صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۸۲۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴

هیوا راشدی، استاد دانشگاه‌ کردستان با اشاره به اینکه تفکر یکی از برترین عبادت‌ها نزد خداوند است، اظهار کرد: تفکر امروز بین امت اسلامی بسیار مهجور مانده است در حالیکه باید در انسان تحول درونی ایجاد کند.

هیوا راشدی، استاد دانشگاه‌ کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با اشاره به اینکه عبادت تفکر یکی از برترین عبادت‌های نزد خداوند متعال است، اظهار کرد: عبادت تفکر امروز بین امت اسلامی بسیار مهجور مانده و این امر انسان را دچار خسران خواهد کرد.

وی به اهمیت تفکر در دین اسلام و اینکه چرا تفکر یک عبادت است، پرداخت و افزود: خداوند متعال در چندین آیه به مؤمنان توصیه می‌کند که تفکر کنند و در بعضی از آیات از بندگانش به دلیل عدم تفکر کردن گلایه می‌کند. خداوند متعال در آیه 8 سوره روم می‌فرماید: «أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّىوَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَكَافِرُونَ؛ آيا در خودشان به تفكر نپرداخته‏‌اند خداوند آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است جز به حق و تا هنگامى معين نيافريده است و [با اين همه] بسيارى از مردم لقاى پروردگارشان را سخت منكرند». خداوند متعال خلقت زمین، آسمان‌ها و آنچه را در آن آفریده بدون هدف نیافریده است لذا باید برای رسیدن به جایگاه متعالی انسانیت باید در این آفریده‌های خداوند تفکر کنیم و به این امر فقط صاحبان خرد و تفکر توجه می‌کنند.

راشدی تفکر کردن را یکی از سنت‌های ‌پیامبر اکرم(ص) دانست و گفت: پیامبر(ص) قبل از بعثت به غار حرا می‌رفت و چندین شبانه‌روز عبادت می‌کرد و عبادتی که پیامبر اسلام(ص) در آن دوران انجام می‌داد، تفکر و اندیشیدن در خلقت خداوند متعال بود همچنین سایر پیامبران الهی نیز تفکر در آفرینش و خلقت آسمان‌ها و زمین را در اولویت امور خود قرار می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه معرفت و شناخت خداوند متعال و بخشنده اساس و ریشه اصلی ایمان است، افزود: هیچ ایمانی، التزام و دینداری در انسان بدون شناخت و معرفت خداوند بلند مرتبه شکل نمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: علم به شناخت خداوند متعال آنقدر مقدس و عظیم است که تفاوت آن نسبت به سایر علوم مانند تفاوت خداوند بزرگ به سایر مخلوقاتش است و ما مسلمانان با درک این موضوع به حقیقت شناخت خداوند متعال پی ببریم.در این راستا شناخت و معرفت خداوند متعال را باید در اولویت امور خود قرار دهیم.

وی افزود: در آیه 255 سوره بقره می‌فرماید: «وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ؛ كرسى او آسمان‌ها و زمين را در بر گرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نيست و اوست والاى بزرگ» با دقت در این آیه در می‌یابیم که خداوند متعال کرسی آسمان‌ها و زمین در دست خداوند متعال است و اوست که بدون هیچ خستگی و تا زمانیکه خود بخواهد از آن نگهداری خواهد کرد و این امر نشان از عظمت و قدرت لایزال الهی دارد. خداوند متعال در آیه 117 سوره بقره با اشاره به این امر می‌فرماید: «بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ؛[او] پديد آورنده آسمان‌ها و زمين [است] و چون به كارى اراده فرمايد فقط مى‌گويد [موجود] باش پس [فورا موجود] مى‌‏شود».

راشدی با اشاره به اینکه آیا تاکنون به خلقت موجودات روی زمین و مخلوقات خداوند فکر کرده‌ایم، تفکری که در انسان تحولی درونی ایجاد کند، افزود: نقاش و پدید آورنده‌ای که می‌خواهد یک منظره را نقاشی کند یک الگویی در طبیعت دارد اما خداوند متعال بدون هیچ الگویی تمام زیبایی‌های کائنات از انواع پرندگان، درختان، حیوانات، ماهی‌های دریایی، طبیعت زیبا و مناظره شگفت‌انگیز را خلق کرده است. با دقت در چهره انسان‌ها به این شناخت می‌رسیم که چگونه خداوند متعال در قالب این صورت میلیاردها انسان را خلق کرده است که از لحاظ شکل ظاهری بسیار متفاوت با هم هستند پس باید گفت تفکر در این آفرینش‌های الهی انسان را به شناخت درونی از عظمت الهی خواهد رساند.

وی اظهار کرد: با مراجعه به یک کتابفروشی و مراجعه به کتاب‌های بیشمار با موضوعات مختلف به علیم و دانا بودن خداوند متعال خواهیم رسید چراکه آنچه را در ذهن تک‌تک انسان وجود دارد تمام در زیر مجموعه علم الهی وجود دارد و در وجود هرکسی به اندازه توانش قرار داده است.

راشدی، روزمرگی را یکی از احساس‌های ناخوشایند در وجود انسان‌ها دانست و گفت: این روزمرگی موجب می‌شود تا انسان از یاد خدا غافل شود امام قرآن کریم و آیان انسان‌ساز آن یک بیداری از خواب غفلت را در انسان ایجاد خواهد کرد و ما را به شناخت و معرفت الهی وا می‌دارد. قرآن کریم با آیه «أَفَلَمْ يَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ؛ مگر به آسمان بالاى سرشان ننگريسته‏ اند كه چگونه آن را ساخته و زينتش داده‏‌ايم و براى آن هيچ گونه شكافتگى نيست» انسان‌هایی را که دچار خواب غفلت شده‌اند به تفکر وا می‌دارد.

وی با اعلام اینکه علم به معنی کشف حقایقی است که خداوند متعال در کائنات بنا نهاده است، افزود: علم خود سازنده کائنات نیست علم کشف حقایق و قوانین موجود در کائنات بوده که خداوند آن‌ها را بنا نهاده است. سه چهارم قرآن کریم مربوط به آیاتی است که انسان را وادار به تفکر در خلقت آسمان‌ها و زمین وادار می‌کند و باید گفت که خداوند میلیاردها برابر آنچه می‌دانیم علم دارد که با دقت در این آیات رغبت، امید، خوف و رجاء در وجود انسان شکل می‌گیرد و ما را به معرفت الهی می‌رساند.

راشدی با اشاره به اینکه آنچه امروز بین انسان‌ها بسیار کم‌رنگ بوده، عبادت تفکر بوده است، افزود : اگر تفکر در آیات و خلقت آفرینش آسمان‌ها و زمین ما را بیدار نکند باید بدانیم که اهل تعقل و تفکر نیستیم.

وی در پایان یادآور شد: شناخت و معرفت الهی انسان را از گناه کردن و معصیت دور نگه می‌دارد و ایمان و اعتقاد درونی را در درون انسان ایجاد خواهد کرد و در نتیجه این تفکر منجر به ایمان به روز قیامت و هدف نهایی خلقت منجر  خواهد شد.

انتهای پیام