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۸۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه حفظ شعائر حسینی، با تأکید بر حفط سلامت مردم، دغدغه است، گفت: باید در کنار عرض ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) به حفظ سلامت شیفتگان سیدالشهدا(ع) توجه کنیم، بنابر این به هیئت‌های مذهبی برای برپایی مراسم عزاداری رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌شود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، 16مردادماه، در نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های ماه محرم و صفر در سال جاری، اظهار کرد: ویژه برنامه‌های ایام محرم امسال شامل دو بخش می‌شود که بخش اول به حوزه تبلیغات و اعزام مبلغ باز می‌گردد، بنابراین با توجه به شرایط کرونایی بحث اعزام مبلغ ادامه دارد که این موضوع در دو قالب فردی و گروهی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم مذهبی مجوز دارد، افزود: تعداد 750 مبلغ و 250 مبلغه برای اعزام در ایام محرم و صفر به مناطق هدف تعیین شده‌اند که البته این ثبت‌نام ادامه دارد، ضمن اینکه 420 روحانی مستقر در مناطق روستایی در این ایام به اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی خواهند پرداخت.

صاحبقرانی ادامه داد: 450 نفر از ائمه جماعات دستگاه‌های اجرایی نیز بحث تبلیغ را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهند داد، همچنین با توجه به اینکه حوزه‌علمیه قوی در خراسان داریم، برای پوشش سایر استان‌ها  نیز اعزام  100مبلغ برای خارج از استان در دستور کار است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اعزام 3470 مبلغ در ایام محرم و صفر، اظهار کرد: در ایام محرم و صفر، تعداد 1500مبلغ برای روضه‌های خانوادگی اعزام داریم.

وی بیان کرد: بحث دوم در خصوص ویژه برنامه‌های محرم و صفر، مرتبط  با هیئت‌های مذهبی است که براساس ماموریت در ستاد ملی مبارزه با کرونا که کمیته عزاداری آن با مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی است و در سال جاری این دستورالعمل‌‎ها با تغییرات لازم مجدد تمدید شد، موظف به انجام آن هستیم.

صاحبقرانی ابراز کرد: در سال جاری نیز بر اساس دستورالعمل‌ها، برگزاری مراسم فارغ از رنگ‌بندی‌ها است، بنابراین در همه وضعیت‌های کرونایی آبی، زرد و قرمز و غیره یک دستورالعمل داریم و براساس رنگ‌بندی مختلف برنامه خاصی، افزایش و یا کاهش نخواهد داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: هیئت‌های مذهبی با اخذ مجوز اجازه برگزاری مراسم در فضای باز و در صورت برگزاری در فضای بسته با رعایت یک چهارم ظرفیت، به‌شرط سقف با ارتفاع 6 متر است که البته توصیه اکید ما برگزاری در فضای باز است.

وی در خصوص بحث دسته‌روی هیئت‌های مذهبی در سال جاری، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته بحث دسته‎روی ممنوع بود، اما در سال جاری دسته‎روی هیئات محلی ایرادی ندارد، اما از شهری به شهر دیگر دسته‎روی ممنوعیت دارد، همچنین استفاده از طبل و سنج به شرط شخصی بودن مانعی ندارد.

صاحبقرانی تصریح کرد: برخی از مراسم مذهبی که باعث ایجاد تجمع شده و سلامت جامعه را به مخاطره می‏اندازد، از جمله قالیشویان، نخل گردانی، مراسم تشت گذاری، برگزاری مراسم شیرخوارگان و مراسماتی از این قبیل ممنوع است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: البته مراسم شیرخوارگان در سال گذشته با تعداد محدود برگزار شد و از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها سایر افراد بهره‏مند شدند، بنابراین برخی از مراسم مذهبی که امکان برگزاری آن از طریق فضای مجازی وجود دارد، بلامانع است.

وی اضافه کرد: با توجه به ممنوعیت برپایی ایستگاه صلواتی این مقوله به نحو دیگر تغییر یافته و با توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به ایستگاه سلامت تبدیل شده است که البته با رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی صورت خواهد گرفت.

صاحبقرانی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی ما در ایام محرم و صفر حفظ شعائر حسینی همراه با حفظ سلامت جامعه است، تصریح کرد: فضاسازی شهری از اهمیت ویژه برخوردار است، تا افراد احساس کنند، وارد ماه محرم شده‌اند، لذا حال و هوای شهر باید در خور تعظیم شعائر محرم باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: 84مرکز در سطح استان برای سیاهپوش کردن فضای شهری در سطح استان هماهنگ شده است، ضمن اینکه در ستاد مردمی تشویق می‌شوند، تا  افراد حداقل درب منزل خود را برای این ایام سیاهپوش کنند.

وی با اشاره به شعار ملی «ما نسل به نسل در پناهت هستیم» که با هشتک «نسل حسینی» در همه برنامه‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت. همچنین همکاری‌هایی با کمیسیون فرهنگی شورای ششم بسته‌ایم که در سال جاری حمایت از تعداد هیئت‌های بیشتری را در دستور کار قرار دهیم.

صاحبقرانی بیان کرد: با توجه به اینکه در فضای مجازی نیز فعالیت‌هایی خواهیم داشت، بنابراین اعزام مجازی با تعداد 1500 مبلغ  داریم که در بستر فضای مجازی اقدامات خود را انجام خواهند داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: طراحی‌هایی نیز برای سربند و پرچم به صورت ملی با شعار ملی صورت گرفته که برای فضاسازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی گفت: بحث روضه‌های خانوادگی از دیگر مباحث است، بنابراین از آنجا که انسان نیازمند غذای روح و توسل به ائمه اطهار(ع) است این توصیه را داریم که آن عده از افراد که روضه خانگی داشتند، در سال جاری نیز نسبت به برگزاری آن در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همت کنند.

صاحبقرانی ابراز کرد: توصیه اکید ما به همه هیئت‌های مذهبی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، بنابراین استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و کاهش مدت زمان برگزاری مراسم باید مورد توجه باشد، چرا که حفظ سلامت مردم حائز اهمیت است.

پویش نذر پرچم و چادر من پرچم عزای حسین(ع)

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در راستای سیاهپوشی فضای شهری نیز پویش «نذر پرچم و چادر من پرچم عزای حسین(ع)» راه اندازی شده است تا از این طریق، مشارکت مردم در فضاسازی شهر در ایام محرم احیا شود.

وی به نقش رسانه‌ها در روایتگری صحیح از برگزاری مراسم مذهبی که با رعایت پروتکل‌ها انجام می‌شود، اشاره کرد و افزود: بسیاری از معاندان به دنبال تخریب ارزش‌های دینی هستند، بنابراین رسانه‌ها باید تلاش کنند تا روایت صحیحی از برگزاری مراسم مذهبی داشته باشند.

صاحبقرانی اضافه کرد: دغدغه ما حفظ شعائر حسینی با تاکید بر حفط سلامت مردم است، لذا باید هم عرض ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) داشته باشیم، هم در کنار آن به حفظ سلامت توجه کنیم، بر این اساس نیز توصیه اکید ما به هیئت‌های مذهبی برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

انتهای پیام