صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۷۴۳۰
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵

مدیر خانه قرآن تبیان روستای توچغاز ملایر با بیان اینکه با شیوع کرونا دو گروه قرآنی در فضای مجازی برای اهالی روستا ویژه کودکان و بزرگسالان تشکیل شد، بیان کرد: از ابتدای ماه محرم طرح حفظ روزانه یک آیه ویژه گروه بزرگسالان روستا با استقبال خوب اعضا اجرا می‌شود؛ اگر این حفظ به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد فرد در مدت 17 سال حافظ کل قرآن می‌شود.

ملایر دارای ۳۲ مرکز قرآنی ثبت شده زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان است که این مراکز شامل چهار مؤسسه قرآنی، ۱۵ خانه قرآن روستایی، ۱۱ خانه قرآن شهری و دو جلسه خانگی قرآن است.

برگزاری کلاس‌های آموزشی روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، قرائت، صوت و لحن، حفظ، مفاهیم، برنامه‌های فرهنگی، هنری و... از جمله فعالیت‌های این مراکز قرآنی است و در اوقات فراغت نیز فعالیت این مؤسسات و خانه‌های قرآنی بیشتر است. در ایام کرونا نیز همچنان فعالیت‌ها و کلاس‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار و یا در فضای مجازی دنبال شده اما تعطیل نشده است.

یکی از خانه‌های قرآنی و فعال در شهرستان ملایر خانه قرآنی تبیان روستای توچغاز ملایر است که حدود 20 سال است فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی داشته و همچنان این فعالیت‌ها به قوت خود باقی است.

چندی پیش گفت‌وگویی با مدیر خانه قرآن این روستا تهیه شد، خانه قرآنی که تمام کودکان روستا را با روش‌های متنوع خود به حفظ کلام الهی علاقه‌مند کرد، به‌طوری که تمامی کودکان روستا از جزء 30 گرفته تا کل آیات، حافظ قرآن هستند.

پس از گذشت چهار ماه و همزمان با ماه صفر دوباره به سراغ این خانه قرآن رفتیم، حاجیه آقایی، مدیر خانه قرآن تبیان روستای توچغاز ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه خانه قرآن تبیان روستای توچغاز از سال ۱۳۸۳ افتتاح شده است، اظهار کرد: در گفت‌وگوی قبلی اشاره کردم که حجت‌الاسلام عبداللهی روحانی روستا آغازگر فعالیت‌های قرآنی در این روستا و خانه قرآن بود، آن زمان ما ۱۲ نفر بودیم که در کلاس‌های این روحانی شرکت می‌کردیم و کلاس حفظ قرآن را او برای ما برگزار می‌کرد.

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام عبداللهی بعد از پنج سال از روستا رفت و فعالیت‌های قرآنی خانه قرآن تبیان به بنده واگذار شد، اضافه کرد: سالانه بیش از ۳۰ نفر از کلاس‌های این خانه قرآنی استفاده می‌کنند و تاکنون حدود ۶۰۰ نفر در این خانه قرآنی آموزش‌های لازم از جمله حفظ، قرائت، ترتیل، تجوید را گذرانده‌اند، بیشتر شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها کودکان و نوجوانان روستا هستند.

آقایی تصریح کرد: دختران و پسران زیر هشت سال نیز از برنامه‌های قرآنی خانه تبیان بهره‌مند می‌شوند که در کنار قرائت و حفظ قرآن برنامه طرح صالحین شامل یادگیری نماز، اصول دین، احکام دینی و حتی فعالیت‌های هنری شامل سبدبافی و خیاطی را نیز در خانه قرآنی دنبال می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: 


مدیر خانه قرآن تبیان روستای توچغاز ملایر با بیان اینکه در حال حاضر 47 سال سن دارد و ۲۶ جزء از قرآن کریم را حفظ کرده است، افزود: حفظ قرآن را مجدداً پس از چند سال شروع کردم و با ثبت نام مجازی در مؤسسه بیت‌الاحزان هم‌اکنون حفظ قرآن را پیش می‌برم، امیدوارم تا پایان امسال حافظ کل قرآن شوم.

وی با اشاره به برنامه‌های روستا در ایام محرم و صفر امسال، گفت: برنامه‌های مختلفی از جمله راه‌اندازی کاروان حضرت زینب(س)، پخت آش امام زین‌العابدین(ع) و برنامه‌های مختلف فرهنگی برای اعضای خانه تبیان برگزار شد. فعالیت‌های اعضای این خانه بیشتر به‌صورت حفظ، آموزش معانی، تبیین و عملی کردن آن در زندگی است.

آقایی با اشاره به اینکه در این زمینه هر هفته حفظ یکی از سوره‌های کوتاه جزء 30 را دارم، گفت: در این راستا برنامه‌های تشویقی برای کودکان در نظر گرفته شده و در حد وسع و توان جایزه‌ای برای آن‌ها تعیین می‌کنیم یا به‌عنوان جایزه هر هفته با آن‌ها برای تفریح و گردش به دامن طبیعت می‌رویم.


وی بیان کرد: قرآن‌آموزان روستا از این تشویق‌ها بسیار استقبال می‌کنند، متأسفانه تاکنون هیچ خیر و یا کمکی از سوی هیچ نهادی به ما نشده و اگر کمک‌ها از سوی اداره تبلیغات بوده در حد تشویق بوده است.

معلم قرآن روستای توچغاز افزود: شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها به مسائل دینی بسیار پایبند هستند و دختران شرکت‌کننده در این کلاس‌ها به مسئله حجاب بسیار اهمیت می‌دهند. خوشحالم که بتوانم گامی در راستای ترویج قرآن و مسائل دینی بردارم.

آقایی با بیان اینکه همه فعالیت‌هایش طی چند سال گذشته در خانه قرآنی روستا جهادی بوده و در قبال آن ریالی دریافت نکرده است، گفت: هدف من رضای خدا و کار برای خداست، در دوران کرونا علاوه بر فعالیت‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های مجازی را نیز داریم، دو گروه در فضای مجازی تشکیل داده شده که شامل گروه بزرگسالان و کودکان روستا است.

هدفم بهره‌مندی تمام کودکان مناطق محروم از برنامه‌های قرآنی است

این فعال قرآنی گفت: برنامه ویژه بزرگسالان برنامه 40 روزه (چله) قرائت دسته جمعی سوره واقعه، سوره یاسین و یا زیارت عاشورا است؛ در گروه کودکان نیز برنامه‌های قرآنی را بارگذاری می‌کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: طرحی را برای اعضای گروه بزرگسالان پیشنهاد دادم که با استقبال خوبی مواجه شد، در واقع از ابتدای ماه محرم قرار شد هر روز یک آیه قرآن توسط اعضای گروه حفظ شود و این حفظ به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد که فرد در مدت 17 سال حافظ کل قرآن می‌شود.

مدیر خانه قرآن تبیان روستای توچغاز ملایر با بیان اینکه از این طرح استقبال زیادی شده است، گفت: در حال حاضر ۵۶ نفر از بزرگسالان در این طرح شرکت کردند که در صورت استمرار برنامه‌های خوبی برای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه همچنان کار و فعالیت‌های خود را در خانه قرآن تبیان روستا ادامه می‌دهد، افزود: همه هدف من این است تا زمانی که زنده‌ام از کار برای قرآن دست برندارم و بتوانم فعالیت‌های قرآنی را داشته باشم.

آقایی گفت: همسرم در این راه حمایتم می‌کند، فرزندانم نیز فرزندان موفقی هستند و به برکت قرآن زندگی موفقی دارم. در طرح جهادگران قرآنی که قرار است از سوی اداره تبلیغات اسلامی ملایر با هدف آموزش در مناطق دور افتاده و محروم برگزار شود ثبت نام کردم. در واقع هدف من این است که تمام بچه‌های مناطق محروم نیز از برنامه‌های قرآنی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام