صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۹۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان با اشاره به وضعیت ساماندهی و واگذاری تولیت آستان مقدس امامزاده سیداحمد(ع) به اوقاف ایلام، گفت: با توجه به هزینه‌هایی که صورت گرفت، انتظار می‌رفت تولیت این امامزاده به اوقاف لرستان واگذار شود، اما با توجه به اینکه امامزاده سیداحمد(ع) در حوزه جغرافیایی استان ایلام است، بیش از یک سال است که تولیت این امامزاده به ایلام واگذار شده است.

به گزارش ایکنا از لرستان، امامزاده سیداحمد(ع) ملقب به «شاه‎احمد» در ارتفاعات کبیرکوه بین سه استان لرستان، ایلام و خوزستان و در عمق ۱۳ کیلومتری غرب جاده خرم‌آباد به پل‌دختر واقع‌ شده است؛ این امامزاده برای مردم لرستان و ایلام شناخته‌ شده است و البته همه‌ ساله زائرانی از استان‌های خوزستان، کرمانشاه، همدان و حتی مرکزی و اصفهان به زیارت این مکان مقدس مشرف می‌شوند.

موضوعی که امامزاده شاه‌احمد را از سایر اماکن مقدس ایران مجزا می‌کند قرارگیری آن در نوک قله کبیرکوه و ارتفاع یک‌ هزار و ۶۱۰ متری است که در نوع خود در ایران بی‌نظیر و منحصر به‌فرد است. ساختمان اولیه حرم بعد از انقلاب از ورق آهن ساخته‌ شده بود که سقف آن به شکل شیب‌دار و مخروطی شکل بوده و با وجود سادگی ساختمان بنا، اما آن‌چنان معنویت و جذابیتی داشته که سالانه میزبان هزاران نفر از دوستداران خاندان اهل‌ بیت(ع) است.

این امامزاده واجب‌التعظیم سالیان سال به‌دلیل اینکه راه دسترسی به آن دشوار بود در محرومیت و مظلومیت زیادی قرار داشت و این بقعه متبرکه تا یک دهه قبل تقریباً در حد همان ساختمان آهنی با فرش‎های رنگ و رو رفته قرار داشت که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان با صرف هزینه‌های میلیاردی اقدام به ایجاد راه دسترسی برای این بقعه امامزاده و همچنین ساخت گنبد و بقعه جدید کرد.

حال پس از این همه زحمت و هزینه‌های هنگفت که اوقاف و امور خیریه لرستان برای سر و سامان بخشیدن به این امامزاده بزرگوار متحمل شده است، در کمال ناباوری متوجه شدیم که مدیریت این بقعه متبرکه بنا به‌ دلایلی از سال گذشته به اوقاف و امور خیریه استان ایلام واگذار شده است و اوقاف و امور خیریه شهرستان پلدختر و استان لرستان که سالیان سال برای سر و سامان دادن به این بقعه متبرکه محروم و مظلوم مشقت‌ها، رنج‌ها و هزینه‌های هنگفتی متحمل شدند، امروز به یک حسینیه در پاعلم یعنی مسیری که زائران پیاده بقعه شا‌ه‌احمد سالیان سال برای رفتن به امامزاده در این حسینیه چند ساعتی استراحت می‎کردند، بسنده کرده‌اند و در این حسینیه پذیرای زائران هستند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد طباطبایی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان در مردادماه سال 98 در یک مصاحبه خبری با عنوان «تکذیب واگذاری تولیت بقعه امامزاده احمد(ع) به استان ایلام» در حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان پلدختر موضوع واگذاری بقعه امامزاده احمد پاعلم به ایلام را تکذیب کرده و با بیان اینکه این خبر فقط در حد یک شایعه بوده است، گفته است: این بقعه متبرکه همچنان متعلق به دهستان پاعلم پلدختر لرستان بوده، هست و خواهد بود و امور آن زیر نظر اوقاف لرستان اداره می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدجواد عباس‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به وضعیت ساماندهی و واگذاری تولیت آستان مقدس امامزاده سیداحمد(ع) به اوقاف ایلام، گفت: این امامزاده دارای جایگاه ویژه و ممتازی بین مردم لرستان و استان‌های زاگرس‌نشین است. با توجه به هزینه‌های میلیاردی که از سوی لرستان برای این امامزاده صورت گرفته است انتظار می‌رفت که تولیت این امامزاده با اوقاف لرستان باشد اما با توجه به اینکه در حوزه جغرافیایی استان ایلام است بیش از یک سال پیش تاکنون تولیت این امامزاده به ایلام واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه از دیرباز مردم با طی مسیر طولانی و صعب‌العبور این امامزاده جهت طلب حاجت به زیارت این امامزاده مشرف می‌شدند، ادامه داد: این امامزاده از گذشته تاکنون زیر نظر اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان بوده است و از سنوات گذشته تاکنون هزینه‌ها و فعالیت‌های زیادی برای ایجاد راه دسترسی امامزاده سیداحمد و دیگر خدمات مانند اسکان زائران، برق‌کشی و دیگر خدمات رفاهی آن از سوی اوقاف لرستان و مشارکت سایر دستگاه‌ها مثل استانداری، شرکت برق، آب و فاضلاب، راه و شهرسازی و... انجام شده است.

عباس‌زاده با بیان اینکه این امامزاده به‌ لحاظ تقسیمات جغرافیایی و کشوری جز استان ایلام است و همین هم موجب واگذاری تولیت آن شده است، گفت: رایزنی‌های زیادی برای عدم واگذاری تولیت این امامزاده به اوقاف ایلام انجام شد که متأسفانه به نتیجه نرسید.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف لرستان با اشاره به اینکه در حال حاضر راه دسترسی این امامزاده از طریق استان ایلام، لرستان و منطقه پاعلم است، ادامه داد: از یک سال گذشته تاکنون هیچ‌گونه خدماتی برای این امامزاده از سوی اوقاف ایلام مشاهده نشده است.

خروج بقعه شاه‌احمد از بن‌بست با احداث جاده مسیر ایلام

مسلم رضایی‌پور، معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار ایکنا، گفت: از نظر جغرافیایی رودخانه سیمره مرز بین دو استان ایلام و لرستان محسوب می‌شود و بقعه امامزاده شاه‌احمد درست در پشت رودخانه سیمره و بر فراز کبیرکوه واقع شده است، لذا جزء خاک استان ایلام محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ما تابع قوانین هستیم و سازمان اوقاف مدیریت کلان این بقعه را برعهده دارد ولی تولیت آن از سال گذشته به اوقاف ایلام واگذار شده است، افزود: در حال حاضر مسیر دسترسی به امامزاده سیداحمد از مسیر پاعلم در شهرستان پلدختر است و قرار است از سمت استان ایلام نیز یک راه دسترسی جدید احداث شود.

رضایی‌پور با بیان اینکه تا سال گذشته مدیریت بقعه امامزاده سیداحمد با اوقاف لرستان و امورات مربوط به آن از سوی این نهاد پیگیری می‌شد، اضافه کرد: با احداث جاده دسترسی از سمت ایلام که از پشت سر بقعه امامزاده و از مسیر هلیلان و دهلران می‌گذرد این بقعه متبرکه از لحاظ استراتژیک از بن‌بست در خواهد آمد.

وی با یادآوری اینکه از روز اول این بقعه متبرکه جزء خاک ایلام بوده و ارادت لرستان به‌ویژه مردمان پاعلم به این امامزاده واجب‌التعظیم و اینکه راه دسترسی به آن تنها از لرستان امکان داشت، اوقاف لرستان اقدامات و خدمات زیادی در راستای ساخت بقعه جدید و ایجاد راه دسترسی انجام داده است و بعد از این قرار است اوقاف ایلام ادامه‌دهنده این خدمات باشد.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان به خسارت‌های سیل ۹۸ به جاده دسترسی این بقعه و تخریب بخش‌هایی از آن اشاره کرد و ادامه داد: وقوع سیل در بهار ۹۸ و تخریب جاده باعث شد در آن سال امامزاده پذیرای زائر نباشد و متأسفانه طی دو سال اخیر هم که با شیوع کرونا مواجه بودیم، این امامزاده تعطیل بود و زائر نداشت و از نظر نذورات طی سه سال اخیر درآمد چندانی که برای انجام کارهای فرهنگی و عمرانی بقعه هزینه شود، ضعیف بود.

وی در رابطه‌ با هزینه‌هایی که لرستان و اوقاف استان برای ساخت بقعه و احداث راه دسترسی زوار به این بقعه متبرکه متحمل شد، گفت: بقاع متبرکه متعلق به همه است؛ مردم ما در ساخت عتبات عالیات و مدافع حرم بودن سابقه خوبی دارند و هزینه کردن برای این بقعه اقدام رضایت‌بخشی بوده است.

متأسفانه از سال گذشته که تولیت امامزاده سیداحمد(ع) پاعلم به اوقاف ایلام واگذار شده است، در پی شیوع کروناویروس در کشور و کاهش چشم‌گیر زائران در آستان مقدس این امامزاده  عهده‌دار خدمات کمتری بوده است. در این راستا خبرگزاری ایکنا آماده دریافت پاسخگویی مسئولان اوقاف ایلام است.

انتهای پیام