صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۷۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷

بار‌ها دیده شده که برخی دختران نورسته که عنفوان جوانی را می‌گذرانند با تور قضاوت‌های مبتنی بر ظاهر و زیبایی که اغلب در مجلات غربی به چاپ می‌رسند دام‌هایی برای تغییر سبک زندگی و ارزش‌های دختران و بانوان است تا ناموس و سرمایه یک ملت اندک اندک با تک تیرانداز‌های دشمن به بهانه‌های مختلف به تاراج رود.

در سال‌های اخیر رفتار نمایشی من از همه زیباترم در کشور ما نیز رسوخ کرده؛ در این گونه رفتار مانور زیبایی از برخی سلبریتی‌ها کمی تأمل‌برانگیز شده چرا که توقع می‌رفت آن‌ها الگوساز زنان ایرانی باشند و خصلت یک شیرزن ایرانی را با الگوگیری از اسوه زنان عالم در کشور تسری دهند و اجازه ندهند نوامیس کشورمان گرفتار دام عناصری از بیرون کشور شوند، اما گویی خود گرفتار این رفتار‌ها شدند.

ناگفته پیداست هر شخصی در هر جایگاهی که ست باید عقبه خود را ببیند و دریابد که این جایگاهی که اکنون در آن قرار دارد مدیون چه کسانی است اگر امروز من شهرت یافتم اگر امروز یک سلبریتی هستم این جایگاه را از اقبل مردمی به دست آوردم لذا نباید جز برای اعتلای کشور و مردم و آزادگان دنیا هزینه کنم.

متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد برخی ترفند‌های دشمن برای به دام انداختن نوامیس‌مان هستیم اقداماتی که گا‌ها ته دل ما را خالی کرده و رگ غیرت ما را به خروش واداشته. از جمله این نقشه‌ها همین مجلاتی که از کشور‌های مختلف اندام نوامیس و اخیرا نیز مردانمان را با ابیات که زیباتر است، قضاوت می‌کنند؛ لذا نیاز است؛ تا این نوع قضاوت‌ها درباره اندام شخصی دیگران از نگاه حقوق بشر نیز مطرود اعلام شود، چرا که این گونه اقدامات با فرهنگ و اعتقادات برخی ملت‌ها سازگار نیست و سوی دیگر اثرات نامطلوبی بر زندگی این افراد وارد می‌کند.

بار‌ها دیده شده که برخی دختران نورسته که عنفوان جوانی را می‌گذرانند و هنوز درک درستی از هویت، آرمان، اعتقادات و تمدنشان ندارند با تور این قضاوت‌های اندامی که اغلب در مجلات غربی به چاپ می‌رسند، شکار می‌شوند و به بهانه زیباترین دختر بازیگر، زیباترین دخترسال و زیباترین چشم و ... هوش و حواس را از این دوشیزگان پاک‌سرشت نورسیده می‌برند و در اندک زمانی از یک دختر با خانواده و اصیل شیعه، متاسفانه چیزی می‌سازند که خود می‌خواهند و اینگونه است که ناموس و سرمایه یک ملت اندک اندک با تک تیرانداز‌های دشمن به بهانه‌های مختلف تاراج می‌رود.

برای مبارزه با این نوع جنگ که غیرت، ناموس و ارزش‌های ما را به قربانگاه می‌برد، واقعا چه باید کرد؟ کمی به خود بیائیم شاید طعمه بعدی این دغلکاران فرزندان من و شما باشد؛ چه فرقی دارد همه دختران ایرانی و زنان آزاده در همه جای دنیا نوامیس‌اند؛ شاید نتانیم دنیا را از این آسیب نجات دهیم اما؛ دست کم، نگذاریم ناموس کشورمان با ترفندهایی، ندانسته بازیگر نقشه‌های شوم دشمنان شوند و کم نیستند دستگاه‌های فرهنگی که برای حل این چالش ایفای نقش داشته باشند.

اما خدایی که خود خالق زیباییهاست شایستگی زن را، چیز‌های دیگری می‌داند و در منظر او که داور حقیقی است ملاک‌های سنجش شایستگی یک زن ملاک‌هایی همچون؛ به یادخدا بودن، ایمان و عمل صالح، پاک دامنی، حیا، تقوا، چشم پاکی، حجاب، راستگویی و ... است ملاک‌هایی که خود باید بدست آورد نه آنچه همچون زیبایی خدادادی است.

در آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب، درباره پرهیز از خودنمایی و خودآرایی زن چنین آورده است: «وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى؛ مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهاى خود را آشکار مکنید.»

و نیز در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور می‌فرماید: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى]فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو]اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش]خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن]بى ‏نیازند یا کودکانى که بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نکرده‏ اند آشکار نکنند و پاهاى خود را [به گونه‏ اى به زمین]نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن]به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید»

شهید مطهری در ترجمه و توضیح دو آیه یاد شده چنین آورده است: مانند دوران جاهلیت نخستین به خودنمایی و خودآرایی از خانه بیرون نشوید. مقصود از این دستور زندانی کردن زنان در خانه نیست، زیرا تاریخ اسلام به صراحت گواه است که پیغمبر اکرم (ص) زنان خود را با خود به سفر می‌برد و آنان را از بیرون شدن منع نمی‌فرمود. بلکه مقصود از این دستور آن است که زن به منظور خودنمایی از خانه بیرون نشود.

در ادامه این نکته شایان توجه و یادآوری است که خودآرایی زنان برای جلب توجه دیگران، هر چند ممنوع و بسیار ناپسند شمرده شده است؛ ولی خودآرایی برای جلب توجه و دلبربایی از همسران مجاز و بسیار پسندیده و بلکه مورد تشویق و تأکید قرار گرفته است و زنانی که از این نظر بی تفاوت و یا ضعیف عمل می‌کنند به شدت مورد سرزنش قرار دارند.

امیدواریم معاونت امور بانوان ریاست جمهوری به همت همه دستگاه‌های فرهنگی تصمیمی اتخاذ کنند و ضمن معرفی زنان عفیفه و الگو، تدابیری بیندیشند تا بانوان جامعه تحت تاثیر الگو‌های غربی قرار نگیرند و از سوی دیگر غیرت مردان پاک ایرانی از این اتفاقات ناگوار بشتر از این مجروح و دردمند نشود.

البته ناگفته نماند در ایران اسلامی چه در سطح سلبریتی‌ها و چه مردم عادی الگو‌های نازنینی از مردان و زنان با ایمان هستند که فرشتگان هم به مقام آنان غبطه می‌خورند. آن‌ها را باید شناسایی و به جامعه معرفی کنیم.

علی پاداشی سردبیر ایکنا مازندران

انتهای پیام